2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
بندر جاسک کجا است؛ نقشه و معرفی جاهای دیدنی

بندر جاسک کجا است؛ نقشه و معرفی جاهای دیدنی

در این مطلب با تاریخچه بندر جاسک، موقعیت آن روی نقشه و مکان های دیدنی اش آشنا شوید.

دوات آنلاین -بندر جاسک در استان هرمزگان از جمله شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که اواخر  زمستان بهترین زمان سفر به آنجا است. درباره این شهر بیشتر بخوانید:

بندر جاسک شهری دیدنی و تاریخی است

موقعیت جغرافیایی بندر جاسک

شهرستان جاسک یکی از شهرستانهای بندری استان هرمزگان است که به علت واقع شدن در انحنای جغرافیایی هرمزگان و مجاورت با دریای مکران و تنگه هرمز از گذشته تا عصر حاضر دارای اهمیت بوده است.

 

این شهرستان در کرانه دریای عمان و شرق تنگه هرمز واقع شده است. از شمال به شهرستان منوجان و میناب، از شرق به چابهار، ازغرب به دریای عمان و میناب، از جنوب به دریای عمان محدود می شود. از آن جا که سه طرف آن را آب های آزاد احاطه کرده اند، به صورت یک شبه جزیره درآمده است. فاصله اش تا مرکز استان 325 کیلومتر است.

 

شهرستان جاسک بر اساس آخرین تقسیم بندیها دارای دو بخش (مرکزی و لیردف) و مشتمل بر پنج دهستان جاسک کهنه، سورک، گابریگ، گنگان و پیوشک  است.

 

شمال این شهرستان کوهستانی است. رشته کوه های بشاگرد غربی، نواحی شمالی این شهرستان را پوشانده که مهمترین قله آن، کوه سیبا است.

 

رودهای فصلی بسیاری در سطح شهرستان جاری هستند، مانند: جگین، گابریک، سدیج، تار، بهمدی و جاسک.

 

مردم جاسک از راه های کشاورزی، دامداری، صیادی و تجارت امرار معاش می کنند.

 

ﺗﺮﻩ ﺑﺎﺭ، ﻣﺮﮐﺒﺎﺕ، ﺗﻮﺗﻮﻥ، ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ، صیفی جات، جو، گندم، ﺧﺮﻣﺎ، ﻣﻮﺯ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ جاسک میباشد.

 

بندر جاسک روی نقشه

در ادامه سه نقشه که نشان دهنده موقعیت بندر جاسک است را ببینید:

بندر جاسک را روی نقشه ببینید

 

بندر جاسک را روی نقشه مشاهده کنید

 

موقعیت بندر جاسک روی نقشه

تاریخچه بندرجاسک

بندرجاسک در دوران گذشته به جاشک، چاشک، جک، رأس‌الجاسک و چاسک نیز ثبت شده است. در دوران بسیار قدیم بندر جاسک یکی از کانون‌های معتبر آئین میترا بود. معبدی به نام آناهیتا در جاسک باقی مانده است. تهمتن بن توران شاه ملقب به سلطان قطب‌الدین در سال ۱۳۳۰ میلادی به بعد در جاسک حکومت داشته‌است. در سال 1614 میلادی انگلیسی‌ها بندر جاسک را به عنوان بندر تجاری خود در شمال خلیج فارس انتخاب کردند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به بندر لنگه سفر کنیم؟

 

اولین محموله انگلیسی‌ها در سال ۱۶۱۶ با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال ۱۶۱۹ میلادی، تجار مذکور اولین تجارتخانه شرکت هند شرقی در جاسک را تأسیس کردند. این بندر تا زمانی که بندرعباس به تجارت انگلیسی‌ها اختصاص داده شد، مرکز تجارت و معاملات کمپانی هند شرقی با مرکز ایران بود.

شغل اکثر مردم جاسک ماهیگیری است

در اواخر سال ۱۶۲۰ میلادی هلندی‌ها از ورود دو کشتی کمپانی هند شرقی به بندر جاسک جلوگیری کردند. این کار که منجر به نبرد سختی بین انگلیسی‌ها و هلندی‌ها در حوالی این بندر شد، به شکست و اخراج هلندی‌ها از بندر جاسک انجامید.

 

کشور انگلیس برای بسط نفوذ خود در سال ۱۸۶۴ میلادی اقدام به استحکام مواضع خود در خلیج‌فارس نمود. از جمله این اقدامات، ایجاد خطوط تلگراف و کابل زیر دریایی بود که ایران و هند را از طریق گواتر- جاسک- بندرعباس مرتبط می‌ساخت. دولت انگلیس استحکامات نظامی چندی در جاسک به وجود آورد.

 

در سال ۱۹۰۱ میلادی خطوط تلگرافی (سیم دریایی) دیگری از بندر جاسک به مسقط (عمان) دایر شد که مرکز آن در جاسک قرار داشت. درسال ۱۹۳۲ از سوی دولت ایران عبور بدون اجازه هواپیماهای انگلیسی و هلندی که از خاور دور به خاور میانه می‌آمدند، ممنوع اعلام شد؛ زیرا از بدو تأسیس خطوط هوایی، این دو کشور بدون کسب اجازه در فرودگاه‌های جاسک- بندرعباس- لنگه فرود می‌آمدند. در نتیجه این ممنوعیت، مسیر پروازهای فوق تغییر کرد.

 

بیشتر بخوانید: بندرخمیر؛ چگونه برویم و کجاها را ببینیم

 

جاذبه های گردشگری بندر جاسک

غار سادرمن (سادرمند)، دخمه و گورستان، اتاق های ساسانی، تلگرافخانه، امامزاده امیر دیوان، صخره های شنی، خلیج جاسک غربی و شرقی، جنگل حرا، چشمه های آبگرم پوراف، آب گرم سدیج، برج سیاه و سفید و... از دیدنی های بندر جاسک هستند.

غار سادرمان از دیدنی های بندر جاسک است

با غار سادرمن آشنا شوید

غار سادرمن در ۳۰ کیلومتری شهرستان جاسک در ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰ متری و ۲۰ کیلومتری دریا در رشته کوه‌های کوتاه و بلند سادرمن واقع شده است. متأسفانه این غار که متعلق به دوران پیش از اسلام است، طی دهه‌های اخیر دچار تخریب‌های شدیدی شده به طوری که این غار در گذشته شامل ۵ غار بزرگ و ۳ غار کوچک بوده اما هم‌اکنون تنها یک غار بزرگ به علت وجود ستون‌هایی که در میان دارد پابرجا مانده است.

 

در اطراف غار تکه‌هایی از سفال‌ به دست آمده که متعلق به دوران ساسانی تا اوایل دوره اسلامی می‌باشند که نشان می‌دهد این غار پیش از اسلام و کمی بعد از دوران اسلامی کاربرد داشته است. در گوشه‌هایی از غار طاقچه‌هایی ساخته شده است. وجود آثار و نشانه‌های دریا بر روی کوه سادرمن بیانگر مجاورت دریا با این مکان بوده است.

کوه بشاگرد یکی از دیدنی های بندر جاسک محسوب می شود

کوه بشاگرد از جاذبه ‌های طبیع جاسکی

کوه بشاگرد رشته کوه بشاگرد در شهرستان جاسک به شکل عدد هشت قرار گرفته و دو رشته کوه نسبتاً متمایز را به نام‌های رشته کوه بشاگرد شرقی و رشته‌کوه بشاگرد غربی پدید آورده‌است. بلندترین قله آن به نام کوه‌مهر در دهستان بشاگرد غربی شهرستان جاسک با ارتفاع دو هزار و چهل و شش متر قرار گرفته ‌است.

 

از جمله کوه‌های استان هرمزگان می‌توان به این کوه‌ها نیز اشاره کرد پشت کوه به ارتفاع دو هزار و ششصد و چهل و پنج متر در شمال شرق بندرعباس. سیاه با ارتفاع دو هزار دویست و شانزده متر در شمال غربی شهرستان لنگه، بناب، مهرگان بندهوشدان، سرملا، سیبا و غیره.

 

رودخانه جگین بسیار زیبا است

این رودخانه از کوه‌های بشاگرد سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن چند رودخانه دیگر از جمله رودخانه انگهران به آن، به دریای عمان می‌ریزد. آب این رودخانه شیرین است. در هنگام بارندگی یا رگبارهای کوتاه، مقدار قابل توجهی از آب شیرین این رودخانه به دریا سرازیر می‌شود.

سفر به بندر جاسک را هرگز از دست ندهید

آب و هوای بندر جاسک

جاسک آب و هوای گرم و مرطوب دارد که تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است. بیشترین دمای هوا در تابستان 41 درجه سانتی گراد و کمترین آن در زمستان به 14 درجه سانتی گراد می رسد.

 

غذاهایی محلی

در کناره های ساحل خلیج فارس و دریای عمان، قوت اصلی مردم از دریا تامین می شود، به همین دلیل بیشترین و بهترین غذاهای محلی منطقه جاسک نیز از فرآورده های دریایی تهیه می شود. قلیه ماهی، ماهی شوری، هواری ماهی (پلوماهی) از غذاهای مورد علاقه مردم این منطقه میباشد.

 

منابع: سیری در ایران- تریپ یار

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.