2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روستای تنگ براق کجای استان فارس است + دیدنی ها

روستای تنگ براق کجای استان فارس است + دیدنی ها

با خواندن این مطلب می توانید اطلاعات کاملی درباره تنگ برق استان فارس به دست بیاورید.

دوات آنلاین -روستای تنگ براق از مناطق دیدنی استان فارس است که به ویژه برای علاقه مندان به طبیعت بسیار جذاب و تماشایی است. شما غیر از استان فارس از یاسوج نیز می توانید به این روستا دسترسی داشته باشید.

تنگ براق در کدام قسمت استان فارس واقع شده است

روستای تنگ براق در کجا قرار دارد

روستای تنگ براق از توابع بخش سده، در 80 کیلومتری جنوب غربی اقلید در استان فارس قرار دارد.

 

این روستا از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود.

 

روستای تنگ براق از طریق شهرهای سده، اقلید، اردکان، کامفیروز و یاسوج، با جاده‌های آسفالت قابل دسترسی است.

 

راهنمای سفر: تنگه رغز داراب، عروس دره های ایران

 

فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید 80 کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است.

تنگ براق استان فارس چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های روستای تنگ براق

تنگ براق طبیعتی زیبا و چشم نواز دارد. اگر در فصل بهار  یا تابستان به این منطقه سفر کنید می توانید از هوای معتدل و البته تمیز آن لذت ببرید اما در پاییز و زمستان آنجا هوا سرد است و طبیعتا باید لباس گرم و امکانات لازم را به همراه داشته باشید.

 

تنگ براق با وجود اطراقگاه‌های ییلاقی عشایر در دو سده قبل راهی به خطه اقلید باز کرد و یادمان‌هایی از تمدن کهن ایران باستان در این منطقه را آشکار ساخت.

 

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کتیبه‌ای به خط پهلوی در تنگ براق، بافت قدیمی روستا، غار طبیعی و دریاچه ملاصدرا اشاره کرد.

 

پیشنهاد: تنگه دم اسب کجا است و چگونه باید برویم

 

مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدید می‌آورد. در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها هستیم.

 

رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کرمی‎ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه بوجود آورده ‌است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تنگه گمبیل

 

در دیواره صخره سمت جپ تنگ براق غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌ است.

با جاذبه های گردشگری تنگ براق آشنا شوید

آبشار مارگون در تنگ براق

تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستا است. آبشار مارگون که در روبروی تنگ براق از بلندی‌های صخره‌ای با آب فراوان سراریز می‌شود، یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران است.

 

آب سد درودزن از تنگ براق عبور می‌کند و انتهای آن با دیواره‌های صخره‌ای به بن‌بست می‌رسد. آب‌های بالادست با عبور از یک دشت، از شکافی عمیق سرازیر می‌شود و آبشار زیبای تنگ براق را پدید می‌آورد.

 

منابع: همشهری- صدا و سیما- سیری در ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.