2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقد و نظری بر عشق امیر به آتیه در سریال خسوف؛ تکلیف اسما چه می شود

نقد و نظری بر عشق امیر به آتیه در سریال خسوف؛ تکلیف اسما چه می شود

آیا امیر حق دارد به خاطر دختری دیگر زی قول و قرارش با اسما بزند و دختردایی اش را از خود براند؟

دوات آنلاین -داستان سریال خسوف بر پایه عشق امیر به آتیه بنا نهاده شده است اما در این میان دختری دیگر یعنی اسما به شدت آسیب می بیند و پسر جوان چاره ای ندارد جز این که تعهدش به دختردایی خود را فراموش کند و زیر قول قرارش بزند.

 

خراسان نوشت: سریال خسوف که در شبکه‌نمایش پخش می‌شود، درباره پسری به نام امیر است؛ او بر خلاف قول و قرارهایی که با دختر دایی خود گذاشته، دل به دختر دیگری می‌بازد. امیر که در تصمیم خود برای ازدواج با اسما(دختر دایی‌اش) که در لندن زندگی می‌کند دچار تردید شده، در آخرین لحظه برای سوار شدن به هواپیما و سفر به انگلیس، تصمیم به ازدواج با آتیه را می‌گیرد و خانواده‌اش را شوکه می‌کند. به همین بهانه، می‌خواهیم از منظر روان‌شناسی به این سوال پاسخ بدهیم که در چنین مواقعی، عشق مهم‌تر است یا تعهدی که فرد داده و پایبندی به قول‌و‌قرارهایی که گذاشته؟ و حالا که چنین مسئله‌ای برای فردی مثل امیر پیش‌آمده، نحوه اصولی بیان آن در لحظه آخر و دم پرواز است یا شرایط دیگری می‌طلبد؟

نقدی بر عشق امیر در سریال خسوف

 قول‌و‌قرار ازدواج از چندین جهت قابل بررسی است

عهد و پیمان و وفای به عهد از ویژگی‌های اخلاقی ارزشمندی است که وجود آن در انسان به سلامت روان وی کمک می‌کند. مواقعی اتفاق می‌افتد که ما در شرایطی قرار می‌گیریم که بنا به دلایلی نمی‌توانیم به عهد خود وفا کنیم یا نمی‌خواهیم. به عنوان نمونه، دختر و پسری با همدیگر قول و قرار ازدواج می‌گذارند ولی بعد از مدتی، منصرف می شوند و تصمیم به انتخاب همسر دیگری می‌گیرند. خارج از این که برخی مواقع این قول‌و‌قرارها واقعی نیست و فرد با اهداف و نیات خاصی وارد این روابط می‌شود یا به عبارتی به دنبال سوءاستفاده از طرف‌مقابل است، اما این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی و تامل است.

 

گاهی پای اصرار والدین در میان است

مواقعی هست که فرد بیان می‌کند با اختیار کامل وارد این شرایط نشده و به اصرار والدین و اطرافیان چنین انتخابی را پذیرفته و متعهد شده است (قول و قرار اولیه بدون عقد و ازدواج) بنابراین عشقی به طرف‌مقابل ندارد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد بها دادن به عشق و علاقه، اولویت بیشتری دارد زیرا در صورتی که در زندگی‌مشترکی ،عشق وجود نداشته باشد تعهد می‌تواند بسیار شکننده شود. واضح است که زن یا شوهر اگر احساس عشق و تعلق به دیگری نداشته باشد، معمولا بعد از مدتی تحمل یا رابطه را ترک می‌کند یا ممکن است کنجکاوی‌های ناسالم داشته باشد یا این که خود دچار مشکلات و آسیب‌های روان شناختی شود.

 

این موضوع باید با کمترین آسیب مطرح شود

در این شرایط ، مهم است که این موضوع طوری بیان شود که کمترین آسیب را در پی داشته باشد اما امیر در سریال خسوف، به هیچ‌کدام از این اصول پایبند نبود.

 

در اولین گام بهتر است با خود فردی که با وی قول و    قرار گذاشته، صحبت کند و در این باره ضمن پذیرش اشتباه خود مبنی بر قول دادن، از احساس خود و این موضوع بگوید که تحت چه شرایطی به این ماجرا ادامه داده است. بهترین کار این است که با پذیرش نقش خود و بیان شرایط، طرف مقابلش را برای شنیدن این موضوع آماده کند. قطع به یقین در این شرایط فردی که با او عهدشکنی صورت گرفته، احساسات منفی از قبیل شرم، تنفر و انزجار را تجربه خواهد کرد پس خود را برای ابراز این هیجانات و شنیدن‌شان آماده کند. کاری که امیر در سریال خسوف، برعکس آن را انجام داد و در قدم اول هیچ حرفی در این باره به دختر دایی‌اش نزد.

 

در گام دوم باید به بیان این موضوع به خانواده‌اش بپردازد و شرایط را کاملا برای والدینش توضیح دهد. در این باره از والدین بخواهد که ضمن حفظ خونسردی، از رفتارهای تکانشی و ایجاد تنش خودداری کنند.

 

در گام سوم با ایجاد منطق در خانواده خود، باید زمینه را برای بیان این موضوع به خانواده طرف‌مقابل آماده کند تا خانواده‌ها بتوانند راجع به این موضوع به بحث‌و‌تبادل نظر بپردازند و این موضوع را بپذیرند که اگر در یک رابطه‌، عشق نباشد تعهد می‌تواند شکننده و آسیب پذیر باشد.

 

به‌عبارتی رابطه‌ای که در آن تمایل و تعهد باشد ولی احساس تعلق و صمیمیت نباشد، رابطه‌ای احتمالا شکننده خواهد بود که سرانجام خوبی نخواهد داشت.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.