2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
ترنجبین برای چی خوب است؛ از یبوست تا پوست و مو

ترنجبین برای چی خوب است؛ از یبوست تا پوست و مو

ترنجبین چیست، طریقه مصرف آن چگونه است، آیا واقعا برای زردی نوزادان مفید است، خاصیت های اصلی آن چیست؟

دوات آنلاین -ترنجبین در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد البته به این معنی نیست که همه می توانند آن را مصرف کنند بلکه حتما باید به عوارض آن نیز توجه داشت. ترجبین را به شکل های مختلف از دمنوش تا عرق استفاده می کنند. همچنین ترکیب آن با گیاهان دیگر از جمله خاکشیر فایده های زیادی دارد.

 

ترنجبین چه شکلی است

ترنجبین به فارسی "ترانگبین" یا "ترنگبین" است و به عربی "ترنجبین" می نامند.

 

ترنجبین ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود.

 

گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.

با طبع ترنجبین در طب سنتی آشنا شوید

طبع ترنجبین چیست

ترنجبین طبع گرم و‌تر دارد. ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می‌شود. از دیگر ترکیبات موجود در این گیاه می‌توان به تانن و آنتوسیانین اشاره کرد.

 

ترنجبین برای یبوست

افراد مبتلا به یبوست بد نیست بدانند ترنجبین ملین و مسهل است. دوز مصرفی ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف می شود. گیاه  ترنجبین اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل است.

 

بیشتر بخوانید: خواص بلوط جنگلی از معده و کلیه تا پوست

 

ترنجبین برای نوزادان

بسیاری از خانواده‌ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می‌کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می‌شوند.

 

در یک مطالعه تحقیقاتی که با هدف بررسی اثر ترنجبین خوراکی در کاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در کاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.

 

نحوه درست کردن آب ترنجبین

برای تهیه آب ترنجبین، مقداری ترنجبین را در آب جوش حل می کنند. سپس مایع صاف روی آن را بر می‌دارند و می‌گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن است.

 

آب ترنجبین اگر صبح ناشتا خورده شود، موثرتر است. مقدار خوراکی معمول آن ۱۲ تا ۳۵ گرم است.

ترنجبین چه خواص و کاربردهایی دارد

ترنجبین برای پوست و مو چه فایده ای دارد

ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و مو دارد.

 

از بین بردن لک و روشن شدن پوست

ترنجبین خون را تصفیه کرده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می‌کنند. نوشیدن خاکشیر و ترنجبین (ترنجبین را ۵ ساعت در آب خیسانده و صاف کنید سپس آن را با ۲ قاشق خاکشیر مخلوط و میل کنید ) و برای بهبود لک‌های پوست کمک می‌کند و افرادی روزانه و به مدت ۳ هفته از این معجون استفاده می‌کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن می‌شوند و لک‌های صورت و پوستشان از بین می‌رود.

 

بدانید: عرق نسترن برای چی خوب است

 

درمان مشکلات پوستی با نوشیدن آب ترنجبین

نوشیدن معجون ترنجبین و خاکشیر اگزما، کهیر، التهابات پوستی را درمان می‌کند.

 

از بین بردن جوش و آکنه

جوشانده یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیرو میل کردن آن هر روز به صورت ناشتا در ۲ هفته جوش‌هایی را که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و شیرینی ایجاد شده‌اند درمان می‌کند.

 

ترکیب ترنجبین و خاکشیر برای چی خوب است

نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه شوره و خارش سر را درمان می‌کند.

 

همچنین برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

طریقه مصرف ترنجبین چگونه است

خواص دیگر ترنجبین

برای تسکین عطش و تب ترنجبین مفید است.

 

ترنجبین در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

 

اگر ترنجبین با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شکم که با تب خفیفی توام باشد، نافع است.

 

طب سنتی: خواص بابونه از دفع سنگ کلیه تا سرماخوردگی

 

خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می‌آید) مفید است.

 

جوشانده ترنجبین معرق است.

 

مالیدن روغن برگ‌های ترنجبین برای روماتیسم خیلی نافع است.

 

عرق گیاه ترنجبین اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ کلیه و مثانه تا حدودی مؤثر است.

ذمنوش ترنجبین را چطور درست کنیم

طرز تهیه دمنوش ترنجبین

ابتدا ترنجبین را با آب بشوئی تا خاک آن گرفته شود سپس در لیوان مناسبی بریزید و روی آن آب جوش بریزید و هم بزنید

 

 حالا در لیوان را با بشقاب یا نعلبکی بپوشانید تا دم بکشد بعد از گذشت زمان پانزده دقیقه تا نیم ساعت دمنوش آماده است البته ابتدا از صافی رد نموده تا آب خالص آن گرفته شود سپس میل نمائید.

 

دانستنی: گشنیز برای چی خوب است

 

کارشناسان طب سنتی پیشنهاد می کنند از این دمنوش در هنگام صبح که ناشتا هستید استفاده نمائید میزان توصیه شده آن هم دوازده تا سی و پنج گرم می باشد.

 

ضررهای ترنجبین

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

 

ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

 

منابع: همشهری- تبیان- باشگاه خبرنگاران- ساعت 24

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.