2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
آب قلم برای چی خوب است +  طرز تهیه

آب قلم برای چی خوب است + طرز تهیه

با خاصیت های آب قلم در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -حتما شما هم درباره خاصیت های آب قلم شنیده و خوانده اید اما فواید این خوراکی دقیق چی است و چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

 

از جمله خواص کلی آب قلم می توان به محکم‌تر و سالم‌تر کردن ناخن‌ها، ضد پیری، ضد تومور، تسکین ورم و درد مفاصل، محافظت از سلول‌ها، کاهش دیابت و قند خون، بهبود روند خواب و همچنین تنظیم خونریزی بینی، قاعدگی سنگین، زخم، بواسیر و خونریزی مثانه اشاره کرد.

 

مطالعات انجام شده بر روی قلم و آب قلم نشان داده اند که درد مفاصل را تسکین می‌دهد و عملکرد مغز و دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. به طور کلی سلامت شما را به هزاران روش بهبود می بخشد.

آب قلم چه خاصیت هایی دارد

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب قلم یا همان آب استخوان یکی از نوشیدنی‌های پر خاصیت برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی است. به ویژه زمانی که فرد به دلیل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا اشتهای خود را از دست داده است، نوشیدن آب قلم گزینه مناسبی است.

 

آب قلم سرشار از آمینواسید (سازنده ساختار پروتئین) است که می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند. همچنین پتاسیم موجود در آب قلم برای سلامتی مفید است. مصرف آب قلم گرم منجر به بازشدن مجاری تنفسی و کاهش ترشح مخاط می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص سیرابی و شیردان چیست

 

کلسیم در آب قلم

از آنجا که آب قلم سرشار از کلسیم است، برای جذب بهتر آن می‌توانید از مکمل‌های ویتامین دی نیز بهره بگیرید. ویتامین دی همچنین می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. مصرف این ویتامین به صورت مکمل غذایی به ویژه در افراد کهنسال توصیه می‌شود.

 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف ویتامین دی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به کرونای شدید شود. همچنین این ویتامین دارای خواص ضدالتهابی و ضداسترسی است.

آب قلم برای مغز بسیار مفید است

بهبود عملکرد مغز؛ یکی از فایده های آب قلم

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی به تولید خون، بهبود کیفیت و جریان خون کمک می‌کند و در نهایت عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. گلیسین نوعی اسیدآمینه است که در عملکرد سیستم مرکزی اعصاب نقش مهمی ایفا می‌کند. خلق و خو را تنظیم می‌کند و حافظه را بهبود می‌دهد. با ایجاد آرامش، خواب آرام را تضمین می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: شیر انجیر برای چی خوب است

 

پرولین، نوعی اسید آمینه است که کلسترول‌های کوچک و چسبیده به دیواره‌های رگ‌های خون را رها می‌کند؛ بنابراین احتمال گرفتگی قلب و رگ‌های خون را کاهش می‌دهد.

فواید آب قلم چیست

سلامت پوست؛ از خاصیت های آب قلم

خوردن عصاره قلم گاو به دلیل تحریک تولید کلاژن میتواند به جوان ماندن پوست شما کمک کند. این ماده حاوی مواد معدنی بیشماری است که وقتی با سبزیجات ترکیب شود کربوهیدارت‌های لازم را نیز به غذا می‌افزاید.

آب قلم به سلامت استخوان ها کمک می کند

آب قلم برای استخوان ها و مفاصل خوب است

مصرف مکمل‌های گلوکوزامین از مدت‌ها قبل به عنوان نخستین درمان افراد مبتلا به درد مفصلی، توصیه شده است، اما آب استخوان هم گلوکوزامین دارد. برخلاف داروها، آب استخوان خواص تغذیه‌ای و بهداشتی دارد که می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: دل، جگر و خوئک چه فایده‌ها و ضررهایی دارند

 

سولفات کوندروتین که در غضروف‌ها یافت می‌شود از مفاصل حفاظت می‌کند به عنوان مثال به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

 

فسفر، منیزیم و کلسیم موجود در آب قلم، مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها را تامین می‌کند.

طرز تهیه آب قلم چگونه است

طرز تهیه آب قلم

مواد لازم جهت تهیه آب قلم به این شرح است:

استخوان گوساله -  ۲ کیلوگرم

سرکه سیب - ۲ قاشق غذاخوری

هویج -  یک عدد بزرگ، حلقه شده

کرفس -  یک شاخه، حلقه شده

پیاز -  یک عدد، چهار قاچ شده

سیر -  یک بوته بدون پوست کندن دو نیم شود

برگ بو -  ۲ عدد

نمک -  یک قاشق چای خوری

 

مواد را آماده کنید  و فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس روشن کنید.استخوان‌ها را کف یک سینی یا سینی مخصوص برشته کردن، بچینید.

 

استخوان‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه برشته کنید، آن‌ها را برگردانید و دوباره ۲۰ دقیقه دیگر هم آن‌ها را برشته کنید. ۱۰ پیمانه آب و سرکه را داخل زودپز بریزید. آب را به جوش برسانید. اگر زودپز شما ساده است، شعله را کمی زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس، استخوان‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به پخت ادامه دهید.

 

این آب را خالی کنید و استخوان‌ها را درآورید. دوباره داخل قابلمه یا همان زودپز بریزید. سبزیجات را به همراه ۷ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. در زودپز را ببندید و دستگیره را طوری بپیچید که کاملا بسته شود و آن را برای دو ساعت یا همان ۱۲۰ دقیقه تنظیم کنید.

 

 وقتی زمان به پایان رسید، بگذارید فشار به حالت طبیعی به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه پایین بیاید. با دقت در را بپیچانید تا در حالت آزاد قرار بگیرد و هر گونه فشار باقی مانده تخلیه شود.

 

یک الک یا آبکش را روی یک کاسه بزرگ بگذارید. در صورت دلخواه می‌توانید یک پارچه تمیز را هم داخل آبکش بگذارید تا آب استخوان بسیار شفاف داشته باشید. آب را داخل کاسه تخلیه کنید و هر گونه ماده جامدی را دور بریزید. بگذارید آب استخوان سرد شود سپس و داخل یخچال بگذارید.

 

وقتی که آب استخوان به طور کامل سرد شود، لایه چربی جامدی را که روی آن بسته است ، با قاشق جمع کنید و دور بریزید یا آن را برای استفاده در  دستورالعمل‌های دیگر، ذخیره کنید.

 

این عصاره استخوان ژلاتینی را داخل شیشه مربایی بزرگ یا ظرف دردار فریزر بریزید. آب استخوان را می‌توان به مدت پنج  روز در یخچال و در نهایت یک سال در فریزر نگه داشت.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- سیمرغ

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.