2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاریخچه خواندنی پیتزا؛ محبوب ترین غذای جهانی

تاریخچه خواندنی پیتزا؛ محبوب ترین غذای جهانی

آیا واقعا پیتزا از ایتالیا آمده است؟ پاسخ منفی است. این غذا تاریخچه ای خیلی طولانی تر دارد.

دوات آنلاین -پیتزا معروف ترین و محبوب ترین غذای بین المللی است. این غذا آنقدر خوشمزه هست که هر چه پزشکان توصیه می کنند دورش را خط بکشید و ضرر دارد باز هم برای خوردنش وسوسه می شویم و نمی توانیم در برابرش مقاومت کنیم. پیتزا تاریخچه خیلی جاب و خواندنی دارد.

 

پیتزا از کجا آمده است

خراسان نوشت: شما هم احتمالا مثل خیلی دیگر از مردم جهان فکر می‌کنید پیتزا از ایتالیا آمده ‌است ولی خب اشتباه می‌کنید. تاریخچه پیتزا به دوران باستان برمی‌گردد؛ زمانی که یونانی‌ها و مصری‌ها خوراکی می‌پختند که از نوعی نان تخت، روغن زیتون و ادویه تشکیل می‌شد. اما پیتزای مدرنی که ما می‌شناسیم، به «ناپل» ایتالیا برمی‌گردد؛ وقتی در قرن هجدهم، به ترکیب بالا گوجه‌فرنگی هم اضافه شد و پیتزا رسما جای خود را در دنیای غذاها پیدا کرد.

 

ببینید: فیلم آموزش پخت پیتزای خانگی بدون فر

 

پیتزا وقتی وارد کشورهای مختلف شد، شکل ‌و شمایل متفاوتی به خود گرفت و طرفداران زیادی پیدا کرد. در ایالات متحده در هر ثانیه، 350برش پیتزا خورده می‌شود. 93درصد آمریکایی‌ها حداقل ماهی یک‌بار پیتزا می‌خورند و 36درصدشان معتقدند پیتزا را باید در وعده صبحانه خورد.

 

پیتزا از معدود غذاهای شناخته‌شده‌ای است که به فضا سفر کرده‌ است. معمولا غذاهای فضانوردان به شیوه‌های خاصی آماده می‌شود که با خوردنی‌های روی زمین فرق دارد اما سال 2001 آژانس فضایی روسیه تصمیم گرفت با هزینه‌ای یک میلیون دلاری پیتزا را به فضا بفرستد. «یوری اوساچف»، فضانورد روسی، کسی بود که اولین پیتزای فضایی را تحویل گرفت.

تاریخچه پیتزا به سالیان دور بر می گردد

پیتزا در جنگ جهانی

 پیتزا اگرچه قدمت زیادی دارد اما تا قبل از جنگ ‌جهانی دوم، شهرت و فراگیری چندانی نداشت. در زمان اشغال ایتالیا نیروهای متفقین که جیره خوراک‌شان رو به اتمام بود، شروع کردند به خوردن غذاهای محلی ایتالیا. آن‌دسته از سربازان جنگ که شانس برگشتن به خانه را داشتند، غیر از نفرت از جنگ، عشق به پیتزا را هم با خودشان به‌یادگار بردند.

 

بیشتر بخوانید: پیتزا را چطور طرح دار کنیم

 

 غذایی را سراغ دارید که غیر از شکم به عرصه‌های دیگری مثل علم وارد شده‌باشد؟ خب پیتزا! در ریاضی قضیه‌ای داریم به‌اسم «قضیه پیتزا» که مسئله‌اش این است که یک دیسک دایره‌شکل (پیتزا) به چه ترتیبی می‌تواند به برش‌های برابر تقسیم شود، درصورتی‌که هیچ برشی از مرکز نگذرد یا تعداد برش‌ها فرد باشد.

پیتزا از کدام کشور آمده و تاریخچه آن چیست

کشف ژاپنی ها درباره پیتزا

 خیلی‌ها معتقدند هر سسی غیر از سس کچاپ روی پیتزا توهین به ساحت این غذاست اما خب بعضی‌ها هم هستند که پیتزا بدون سس مایونز بهشان نمی‌چسبد. جالب است بدانید که اولین‌بار ژاپنی‌ها بودند که به ترکیب جادویی پیتزا و مایونز پی بردند و حالا پیروان سرسختی برای خودشان دارند.

 

شما فکر می‌کنید بهترین راه برای ادای احترام به پیتزا چیست؟ خب پیتزا هم مثل هر چیز ارزشمند دیگری، یک موزه برای خودش دارد. موزه پیتزا در «فیلادلفیا»، به‌گواهی گینس، بزرگ‌ترین مجموعه‌ای است که اقلام مرتبط با پیتزا در آن نگهداری می‌شود.

 

منبع: denirospizza.com

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.