2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
سریال مستوران چند قسمت است + گفت و گو با کارگردان

سریال مستوران چند قسمت است + گفت و گو با کارگردان

آیا سریال مستوران در فصل های متعدد ساخته می شود؟ فصل اول این مجموعه چند قسمت دارد؟

دوات آنلاین -سریال مستوران سریالی تاریخی است که داستان آن نیز از قصه های کهن ایرانی برگرفته شده است. ساخت این سریال با تلاش و زحمت زیادی همراه بود و از جمله مجموعه های با درجه کیفی الف صدا و سیما محسوب می شود.

 

تعداد قسمت های سریال مستوران

عطا پناهی تهیه کننده سریال مستوران به جام جم گفته است: فصل اول «مستوران» در ۲۶ قسمت طراحی شده و قرار است تولید آن ادامه پیدا کند. چون به قدری قصه‌های ایرانی شیرین است که می‌توان فصل‌های مختلفی از این سریال را ساخت و کار را ادامه داد.

سریال مستوران در چند قسمت ساخته شده است

گفت و گو با کارگردان سریال مستوران

مسعود آب‌پرور در گفت و گو با جام جم درباره نخستین تجربه ساخت سریال تاریخی حرف های خوانی زده است:

 

*بعد از مدتی دوری از فضای سریال‌سازی با یک سریال تاریخی به عرصه تصویر بازگشتید. از تجربه قرار گرفتن در این فضا بگویید.

در این مدت که فکر می‌کنم حدود چهار سال طول کشید به دلیل این‌که شرایط مهیا نبود، کار نکرده‌بودم تا این‌که مستوران پیشنهاد شد. البته هرکدام از کارهایی که تا امروز ساختم و دقیق‌تر بگویم هر سکانسی برای من چالش محسوب می‌شود. مستوران هم برای من کار متفاوتی است و تابه‌حال تجربه کار تاریخی نداشتم و به نوعی برایم چالش جذابی بود. همچنین در این کار با دوستان بسیاری آشنا شدم. ازجمله دوستانی که پشت دوربین هستند مثل تهیه‌کننده که خوشحالم با یک جوان خوش‌فکر و پرانرژی کار می‌کنم که خودش دستی بر آتش دارد و فیلمساز بوده و مستندهای بسیاری ساخته‌است. همچنین مدیر تصویربرداری و طراح صحنه و سایر دوستان که خوشحالم با آنها در این سریال آشنا شدم.

 

*با چه چالش‌های دیگری در این سریال مواجه شدید،  آن هم در شرایطی که هفت قسمت را کارگردان دیگری مقابل دوربین برده؟

به‌هرحال من وقتی وارد این کار شدم پیش‌تولید نداشتم. یعنی پیش‌تولیدی که به لحاظ ذهنی بتوانم جهان مورد نظر را برای خودم بسازم و بعد بخواهم سر صحنه آن را تصویری کنم. چنین زمانی را واقعا در این کار نداشتم که برایم چالش بود و خودم را با این کار و تجربه متفاوت به نوعی محک زدم.

 

*فکر می‌کنید مخاطب بتواند با سریال تاریخی که یک کارگردان پلیسی و اجتماعی‌ساز ساخته ارتباط برقرار کند؟

تجربه‌های متفاوت برای کارگردان‌های دیگر هم اتفاق افتاده. به‌عنوان‌مثال آقای حاتمی‌کیا هم تجربه تاریخی نداشته اما سریال «حضرت موسی» را می‌سازد یا دوستان دیگر. بنابراین نمی‌توان چنین نگاهی داشت. همین که مخاطب غافلگیر می‌شود برایش جذاب است و من هم دوست دارم مخاطب غافلگیر شود.

 

*به نظر شما مخاطب امروز هنوز هم از تماشای چنین فضایی با ادبیات کهن و قصه‌های افسانه‌ای لذت می‌برد؟

اصولا افسانه یک پدیده جهانی و بین‌الاذهانی است. پیش از این‌که ما پا به این جهان بگذاریم، در واقع افسانه‌ها با ما بودند و سینه به سینه و گوش به گوش و شانه به شانه با نیاکان ما آمده‌اند و به امروز رسیده‌اند. همه ما هم از کودکی با افسانه‌ها و متل‌ها و مثل‌ها آشنا می‌شویم و اصلا جهان‌بینی‌مان با این افسانه‌ها شکل می‌گیرد. نسل جدید هم به قدری انیمیشن و فیلم‌های تخیلی و افسانه‌ای می‌بیند که زمینه پذیرش این ماجرا را دارد. ضمن این‌که ما در این سریال به دوره خاصی اشاره نمی‌کنیم. مستوران یک قصه انسانی است. همان‌طور که در قصه‌های شکسپیر به وجوه انسانی پرداخته شده و درعین‌حال به‌شدت امروزی است. بنابراین مباحث، مباحث انسانی است. در نتیجه هیچ‌وقت این‌جور مسائل کهنه نمی‌شوند. ممکن است   فضاها قدیمی باشد و لباس‌ها کهنه، اما حرف‌ها، حرف‌های کهنه‌نشدنی است.

 

*چقدر از نگاه خاصی که در ساخت آثار معمایی و پلیسی و اجتماعی دارید و ریتم تندی که کارهایتان دارد در این سریال هم استفاده کردید؟

من فکر می‌کنم هر فیلمسازی باید روی روان‌شناسی مخاطب دقت کند. انسان امروز به‌دلیل مجاورتش با اینترنت و پدیده‌های دیگر اصولا ریتم زندگی‌اش بالا رفته و سرعت گرفته. در نتیجه ما روایت‌هایمان را باید مبتنی بر این شکل از ریتم پیش ببریم. مگر قصه‌های خاص که برای مخاطبان خاص ساخته می‌شوند. اما چون مارکت ما تلویزیون است و قرار است این سریال از تلویزیون پخش شود و تماشاگر این سریال مردم از هر قشر و سن و تفکر و سلیقه‌ای هستند، لذا باید ریتم کار را در نظر گرفت و کاری کنیم که حوصله آنها سر نرود و همراهی‌مان کنند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/10/06
بعد مدت ها یه سریال زیبا دیدم اونم همین سریال مستوران هست
ناشناس 1401/05/20
خیلی خیلی عالیه
ناشناس 1401/04/30
واقعا عالیه.منتظر فصل بعدیش هستیم‌ممنون
ناشناس 1401/04/29
واقعا عالیه دیگه از تلویزیون خسته شده بودیم ولی این سریال مارو دوباره آشتی داد با تلویزیون
ناشناس 1401/04/29
واقعا سریال خوبیه بعد از مدتهای طولانی یه سریال دیدیم که می‌ تونه ناخدا گاه سر ساعت میخکوبمون کنه جلوی تلویزیون عالیه
استالین 1401/04/28
بهترین فیلم هستش امید وارم فصل های بعدی هم ساخته بشه
ناشناس 1401/04/28
سرشار از خشونت و خیانت است واقعا این همه بدآموزی لازم بود؟
😊 1401/04/24
سریال بسیار خوبی است من واقعا از تماشای این فیلم لذت می برم .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.