2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
غار بورنیک فیروزکوه کجا است و چگونه برویم

غار بورنیک فیروزکوه کجا است و چگونه برویم

غار بورنیک در روستای هرانده مکانی مناسب و جذاب برای گردش یک روزه است. با این منطقه آشنا شوید.

دوات آنلاین -کوه، دریا، جنگل و دشت، اصلی‌ترین انتخاب‌های ما برای گردشگری هستند و کمتر پیش می‌آید در فهرست نقاط گردشگری مورد نظرمان، غار را هم بگنجانیم، درحالی‌که غارنوردی بی‌شک یکی از بهترین تفریحات موجود به‌حساب می‌آید که فضای آرام، خلوت و بکرش می‌تواند تا مدت‌ها حالمان را خوش کند. پس اگر تعریف‌تان از رفتن به غار، فقط به غار علیصدر همدان محدود می‌شود، توصیه می‌کنیم حتما غارنوردی در غار بورنیک روستای هرانده شهرستان فیروزکوه را در برنامه تان برای گردش یک روزه قرار دهید؛ غاری باستانی و شگفت‌انگیز که قدمت آن به روزگار انسان‌های غارنشین برمی‌گردد و با بیش از 3کیلومتر درازا، طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران لقب گرفته است. به همه اینها، نزدیکی این غار به پایتخت را هم اضافه کنید تا گردش در این غار جذاب و شگفت‌انگیز را در برنامه همین آخر هفته‌تان قرار دهید!

 

آدرس غار بورنیک

همشهری نوشت: برای رسیدن به غار بورنیک، ابتدا باید خودتان را به روستای هرانده فیروزکوه برسانید. به این ترتیب که از بزرگراه شهید بابایی، وارد جاده دماوند یا آزادراه تهران- پردیس شوید، بعد نرسیده به بومهن از مسیر کمربندی سمت راست، جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. حدودا 12کیلومتر قبل از فیروزکوه، چشم‌تان به تابلوی خروجی روستای هرانده خواهد افتاد.

 

به روستا که برسید، باید به سمت جنوب آن حرکت کنید؛ چرا که غار بورنیک در 6کیلومتری جنوب روستای هرانده قرار دارد. البته برای رسیدن به این غار باید مقدار نسبتا زیادی هم راهپیمایی و کوهپیمایی کنید؛ حدودا یک ساعت و نیم تا 2ساعت زمان می‌برد تا از جایی که خودروی‌تان را پارک می‌کنید، با طی حدود 5کیلومتر، خودتان را به غار بورنیک برسانید. درنهایت اینکه غار بورنیک در فاصله 135کیلومتری از تهران قرار دارد.

آدرس غار بورنیک کجا است

دیدنی های بورنیک روستای هرانده چیست

درست است که برای مراجعه به غار بورنیک، باید چندین کیلومتر پیاده‌روی کرده و کوه را بالا بروید اما وقتی به دهانه ورودی غار برسید، متوجه می‌شوید که باید دوباره به اعماق زمین برگردید!

 

معرفی: آدرس و دیدنی های روستای احمدآباد مستوفی

 

از همان ابتدا، یعنی درست از دهانه مثلثی شکل غار که در ابعاد 15در 10متر است و حدود 6متر ارتفاع دارد، 148پله در دهانه ورودی غار تعبیه شده که شما را به درون تالارهای غار راهنمایی می‌کند؛ به ارتفاع 2هزار متر از سطح دریا و 100متر بالاتر از دشتی که به همین نام بورنیک شناخته می‌شود. براساس تحقیقات زمین‌شناسان و غارنوردان حرفه‌ای، طول غار بورنیک 3هزار و 470متر است و به همین دلیل این غار طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران به‌حساب می‌آید.

 

این غار منحصر به فرد، جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. ازجمله تخته‌سنگ‌های بزرگی که با لایه‌ای از خاک رس پوشیده شده و تصویری خاص ایجاد کرده است؛ همچنین چکنده‌ها یا استالاکتیت‌هایی که در طول سالیان سال به شکل قندیل روی سقف یا دیواره‌های غار شکل گرفته‌اند و عمدتا به رنگ نخودی هستند؛ درنهایت چکیده‌ها یا استالاگمیت‌هایی که بر کف غار تشکیل شده و به سمت بالا رفته‌اند.

 

این چکیده‌ها همانطور که از نامشان مشخص است، در اثر چکیدن قطرات حاوی مواد معدنی و ته‌نشین‌شدن و رسوب‌کردن کلسیم کربنات ایجاد می‌شوند، میخی شکل هستند و به رنگ‌های گل‌کلمی، نخودی، سفید و صورتی دیده می‌شوند.

غار بورنیک فیروزکوه چه دیدنی هایی دارد

تاریخچه غار بورنیک فیروزکوه

درباره قدمت این غار سنگی آهکی که در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد، گفته‌اند که این غار زمانی یکی از سکونتگاه‌های انسان‌های غارنشین بوده و به همین دلیل از ارزش باستانی زیادی برخوردار است.

 

راهنما: چرا و چگونه به غار رودافشان برویم

 

اصلا نام بورنیک هم از همین‌جا می‌آید. اینطور که محلی‌ها و بومی‌ها می‌گویند، کلمه بورنیک به معنی محل امن و جان‌پناه است و همینطور که از نامش برمی‌آید، در گذشته‌های خیلی دور و در دوران پیش از تاریخ، محلی برای زندگی و پناهگاه انسان‌های اولیه به‌حساب می‌آمده.

 

تجهیزات لازم برای رفتن به غار بورنیک

حتما با خود لباس گرم داشته باشید. ناگفته پیداست که کفش مناسب هم کمک‌تان می‌کند؛ هم در 5کیلومتر کوهپیمایی رسیدن به غار و هم در پایین‌رفتن از 148پله ورودی دهنه غار و هم در گذر از تالارهایی که نامسطح هستند، بدون مشکل به راهتان ادامه بدهید.

 

ضمن اینکه غارها، فضاهای تاریکی هستند؛ به‌خصوص غارهای بکری که برای روشنایی آنها از لامپ‌های مختلف استفاده نشده است؛ مثل همین غار بورنیک که اگر قصد رفتن به آن را دارید، حتما با خودتان چراغ قوه یا کلاه‌های ایمنی که مجهز به چراغ هستند، ببرید.

چگونه به غار بورنیک روستای هرانده برویم

فضای داخلی غار بورنیک

و اما بشنوید از فضای داخلی غار بورنیک. این غار شگفت‌انگیز از 4تالار تشکیل شده که تاقدیسی‌شکل هستند و آنها را تالار اول، تالار دوم، تالار سوم و تالار پرتگاه می‌نامند.

 

از تالار اول این غار سفال‌هایی به‌دست آمده که نشان می‌دهد این غار روزگاری محل سکونت انسان‌های غارنشین بوده. به این تالار نخست که ابعادش 50در 40متر است و 8متر ارتفاع دارد، غار بیرونی هم گفته می‌شود. در این تالار دو ایوان وجود دارد که با سنگ‌چین‌کردن کف شیب‌دار غار درست شده‌اند.

 

در سمت راست این ایوان‌ها، دیواری سنگ‌چین و دارای در دیده می‌شود که در پشت آن یک دهلیز وجود دارد. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند  که این مکان جایی برای نگهداری احشام انسان‌های اولیه بوده! در گوشه چپ تالار اول، دهانه‌ای به عرض 8متر و ارتفاع 10متر وجود دارد که ورودی تالار دوم است.

 

این تالار 30در 60 متر که 15تا 20متر ارتفاع دارد، دارای شیب تندی به سمت پایین است. در انتهای سمت راست این تالار، دالانی طولانی به طول 40متر وجود دارد که به یک چاه و یک دهلیز می‌رسد.

 

همچنین این تالار شامل 2دالان با طول 30متر است که درواقع رابط این تالار با تالار سوم به‌حساب می‌آید. مشخصه اصلی تالار دوم، وجود استالاکتیت‌های گل کلمی، نخودی و صورتی رنگ است که از این تالار یک فضای بسیار زیبا و بکر ساخته است. تالار سوم اما عمیق‌ترین بخش غار بورنیک به‌حساب می‌آید.

 

این تالار 20در 25متری که 12متر ارتفاع دارد، در عمیق‌ترین بخش خود حدود 60متر پایین‌تر از سطح دهانه غار است! و درنهایت تالار چهارم هم از این جهت که در آن پرتگاه‌هایی با عمق 20متر وجود دارد، به تالار پرتگاه معروف شده است.

 

در این تالار که با دهلیزی 8متری به تالار سوم متصل شده، دالانی 20متری و مسطح وجود دارد که زمین‌شناسان می‌گویند به‌احتمال زیاد ساکنان غار از این دالان به‌عنوان پناهگاه استفاده کرده و وقتی احساس خطر می‌کردند، در این دالان مخفی می‌شدند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.