2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
غار بادامستان کجاست و چگونه برویم

غار بادامستان کجاست و چگونه برویم

غار بادامستان یک غار دست ساز است که قدمتی زیاد دارد. همه آنچه درباره این غار باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -در میان همه گردشگری‌های مرسوم مثل کوهنوردی، رفتن به ساحل و دریا، گشت و‌گذار در جنگل و...، بی‌شک غارنوردی یکی از مرموزترین و در عین حال به‌یاد ماندنی‌ترین تجربه‌های گردشگری هر کدام از ما به‌حساب می‌آید. بسیاری از ما برای کسب این تجربه بی‌نظیر و مراجعه به یک غار زیبا و منحصر به‌فرد، تا همدان می‌رویم تا بتوانیم ساعتی را در غار علیصدر سپری کنیم. درحالی‌که دور تا دور خودمان، پر از غارهای شگفت‌انگیزی است که فقط کمتر شناخته‌شده هستند. نمونه‌اش غار دست‌کن بادامستان استان البرز که هزاران سال پیش به‌دست مردمان غارنشین ساخته شده و حالا فضای بکری برای گردشگری و همچنین مطالعات مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.

 

همشهری با مقدمه بالا نوشت: اگر کنجکاو شده‌اید که این غار ساخته شده به‌دست بشر را ببینید، تا دیر نشده و فصل‌های بارندگی و سرد پیش رو، امکان غارنوردی را نگرفته، با ما به روستای «وشته» بیایید؛ روستایی در 125کیلومتری شهر کرج که با حدود 2ساعت رانندگی به آنجا خواهیم رسید.

غار بادامستان در روستا یوشته در نزدیکی طالقان قرار دارد

غار بادامستان و روستای وشته کجا هستند

پیش از آنکه به‌خود غار تو‌در‌توی بادامستان بپردازیم، بد نیست ابتدا کمی درباره روستای وشته صحبت کنیم تا در ادامه دلیل نامگذاری غار دست‌کن این روستا به بادامستان را هم متوجه شویم. روستای وشته، یکی از زیباترین روستاهای استان البرز است که در 125کیلومتری شهر کرج و در ارتفاعات شرق شهرک طالقان قرار دارد؛ یعنی در 7کیلومتری طالقان.

 

همانطور که انتظار می‌رود، روستای وشته روستایی کوهستانی است و منطقه‌ای سردسیر به‌حساب می‌آید، به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل‌های معتدل سال، یعنی بهار و پاییز است. اما نکته جالب توجه درباره روستای وشته این است که این روستا با درختان میوه و به‌خصوص درختان بادامش شناخته می‌شود؛ به همین دلیل به این روستا بادامستان هم می‌گویند. به واسطه همین نام، غار منحصر به‌فردی که داخل روستای وشته قرار دارد، به بادامستان معروف شده که درواقع این نامگذاری به‌وجود همان درختان بادام روستا برمی‌گردد.

 

آدرس دقیق غار بادامستان

حالا که درباره روستای وشته و دلیل نامگذاری غار بادامستان دانستیم، می‌توانیم شال و کلاه کنیم و راه این غار زیبای باستانی و تاریخی را در پیش بگیریم. غار باستانی بادامستان در جوار امامزاده یوسف(ع) قرار دارد و برای دسترسی به آن نخست باید از طریق جاده طالقان، به سمت روستای جوستان بروید.

 

 5کیلومتر از مسیر را که طی کردید، در سمت راست‌تان با تابلو و پل روستای وشته روبه‌رو می‌شوید. با عبور از پل و روستای محسن‌آباد و طی کردن مسیری دو کیلومتری در ارتفاعات، به روستای وشته خواهید رسید. آنجا از هرکس سراغ بقعه امامزاده یوسف(ع) را بگیرید، شما را راهنمایی می‌کنند. با رسیدن به آرامگاه امامزاده یوسف، دهانه غار تودرتوی بادامستان را مشاهده خواهید کرد.

غار بادامستان از قدمتی کهن برخوردار است

تاریخچه غار بادامستان

اگرچه‌ کسی به‌طور دقیق نمی‌داند غار بادامستان یا به‌خاطر تودرتو بودنش، غارهای بادامستان چه زمانی شکل گرفته‌اند، اما باستان‌شناسان قدمت این غارهای دست‌کن را دوران تاریخی پیش از اسلام ذکر کرده‌اند. درباره غار بادامستان اینطور نقل کرده‌اند که مردمان غارنشین، بدون هیچ تجهیزاتی و صرفا با دست خالی، داخل کوه‌های ساخته شده با خاک رس را می‌کندند و از آن به‌عنوان مسکن و ماوایشان استفاده می‌کردند.

 

بیشتر بخوانید: روستای آتشگاه کرج؛ راهنمای کامل سفر یک روزه

 

تودرتو بودن این غارها هم از این جهت بوده که این افراد معمولا در فرار از دست حیوانات وحشی یا دشمنان‌شان به این غارها پناه می‌آوردند. برای همین با تودرتو ساختن آن، سعی می‌کردند به بهترین شکل ممکن مخفی شوند و درنهایت از جان‌شان محافظت کنند. به هر حال اگر چه زمان ساخت دقیق این غارها مشخص نیست، اما مسلم است که این غارهای دست‌کن، روزگاری محل سکونت مردمان غارنشین و مخفیگاه آنها برای در امان ماندن از انواع و اقسام بلا بوده است.

 

همین قدمت چندهزارساله غار بادامستان باعث شد تا این اثر در ابتدای دهه 80 به ثبت ملی برسد. غار بادامستان که دیرینگی‌اش به دوران تاریخی پیش از اسلام می‌رسد و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای وشته واقع شده، 12بهمن‌ماه سال 1381 با شماره ثبت 7082 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار بادامستان مسیرهای سختی دارد و باید احتیاط کنید

مسیرهای غار  صعب ‌العبور است

و اما بشنوید از جزئیات این غار منحصر به‌فرد. اول اینکه مراجعه به این غار به افراد میانسال و مسن و همچنین پدر و مادرانی که فرزند کوچک دارند، توصیه نمی‌شود. این غار برخلاف دیگر غارهای اطراف پایتخت، بیشتر جایی برای غارنوردان حرفه‌ای به‌حساب می‌آید، تا محلی برای گردشگری اعضای خانواده. چرا که مسیرهای ورودی به این غار به‌دلیل ارتفاعی که از سطح دشت دارند، کمی صعب‌العبور هستند. راه‌های ورودی به غار بادامستان تقریبا 12تا 22متر بالاتر از کف دشت قرار دارند و به همین دلیل برای اینکه به دهانه غار برسید، باید کمی کوهنوردی و حتی گاهی صخره‌نوردی هم انجام بدهید.

 

این در حالی است که برخی از دهانه‌های غار رو به دره طالقان است که بهتر است به‌طور کلی وارد شدن به غار از این مسیرهای ورودی را کنار بگذارید. بهترین راه ورود به غارهای دست‌کن بادامستان، دهانه‌هایی به شمار می‌روند که از دره دور هستند و با کمی کوهنوردی می‌توانید خودتان را به آنها برسانید.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید تپه‌ای که غارهای بادامستان در آن کنده شده، دارای یالی بسیار طولانی است و بین دره وشته و دره رودخانه گوران و گلیرد واقع شده و به همین دلیل تا دلتان بخواهد در این مسیر، دهانه ورودی به غارهای بادامستان وجود دارد. به همین دلیل یا از بومی‌ها و محلی‌ها کمک بگیرید، یا بگردید و بهترین و آسان‌ترین دهانه برای ورود به غارها را  پیدا کنید.

 

چه تجهیزاتی با خودمان ببریم

غارنوردی آن هم گشت‌و‌گذار در غار بادامستان، نیاز به تجهیزات کاملی دارد؛ از کفش مناسب و عصای مخصوص کوهنوردی بگیرید، تا چراغ قوه. اگر بتوانید در این غار از کلاه ایمنی چراغ‌دار استفاده کنید که خیلی هم بهتر است.

 

یادتان هم باشد که معمولا فضای داخل غار با فضای بیرونی‌اش چند درجه اختلاف دما دارد و سردتر است. به همین دلیل حتی در این روزها هم لباس گرم فراموش‌تان نشود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.