2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روستای واریان کجاست و چگونه باید برویم

روستای واریان کجاست و چگونه باید برویم

اگر قصد دارید برای گردش یک روزه به روستای واریان بروید حتما این گزارش را بخوانید تا با جزییات و ضروریات این سفر آشنا شوید.

دوات آنلاین -همه ما در سفرهایی که تا به امروز داشتیم، جاهای عجیب و غریب و جذاب زیادی دیده‌ایم. غارهای مرموز، مناطق باستانی، نقاط بکر گردشگری و... اما واقعیت این است که در فهرست نقاط گردشگری جذابی که دیده‌ایم، جای تنها روستای آبی ایران خالی است؛ روستایی در دو قدمی پایتخت که نامش واریان است و تنها روستای آبی ایران به‌حساب می‌آید. یعنی برای رسیدن به این روستا فقط باید سوار قایق شد! از آنجاکه این روستای منحصربه‌فرد از یک طرف به کوه منتهی شده و از طرف دیگر به دریاچه سد کرج می‌رسد، برای رفتن به آن یک راه بیشتر پیش روی‌مان قرار ندارد؛ سفر با قایق. واریان مقصد خوبی برای سفر و گردش یک روزه است.

روستای واریان کجای جاده چالوس است

واریان؛ روستایی در جاده چالوس

همشهری نوشت: داستان ماجرای واریان این است که این روستا هم تا همین چنددهه پیش مثل دیگر روستاهای کشور بود. این روستا که در دهستان «آدران» بخش «آسارا» کرج قرار دارد، سال‌های سال پیش دارای 18محله بود و بیشتر از 500خانوار در این روستا زندگی می‌کردند.

 

در آن زمان هر طایفه‌ای در یکی از محله‌های واریان سکونت داشتند که کیانی‌های ساکن در محله کیان، بزرگ‌ترین خاندان این روستا به‌حساب می‌آمدند. محله‌های عبادان، پسه ده، توکلان، آهنگران، شاگیان، ساربان، جیرین سران، باغ خلیل ایسیوول، باغ‌محله، قدمان، قیاسان، گریان، دومالان، مسگران، آنطرفآب و میون‌سرا هم دیگر محله‌های این روستا را شکل می‌دادند.

 

به‌نظر که بهترین راه بازدید از واریان، همراه‌شدن با تورهای گردشگری است. اما اگر قصد سفر شخصی به تنها روستای آبی کشور را دارید، باید راه جاده چالوس را در پیش بگیرید و در 25کیلومتری جاده، با گذر از جاده کوتاه با شیب تند، خودتان را به نگهبانی سازمان آب برسانید. راستی این نکته را هم اضافه کنیم که حتی اگر بدون هماهنگی به این محدوده بروید، ممکن است امکان بازدید از روستا را پیدا نکنید اما به هر حال قایق‌سواری در فضای زیبا و بکر دریاچه سد کرج را تجربه خواهید کرد.

چگونه باید به روستای واریان سفر کنیم

واریان قدیم و جدید

ساکنان روستای واریان سال‌های سال به همین منوال روزگار می‌گذراندند تا اینکه از ابتدای دهه30 طرح سد کرج کلید خورد. درست سال1334 بود که سنگ‌بنای سد امیرکبیر گذاشته شد و بخش زیادی از روستای واریان زیر آب رفت.

 

راهنمای سفر: روستای ترکمن ده کجای تهران است

 

همان زمان بسیاری از ساکنان این روستا از ده آبا و اجدادی‌شان کوچ کردند و راه شهر کرج را درپیش گرفتند. آنهایی هم که ماندند، خانه و زندگی‌شان را به نقاط بالادست روستا بردند. به همین دلیل اگر امروز پای صحبت قدیمی‌های این روستا بنشینید، عبارت‌های واریان قدیم و واریان جدید را زیاد می‌شنوید.

 

واریان قدیم همان روستای 18محله‌ای تا قبل از دهه30 بود که امروز بیشتر آن زیر آب رفته، واریان جدید هم محله‌های بالادست این روستاست که بعد از کوچ‌کردن اهالی واریان به مناطق بالادست ساخته شده و شامل 7محله جدید به نام‌های خراسانیان، کافر دره، خش دره، کل دره، دره وانو، دیمان جار و هاقوری است. البته درباره محله هاقوری ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این محله توسط دولت خریداری شده اما با وجود داشتن دو درخت گردوی بسیار قدیمی، به آن رسیدگی چندانی نمی‌شود و درنتیجه یکی از 7محله جدید روستای واریان جدید، تقریبا از رونق افتاده و زمین‌های کشاورزی‌اش عملا از بین رفته‌اند.

روستای واریان چه دیدنی هایی دارد

تنها راه عبور و مرور

از همان روزهای اولی که بخش زیادی از روستای واریان در پی ساخت سد کرج به زیر آب رفت، قایقی برای اهالی باقیمانده این روستا درنظر گرفته شد تا دسترسی آنها به جاده اصلی فراهم شود.

 

سفر یک روزه: غار بورنیک فیروزکوه کجا است

 

سال1359 طی قراردادی که بین جهاد سازندگی با سازمان آب و فاضلاب تهران بسته شد، قرار شد برای اتصال روستای واریان به جاده اصلی یک پل ساخته شود تا اهالی آن بتوانند به‌راحتی و با استفاده از خودرو، به روستایشان رفت‌وآمد کنند. اما این پل هیچ‌وقت ساخته نشد تا امروز بعد از حدود 70سال هنوز راه رسیدن به این روستا فقط گذر از دریاچه به‌وسیله قایق باشد.

چه زمانی برای سفر به روستای واریان مناسب است

واریان؛ روستایی برای گردشگری

شرایط موجود واریان اگر چه از این روستا یک محیط گردشگری بکر و جذاب ساخته اما باعث کوچ‌کردن اهالی این روستا طی دهه‌های گذشته شده است.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید براساس سرشماری سال 1395، فقط 39نفر در قالب 15خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که به‌نظر می‌رسد همین تعداد هم بیشتر روزهای سال را در محل دیگری می‌گذرانند. حالا این روستا عملا یک روستای کاملا گردشگری به‌حساب می‌آید. اما رفتن به این روستا و گشت و‌گذار در آن به‌همین سادگی‌ها هم نیست!

 

پیشنهاد: گردش یک روزه اطراف تهران کجا برویم

 

در حالت عادی فقط کسانی می‌توانند به روستای واریان سری بزنند که آنجا فامیل یا آشنا داشته باشند. سایر گردشگران برای بازدید از این روستا 2راه پیش رو دارند؛ یا باید با تورهای گردشگری همراه شوند، یا اگر قصد مراجعه به‌صورت شخصی دارند، باید از قبل با مراجعه به محدوده قایق‌های واریان یا همان نگهبانی سازمان آب، هماهنگی‌های لازم برای بازدید از روستا را انجام دهند.

 

ساعت کار قایق‌های روستا

اگر عزم‌تان برای رفتن به روستای واریان جزم است، بهتر است بدانید هم‌اکنون حدود 10قایق در دریاچه سد کرج وجود دارد که به‌نوعی حکم تاکسی آبی روستای واریان را دارند! این قایق‌ها هر روز از ساعت 7:30تا 13 و 15 تا 23 در این محدوده در تردد هستند و گردشگران را از حاشیه دریاچه سد کرج به روستای واریان می‌برند و از آنجا به ماشین‌های پارک‌شده‌شان در کنار سد برمی‌گردانند.

روستای واریان طبیعت زیبایی دارد

باغ‌های مشترک اهالی

حالا که همه‌چیز را درباره چگونگی رسیدن به تنها روستای آبی ایران دانستید، بد نیست کمی هم درباره جاذبه‌های گردشگری روستای واریان برایتان بگوییم. اول اینکه چه جاذبه‌ای بهتر از هوای فوق‌العاده پاک این روستا؟! همین که پای هیچ خودرویی به روستای واریان نمی‌رسد، یعنی هوای پاک این روستای جذاب را هیچ جای دیگر تجربه نخواهید کرد. نکته بعدی باغ‌های به‌هم‌پیوسته اهالی است. یعنی حیاط خانه‌های واریان هیچ حصاری ندارند و باغ‌هایشان به‌هم‌پیوسته است. ضمن اینکه در این روستا هیچ مغازه و سوپرمارکتی وجود ندارد! یعنی همه‌‌چیز در این روستا بکر بکر است. کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری، کرباس‌بافی و گیوه‌سازی هنوز در این روستا وجود دارد و درختان میوه به جذابیت‌های واریان اضافه کرده است.

 

فصل رفتن به واریان

فقط یادتان باشد که بهترین زمان ممکن برای قایق‌سواری و گشت‌و‌گذار در روستای واریان، روزهای گرم تابستان است. کمی که بگذرد و به بارش‌های پاییزی و خنکای هوا برسیم کمی سخت خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.