2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رمدسیویر چقدر در درمان کرونا موثر است

رمدسیویر چقدر در درمان کرونا موثر است

رمدسیویر اولین بار در درمان ابولا و هپاتیت سی استفاده و بعد از شیوع کرونا به منظور درمان مطالعاتی روی آن انجام شد.

دوات آنلاین -دکتر«حمیدرضا بادلی»،فوق تخصص نفرولوژی در پست اینستاگرامی تشریح می‌کند: «با وجود چشمگیر نبودن آمار بهبود یافتگان با دارو نما و رمدسیویر، این دارو برای بیماران بدحال در شرایط اورژانسی از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه گرفته است.» وی در ادامه می‌افزاید: « این دارو در بعضی مطالعات در کوتاه کردن دوره‌ بیماری در بیمارانی که نیاز به اکسیژن داشتند موثر بوده اما فعلا طبق اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده تاثیری در کاهش مرگ و میر نداشته است.» دکتر بادلی ادامه می‌دهد: «رمدسیویر درمان قطعی کرونا نیست که خودتان را برایش به آب و آتش بزنید»؛  زیرا این دارو در بازار با هزینه زیاد در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و بسیاری از خانواده ها با زحمت  این دارو را تهیه می‌کنند.ادامه مطلب روزنامه خراسان را در زمینه انواع گاید لاین ها و نکات مصرف این دارو مطالعه کنید:

 

رمدسیویر؛ تایید اولین و تنها داروی درمان کرونا

سازمان غذا و دارو (FDA) خرداد سال پیش مجوز استفاده از داروی تحقیقاتی رمدسیویر را برای بیماران مبتلا به ویروس کووید-19 در می 2020 صادر کرده است. رمدسیویر توسط شرکت گیلیاد با برند veklury به عنوان اولین و تنها دارو در درمان کرونا از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) مجوز گرفته ‌است این دارو اولین بار در درمان ابولا و هپاتیت سی استفاده و بعد از شیوع کرونا به منظور درمان مطالعاتی روی آن انجام شد.

 

مقالات و جدیدترین پژوهش‌ها حاکی از آن است که این دارو با تکثیر ویروس مقابله می‌کند و مدت زمان بستری شدن را کاهش می‌دهد. رمدسیویر  هم اکنون در بسیاری از گایدلاین‌های دنیا  قابل استفاده است در این میان استفاده درست و به موقع این دارو طبق نظر پزشک یا دکتر داروساز ضروری  است ، هر چند این  داور عوراضی مانند افت فشارخون، عوارض کبدی و کلیوی هم دارد .

رمدسیویر در درمان کرونا چه تاثیری دارد

گایدلاین چیست؟

گایدلاین های بالینی مجموعه ای نظام مند از آخرین و معتبرترین شواهد علمی هستند که شیوه های برخورد بالینی با یک بیمار را به طور طبقه بندی شده با در نظر گرفتن اولویت ها،‌ اثربخشی و هزینه اثربخشی بیان می‌کنند.

 

بدانید: علائم درگیری ریه در کرونا چیست

 

به طور معمول تیم پشتیبانی و تهیه کننده گایدلاین های پزشکی متشکل از تعداد بسیاری از پزشکان و متخصصان در حوزه های مختلف پزشکی هستند که بر اساس شواهد عینی و درمانی راهنماهای درمانی را تهیه می‌کنند و پس از جمع آوری تحقیقات اولیه آن مطالب توسط کارشناسان خبره بررسی  می شود و پس از انطباق با استانداردهای درمانی اجازه انتشار خواهند یافت، به همین دلیل راهنماهای مبتنی بر شواهد یکی از مهم ترین منابع درمانی به منظور یاری رساندن به پزشکان محسوب می شود.

 

معتبرترین گایدلاین های رمدیسویر

گایدلاین NIH آمریکا

مصرف رمدسیویر را در بیماران بستری در بیمارستان و نیازمند به مکمل اکسیژن به تنهایی یا همراه با دگزامتازون و همچنین در بیماران بستری و نیازمند اکسیژن رسانی از طریق سیستم‌ها با جریان بالا یا ونتیلاتور غیر تهاجمی همراه با مصرف دگزامتازون مناسب دانسته ‌است.

 

گایدلاین nice انگلیس

داروی رمدسیویر حداکثر برای پنج روز در پنومونی کرونا در بیماران بستری و نیازمند جریان کم مکمل اکسیژن  توصیه شده (اکسیژن از طریق ماسک یا کانولای بینی با حداکثر سرعت 15 لیتر در دقیقه منتقل شود) تجویز شده است باید توجه داشت این دستور برای بزرگ سالان و کودکان بالای 12 سال و وزن بیشتر از 40 کیلوگرم است.

 

بخوانید: تمام آنچه درباره عوارض واکسن کرونا باید بدانید

 

گایدلاین NSW TAG استرالیا

مصرف این دارو را برای بیماران نیازمند به اکسیژن و نه ونتیلاتور محدود کرده است. در بخشی از این دستور آمده است این دارو در بیماران نیازمند به ونتیلاسیون تهاجمی یا غیر تهاجمی اندیکاسیون (بهره) ندارد.

 

گایدلاین Who

یکی از جنجالی‌ترین هاست و اطلاعات آن حاصل مطالعه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی در 52 کشور دنیا انجام داده است که به علت نبود یکپارچگی سیستم درمان در کشورهای مختلف نتایج حاصل شده از بی اثر بودن رمدسیویر روی مرگ و میر، نیاز به ونتیلاسیون، پاک سازی ویروس، بهبود بالینی و مدت زمان بستری شدن در بیمارستان خبر می‌دهد.

 

در دستورالعمل کشوری(ایران) ذکر شده مطالعات مختلف تجویز این دارو با کاهش مرگ و میر بیماران همراه نبوده‌ است اما در بعضی بررسی ها که بیماران نیازمند حداقل حمایت‌های تنفسی بودند باعث کاهش مورتالیته (غلظت ویروس) شده است. در صورتی که بیمار  ضرورت بستری شدن داشته باشد و در بدو ورود در فاز بحرانی(نیازمند ونتیلاسیون مکانیکی) نباشد می‌تواند این دارو را مصرف کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.