2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
برای این‌که بچه مان باهوش شود چه کار باید بکنیم

برای این‌که بچه مان باهوش شود چه کار باید بکنیم

جنبه‌های متعدد هوش عبارتند از: میل به اکتشاف، خودکنترلی، خلاقیت، ارتباط کلامی و توانایی توصیف ارتباطات غیرکلامی.

دوات آنلاین-اگر بگوییم هیچ مادری نیست که دلش نخواهد فرزند باهوش داشته باشد اغراق نکرده‌ایم. می‌دانیم 50 درصد هوش ژنتیکی است اما 50 درصد دیگر چه؟ تفکر رایج اما غلط، آموزش پیاپی است. همه مادران نگرانند اگر کودک‌شان کلاس‌های مختلف نرود، چه می‌شود؟ غافل از آن که به لحاظ تکاملی، «وظیفه مغز یادگیری نیست» بلکه حفظ زندگی است و اساسا تعریف هوش از نظر تکاملی یعنی «انجام دادن عملی بهتر از دیگران.»

 

راهبردهای تربیت فرزندی باهوش

جنبه‌های متعدد هوش عبارتند از: میل به اکتشاف، خودکنترلی، خلاقیت، ارتباط کلامی و توانایی توصیف ارتباطات غیرکلامی. خبر خوش این‌که با در نظر گرفتن این  ۵ جزء پی می‌بریم همه چیز در نمره آی‌کیو خلاصه نمی‌شود و قابلیت‌های مختلف در کودکان پخش شده و ‌آی‌کیوی انسان در طول عمر مثل وزن تغییر می‌کند؛ این یعنی هیچ‌گاه نمی‌توانیم یک عدد ثابت را به عنوان میزان بهره هوشی کودک بپذیریم و اگر به هر دلیلی یک عامل از کنترل ما خارج باشد به جای نگرانی، باید روی بقیه موارد بیشتر تمرکز کنیم. اما راهبردها برای باهوش‌تر شدن فرزندان‌ ما چه هستند؟

 

تغذیه‌ دست کم‌ یک سال با شیر مادر: اگر نسل باهوش‌تری می‌خواهیم باید در مکان‌های عمومی اتاق‌ شیردهی برای مادران بسازند و روی آن بزرگ‌ بنویسند: «لطفا سکوت را رعایت کنید؛ مغزی در حال رشد است.»

 

حرف زدن با فرزندان: باید تا می‌توانیم بلند، شمرده و با لحنی آهنگین با کودک صحبت کنیم و از هر فرصتی برای صحبت با او بهره ببریم. فایده صحبت با کودک افزایش دایره لغات و افزایش توانایی خواندن، هجی کردن و نوشتن است.

 

پایه بودن برای بازی: همیشه بازی کردن کودک را تشویق کنیم؛ به خصوص بازی‌های خودساخته. این‌گونه بازی‌ها مثل پروتئین برای رشد مغز مهم هستند و در ضمن، باعث شادی کودک هم می‌شوند. همکاری شما به عنوان پدر و مادر هم در این بازی‌ها، به یادگیری مهارت‌های زندگی در او، کمک شگرفی می‌کند.

 

تشویق به حل مسئله: تشویق کودک در زمان حل یک مشکل به جای این‌که جواب و نتیجه آماده را در اختیار او قرار دهید، توصیه همه روان‌شناسان است. به عبارتی هرگاه ما چیزی را به کودک بدون این‌که خودش برای تجربه‌اش تلاش کند، یاد دهیم برای همیشه لذت کشف را از او گرفته‌ایم. طبق نتایج یک پژوهش، بچه‌هایی که برای تلاش خود تقدیر می شوند، مسائل ریاضی را بهتر از بچه‌هایی حل می‌کنند که به دلیل هوش خود مورد تایید قرار گرفته‌اند.

 

سموم مغز را بشناسیم

در کنار توصیه‌هایی برای تربیت فرزند باهوش، این را هم باید بدانید که اولین سم ‌مهلک برای رشد و تکامل مغزی، مجبور کردن کودک به انجام وظایفی است که مغز هنوز تکامل لازم برای بر عهده گرفتن آن‌ را نیافته و کودک را تحت فشار و استرس قرار می‌دهد. استرس به شدت بر قدرت یادگیری مغز تاثیر دارد.  دومین سم برای کودکان زیر دو سال تلویزیون است. چرا می‌گوییم تلویزیون نه؟ تلویزیون سبب کاهش محدوده توانایی تمرکز می‌شود و تمرکز نقش اساسی در عملکرد مغز دارد. حتی روشن بودن تلویزیون بدون آن‌که کسی آن را ببیند، موجب گیجی و حواس پرتی می شود. کلام آخر هم این‌که در دنیای مادری جایی برای مقایسه و مسابقه میان فرزندان ‌نیست و بچه‌ها نماینده ما برای موفقیت در زندگی نیستند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.