2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
گیاه بومادران برای چی خوب است؛ از معده تا  فشار خون

گیاه بومادران برای چی خوب است؛ از معده تا فشار خون

بومادران از جمله گیاهان بسیار پرخاصیت است که البته همه نباید آن را مصرف کنند. درباره این گیاه دارویی در این مطلب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دوات آنلاین -حتما شما هم از خاصیت ها و فواید گیاه بومادران شنیده اید و می دانید برای این گیاه برای خیلی چیزها از معده تا اعصاب و سرماخوردگی خوب است اما یادتان باشد این گیاه ضررهایی هم دارد و مصرف آن برای برخی افراد ممنوع است به همین دلیل مصرف آن باید حتما زیر نظر متخصص باشد.

بومادران دو گونه زرد و سفید دارد

بومادران زرد و سفید

در ایران دو گونه بومادران وجود دارد که به رنگ های زرد و سفید هستند و بومادران زرد خاصیت ضدحشره دارد اما نوع سفید آن خاصیت های دارویی زیادی دارد.

 

به طور کلی بومادران یک گیاه علفی چند ساله است که در اوایل بهار به صورت خودرو در دشت‌ها، کنار جاده‌ها و نواحی کوهستانی رشد می‌کند.

 

بد نیست بدانید بومادران دارای مزاج گرم و خشک است.همچنین آن را به شکل های مختلف دارویی نظیر کپسول، عصاره، پودر، چای، تنتور، لوسیون استفاده می کنند.

گیاه بومادران در درمان سرماخوردگی مفید است

بومادران برای سرماخوردگی خوب است

از دوران باستان برای درمان سرماخوردگی و تب از چای بومادران استفاده شده است. گیاه بومادران منافذ و عروق خونی را باز می‌کند. بنابراین در دفع سموم بدن از طریق تعریق موثر است، التهاب را از بین می‌برد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را از بین می‌برد. توصیه می‌شود به منظور کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، از ترکیب چای بومادران و نعنا استفاده شود.

 

اضطراب خود را کاهش دهید

مصرف گیاه بومادران تأثیر مستقیمی بر کاهش هورمون‌های استرس زا دارد. این گیاه دارای اثرات مشابه داروی دیازپام است و به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف بومادران به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی‌خوابی بسیار مفید و سودمند است. افراد می‌توانند برای درمان بی‌خوابی، هر شب قبل از خواب یک فنجان چای بومادران بنوشند.

 

تاثیر بومادران در عملکرد بهتر سیستم گوارش

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و صفرا کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند روند گوارشی را سرعت بخشد و خطر ابتلاء به مشکلات مربوط به سیستم گوارش مانند یبوست، نفخ معده و اسهال را کاهش دهد. علاوه بر این اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برید، چای بومادران می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. شواهد علمی نیز به تأثیر مثبت بومادران را در پیشگیری و درمان زخم معده نشان داده است.

بومادران فشار خون را کاهش می دهد

تاثیر بومادران بر فشار خون

نتایج مطالعات نشان می‌دهد استفاده منظم از گیاه بومادران می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه روی موش‌ها ثابت کرد که مصرف چای بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می‌شود و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

 

بومادران چه فایده ای برای معده دارد

دکتر محمد سوختانلو، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته است: عصاره گیاه بومادران با تقویت عوامل محافظت‌کننده مخاط معده، کاهش ترشح اسید، افزایش موکوس، تضعیف عوامل تهاجمی و آسیب‌رسان، کاهش تولید رادیکال‌های آزاد و افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان در پیشگیری از ایجاد زخم معده تاثیرات مثبتی دارد.

 

دانستنی: جینسینگ برای چی خوب است

 

او خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که عصاره آبی-الکلی گیاه بومادران اثر قابل توجهی بر زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی دارد. این اثرات عمدتاً با کاهش اسید، افزایش ترشح مخاط (موسین) و افزایش عوامل آنتی اکسیدانت در بافت معده انجام می‌گیرد.

طب سنتی درباره خواص گیاه بومادران چه نظری دارد

خواص بومادران از دیدگاه طب سنتی

یوسف اصغری، محقق طب سنتی درباره خواص گیاه بومادران گفت: مصرف بومادران لخته‌های خون در رگ‌ها را از بین می‌برد و از ایجاد لخته در رگ‌ها جلوگیری می‌کند، لذا برای جلوگیری از سکته داروی مناسبی است.

 

اصغری ادامه داد: مردانی که عرق بدبو دارند, عرق یا دمنوش بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می‌رود. در بیماری‌های سخت مثل سرطان، مصرف دمنوش این گیاه باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می‌شود.

 

گیاه دارویی: علف لیمو چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

وی اضافه کرد: دمنوش آن به‌تنهایی و یا همراه مریم‌گلی، دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. برای درمان زخم معده و اثنی‌عشر و روده مفید است، همچنین دمنوش و بخور آن، رافع زکام و سرماخوردگی و سینوزیت است.

 

این مدرس و محقق طب سنتی گفت: بومادران سنگریزه‌های کلیه و مجاری ادرار را دفع می‌کند. قاعده‌آور و مدر است, ضد انگل ژیاردیا است و برای رفع سرگیجه و بی‌خوابی و تشنج دمنوش بومادران مفید است.

 

اصغری خاطرنشان کرد: به‌منظور درمان زخم سر پستان و شقاق استفاده از آب جوشانده آن برای شستشوی موضع مفید است، همچنین زیاده‌روی در خوردن بومادران موجب سردرد و سرگیجه شده و برای کلیه مضر است.

 

بومادران چه ضررهایی دارد

یادتان باشد زیاده‌روی در خوردن بومادران موجب سردرد و سرگیجه می‌شود. همچنین مصرف آن در بارداری و شیردهی ممنوع است.

 

طب سنتی: گل گاو زبان چه خاصیت‌ها و ضررهایی دارد

 

مصرف این گیاه با آنتی اسیدها، H2 Blockers، مهارکننده‌های پمپ پروتون سبب کاهش اثرات این داروها می شود.

 

با آنتی کواگولانت‌ها و ضد پلاکت‌ها (هپارین، وارفارین، سالیسیلات) سبب افزایش ریسک خونریزی میگردد.

 

با داروهای ضد فشار خون باعث کاهش بیش از حد فشار خون میگردد.

 

با تضعیف کننده‌های سیستم عصبی مرکزی (مسکن- خواب آورها، الکل، opiateها، باربیتورات‌ها) سبب تشدید اثرات میگردد

 

با املاح آهن باعث کاهش جذب املاح شده لذا صرف با فاصله ی ۲ ساعته توصیه میگردد

 

همچنین ممکن است سبب کاهش جذب آهن شود بنابراین بین مصرف فرآورده های حاوی آهن و بومادران حداقل دو ساعت فاصله باشد.

 

از عوارض ناخواسته این گیاه درماتیت تماسی شایعترین عارضه گزارش شده است.

 

این گیاه همچنین برای اشخاصی که دارای حساسیت به بومادران و سایر اعضای خانواده Compositae هستند و در بیماران مبتلا به صرع منع مصرف دارد.

 

منابع: ایمنا- دانشگاه علوم پزشکی گیلان- مهر- تسنیم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.