2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خاصیت های گل ساعتی چیست

خاصیت های گل ساعتی چیست

اگر می خواهید بدانید گل ساعتی برای چی خوب است و چه فایده هایی دارد این مطلب شما را راهنمایی می کند.

دوات آنلاین -گل ساعتی گیاهی بسیار زیبا است که البته تنها مورد استفاده آن به مواردی تزیینی و زینتی محدود نمی شود بلکه این گل خاصیت های زیادی نیز برای سلامتی دارد. البته همیشه وقتی صحبت از داروهای گیاهی می شود باید این نکته را متذکر شد این نوع داروها نیز عارضه دارند و به همین دلیل برای مصرف آنها باید حتما از نظر متخصص بهره جست.

 

ویژگی های گل ساعتی

گل ساعتی، دقیقا به شکل ساعت است و گیاهی چند ساله و بالا رونده است که ساقه‌هایی نرم و برگ‌هایی به رنگ سبز با رگ برگ‌های عمیق دارد.

 

این گیاه که طبع گرم و خشک دارد به رنگ‌های ارغوانی، سفید و قرمز وجود دارد. این گل بیشتر در مناطق استوایی قاره های آفریقا و آمریکا می روید. برگ، میوه و گل های این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه گل ساعتی برای چی خوب است

خواص گل ساعتی

به گفته مهندس حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی این گیاه آرام‌بخش، مسکن و خواب‌آور است و برای رفع تشنج از آن استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: جینسینگ برای چی خوب است

 

مهندس راغ آرا توضیح داد: این گیاه برای رفع استرس و اضطراب اثر بسیار خوبی دارد و برای رفع لرزش افراد سالخورده یک قاشق مرباخوری از گیاه در یک لیوان آب به صورت دم‌کرده استفاده می‌شود. گل ساعتی، فشارخون را کاهش داده و برای درمان بی‌خوابی مانند دیازپام اثربخش است و برای آرامش کودکانی که فعالیت بیش از حد دارند، مؤثر است.

 

مهندس راغ آرا با بیان این‌ که برای رفع سرگیجه، سردرد و درمان حالت افسردگی از این گیاه استفاده می‌شود، گفت: گل ساعتی برای رفع عوارض یائسگی و گرگرفتگی اثرات مفیدی دارد، نشستن در دم‌کرده این گیاه برای درمان بواسیر اثرات درمانی دارد و برای تقویت قوه بینایی نیز اثربخش است.

 

تاثیر گل ساعتی بر کاهش استرس

گل ساعتی حاوی آلکالوئیدها و فیتوکمیکال هایی مانند کامفرول و کوئرستین است که به بهبود خلق و کاهش هورمون‌های استرس بدن کمک می‌کند. ترکیبات موجود در این گیاه بر گیرنده‌های مغز اثر می‌گذارد و استرس فرد را کاهش می‌دهد.

 

بدانید: گیاه سداب چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

از آنجایی که این گیاه می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ممکن است برای بعضی مشکلات مانند آسم، فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های گوارشی که باعث تشدید استرس می‌شود، مفید باشد.

با خواص گل ساعتی آشنا شوید

کاهش فشار خون با گل ساعتی

نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که عصاره گل ساعتی می‌تواند سطح یک آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش و سطح لیپیدهای اکسید شده را که از تجزیه مواد زائد به وجود می‌آید، کاهش دهد.

 

در همین زمینه: خاصیت‌های مصطکی چیست

 

علاوه بر این آلکالوئیدهای هارمان موجود در این گیاه می‌تواند به شل شدن عضلات و اتساع عروق کمک کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند.

 

نحوه مصرف گل ساعتی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، میزان مصرف این گیاه را روزی دو نوبت به میزان ۰.۵ تا یک گرم است؛ همچنین مصرف بیش از حد مجاز آن باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شود.

 

مصرف این گیاه در زمان بارداری و شیردهی و همچنین برای کودکان زیر سه سال منع شده است.

 

منابع: ایسنا- ایمنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.