2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بندرخمیر؛ چگونه برویم و کجاها را ببینیم

بندرخمیر؛ چگونه برویم و کجاها را ببینیم

بندر خمیر جاهای دیدنی زیادی دارد؛ از جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل‌های حرا گرفته تا آثار تاریخی مانند قلعه خمیر. راهنمای سفر به این شهر را بخوانید:

دوات آنلاین-بندر خمیر در استان هرمزگان شاید دور باشد اما برای سفر زمستانی گزینه بسیار مناسبی است که به سختی راه می‌ارزد و قطعا از رفتن به این شهر و تماشای آن لذت خواهید برد.

بندر خمیر روی نقشه

بندر خمیر کجاست؟

فرارو نوشت: بندر خمیر یا شهر تالابی بندرخمیر یکی از شهر‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. بندر خمیر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده است. ندرخمیر به واسطه‌ی مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه یعنی تالاب بین المللی خورخوران در سال ۹۷ لقب اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کرد.

 

گفته می‌شود در گذشته نام این بندر «جمیر» به معنی محل اجتماع مردم بوده است. از آن جا که در گذشته مرم برای انجام مراسم مذهبی یا صید ماهی و مروارید در این محل حضور می‌یافتند، به آن جمیر می‌گفتند و به مرور زمان به خمیر تبدیل شده است.

 

جاهای دیدنی بندر خمیر

وجود آثار تاریخی و گردشگری همچون تالاب بین المللی خورخوران، جنگل‌های حرا با جزایر پرشمار از جمله جزیره زیبای مردو، جزیره منحصربفرد وارمی، کلبه رویایی کالنگار، درخت کهنسال حرا، آب‌گرم‌های معدنی درمانی، دیوار بلند سِدار، برج قلعه تاریخی خمیر، مسجد باشکوه جامع، آب انبار‌ها و ... بندر خمیر را مقصد گردشگری منحصر به فردی برای سفر در فصل‌های سرد سال تبدیل کرده است. اگر به خوردن در سفر هم خیلی اهمیت می‌دهید جای خوبی را انتخاب کرده اید.

 

در بندرخمیر انواع غذا‌های محلی با ماهی در انتظارتان است. قلیه ماهی، هواری ماهی، ماهی با صدف، کتلت میگو و.. از غذا‌های خوشمزه‌ای هستند که در یک سفر جنوبی گیرتان می‌آید. همچنین انواع صنایع دستی سنتی جنوب، انواع پارچه، مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش، انواع ظرف و … در بازار سنتی منطقه پیدا می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به بندر لنگه سفر کنیم؟

 

چگونه به بندر خمیر برویم؟

با هواپیما از تهران تا بندر عباس حدود یک ساعت و نیم راه دارید و از آنجا یک ساعته با تاکسی به بندر خمیر می‌رسید.

 

اما اگر قد جیبتان کوتاه‌تر از این حرف‌ها است قطار را امتحان کنید. از تهران تا بندر عباس با قطار ۲۰ ساعته می‌رسید.

 

همچنین با خودروی شخصی حدود ۱۴ ساعت در راه هستید. برای مقصد‌های به این دوری اصلا اوتوبوس توصیه نمی‌شود، چون واقعا خستگی سفر به تن آدم می‌ماند.

چشمه آبگرم خمیر یا چشمه آبگرم لشتغان

چشمه آبگرم خمیر یا چشمه آبگرم لشتغان

چشمه آبگرم طبیعی لشتغان یا خمیر یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه است. آب چشمه از شکاف سنگ‌هاى مارنی از زمین خارج مى‌شود و از کف حوضچه‌ها می‌جوشد و پس از آن در دشت سرازیر می‌شود. دو استخر در دامنه کوه و دو چشمه آبگرم با قدمت طولانی در این منطقه پذیرای گردشگران است.

دیوار سدار از آثار تاریخی بندر خمیر

دیوار سدار از آثار تاریخی بندر خمیر

یکی از آثار تاریخی بندرخمیر، سدار است. سدار دیوار‌های بلندی از بالای کوه تا ساحل دریا است که برای محافظت از شهر بنا شده است. قدیمت این دیوار به دوران زندیه می‌رسد. این دیوار ساحلی تاریخی جهت مقابله با هجوم قبایل ساخته شده است. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندرخمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد.

قلعه خمیر مجذوب‌تان می‌کند

قلعه خمیر مجذوب‌تان می‌کند

از این قلعه به جز بقایای دو سردر شمالی و جنوبی و برج شرقی نیمه ویران آن، اثری برجای نمانده‌است. سردر شمالی قلعه که اکنون در کنار کوچه تنگی متصل به شهر خمیرجا دارد از سنگ و گچ و به سبک قلعه‌های اروپایی ساخته شده‌است.

 

بیشتر بخوانید: بندر سیراف کجا است و تاریخچه آن چیست؟

 

در چهار برج مدوربنا شده و بین هر دو برج یک برج کوتاه نیز ساخته شده‌است. در جنوب غربی قلعه عمارت دو طبقه‌ای وجود دارد. در وسط آب انباری ساخته شده که هنوز وجود دارد. این قلعه که یکی از بزرگترین قلعه‌های استان هرمزگان است حدود یک قرن عمر دارد.

خانه قاضی رویدر در بندر خمیر

خانه قاضی رویدر را از نزدیک ببینید

خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار است. سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس است و بادگیر دارد. احتمالا این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است. این خانه در میان نخلستان زیبایی در منطقه انجیری واقع در رویدر بنا شده است. خانه قاضی رویدر در سال ۱۳۸۷ به شماره در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

جنگل‌های حرا؛ از دیدنی‌های بی‌نظیر بندر خمیر

جنگل‌های حرا؛ از دیدنی‌های بی‌نظیر بندر خمیر

جنگل‌های حرا، یکی از دیدنی‌ترین نقاط بندرخمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب‌های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل‌های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به 3 بندر جنوبی عسلویه، کنگان و بندر دیر در استان بوشهر

 

جزایر مرجانی و آبراهه‌های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می‌توان با قایق‌های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

بازار ماهی فروشان بندر خمیر

بازار سنتی بندرخمیر

بازار سنتی بندر خمیر از جمله بازار‌های سنتی استان هرمزگان است که قدمت زیادی دارد. ریش سفیدان و بزرگان از پدران خود درباره رونق این بازار داستان‌های زیادی نقلی می‌کنند. گفته می‌شود این بازار به شکل بازار وکیل شیراز و در ابعاد کوچکتر و حدود سی حجره ساخته شده بوده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل تمام جاهای دیدنی و تاریخی بندرعباس

 

به روستای کهورستان هم بروید

در شوره زار ها‌ی غرب استان هرمزگان منطقه‌ای سرسبز وجود دارد که زیایی خود را مدیون سفره‌های آب زیر زمینی خود است. وجود درخت‌های بسیار زیاد و تنومند در منطقه کهورستان و از طرفی محاصره شدن منطقه با کوه‌ها باعث به وجود آمدن مناظر بی نظیری شده است.

 

از جمله آثار بسیار مهم دیگردهستان کهورستان پل معروف لاتیدان است که بر روی رودخانه کُر قرار داشته است. پل لاتیدان مربوط به دوره شاه عباس صفوی است و از طولانی‌ترین پل‌های باستانی ایران است. گفته می‌شود از طریق پل لاتیدان بازرگانان، تجار، سیاحان و جهانگردان مسیر بندرعباس به شیراز را می‌پیمودند.

 

در این مسیر از منطقه زیبا و سرسبز کهورستان می‌گذشتند. خیلی از این افراد چنان که از نوشته هایشان پیداست به هیچ وجه انتظار دیدن چنین زیبایی در منطقه جنوب ایران که گرم و با طبیعتی خشک است را نداشته اند. چنان که ابن بطوطه و ابن خلدون در خاطرات خود سرسبزی و زیبای کهورستان را تحسین کرده اند.

 

کاروانسرای تقی خانی را فراموش نکنید

کاروانسرای تقی خانی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان خمیر، مسیر جاده بندرلنگه به بندرعباس واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.