2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
قبل از بارداری چه کارهایی را باید انجام بدهیم

قبل از بارداری چه کارهایی را باید انجام بدهیم

انجام یکسری آزمایش ها، بررسی میزان قند و فشار خون و رسیدن به وزن مناسب قبل از بارداری اهمیت زیادی دارد.

دوات آنلاین -بررسی سلامت قبل از باردار شدن می‌تواند یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای داشتن دوران بارداری موفق و زایمان موفق‌تر پس از آن باشد. برای همین نیز از سوی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌شود قبل از آن‌که تصمیم به بارداری گرفته شود از مشاوره‌های قبل از بارداری بهره برد تا این دوران 9 ماهه و پس از آن به بهترین شکل ممکن پیش برود.زیرا وجود بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های نهفته یا بیماری‌هایی که ممکن است به دلیل ناآگاهی در زمان بارداری رخ دهد کار مادر و جنین را سخت می‌کند. بنابراین بهتر است با اطلاعات کامل پیش از بارداری جلوی بسیاری از اتفاقات را گرفت.

 

3ماه طلایی قبل از بارداری

جام جم نوشت: تصمیم برای باردار شدن و پذیرفتن مسؤولیت تازه در زندگی مشترک یک اتفاق مهم است. برای همین هم پزشکان متخصص زنان و زایمان بهترین زمان اقدام را سه ماه قبل از شکل‌گیری نخستین سلول جنین بیان کرده‌اند. بهتر است در این زمان مشاوره قبل از بارداری شروع شود و به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید. این سه ماه بهترین زمان ممکن برای بررسی علمی و بالینی بوده تا احتمال هرگونه اتفاقی که ممکن است در طول بارداری برای مادر و جنین رخ دهد به حداقل ممکن برسد.

 

یکی از اقدامات اولیه که برای اکثر زنان تجویز می‌شود استفاده از قرص فولیک اسید است که از سوی پزشک متخصص با توجه به نیاز توصیه می‌شود. این قرص قابلیت این را دارد که جلوی یک‌سری نابهنجاری‌های مادرزادی به ویژه موارد عصبی را بگیرد. فولیک‌اسید معمولا در تمام موارد دوز یک میلی‌گرم تجویز می‌شود و تجویز قرص‌های 5 میلی‌گرم نیز در موارد کاملا استثنایی بوده که فرد داروهای خاصی مثلا برای بیماری مانند صرع مصرف می‌کند.

قبل از بارداری چه آزمایش هایی انجام بدهیم

بررسی میزان قند و فشارخون

میزان قند و فشارخون اگر به خوبی کنترل شوند، می‌توان امیدوار بود در زمان بارداری مشکلی در این زمینه‌ها به وجود نیاید. این در شرایطی است که در حال حاضر شاهد بروز این دست از بیماری‌ها در زمان بارداری هستیم که بسیاری از این موارد بعد از بارداری نیز با مادر همراه خواهند بود اما اگر از قبل این بیماری‌ها کنترل شود، جای امیدواری است که مادر در این خصوص از سلامت کامل بهره‌مند باشد.

 

تغذیه: برای تقویت در بارداری چی بخوریم

 

بیماری قند و فشار خون همیشه دارای علائم نبوده و ممکن است همین بی‌علامت بودن و مستعد بودن به این بیماری‌ها فرد را در معرض خطر ابتلا قرار دهد. آزمایش‌های قبل از بارداری کمک می‌کند در این خصوص پیشگیری‌های لازم صورت گیرد. تجویز آزمایش قندخون ناشتا از جمله آزمایش‌های ضروری قبل از بارداری خواهدبود.

 

 

معاینه برای تایید سلامت قبل از بارداری

معاینه و انجام یک‌سری آزمایش‌هایی که مربوط به سلامت زنان است از دیگر نکات مهم بوده که باید قبل‌از اقدام به بارداری مورد توجه قرار گیرد. انجام تست پاپ ‌اسمیر به منظور غربالگری از نظر بررسی سرطان دهانه ‌رحم از جمله این اقدامات است.

 

دانستنی: زنان تا چند سالگی می‌توانند باردار شوند؟

 

همچنین معاینه رحم و تخمدان، بررسی فیبروم رحم، معاینه دستگاه تناسلی و بررسی وجود عفونت، بررسی کامل از نظر سیستم تناسلی چه خارجی چه داخلی باید توسط متخصص زنان انجام گیرد تا این اطمینان وجود داشته‌باشد بدن در سلامت کامل بوده و آمادگی بارداری خواهدداشت.

 

توجه به وزن ایده‌آل

یکی از مسائلی که زنان قبل از بارداری به آن کمتر توجه می‌کنند مساله وزن ایده ‌آل است. چون چاقی یک فاکتور موثر برای بروز دیابت و فشار خون در بارداری است و می‌تواند عوارضی مانند سقط جنین، نابهنجاری‌های مادرزادی، بالا رفتن وزن جنین، افزایش احتمال سزارین و... به همراه داشته‌باشد. در نتیجه داشتن وزن ایده‌آل نکته‌ای است که باید از زنان قبل از بارداری درخواست شود.

 

انجام آزمایش‌های کلی پیش از بارداری

این آزمایش‌ها از نظر بالینی فرد را مورد بررسی قرار داده تا پزشک با اطمینان بیشتری مجوز بارداری و سلامت مادر را صادر کند. بررسی آنتی‌بادی‌هایی که ممکن است در خون وجود داشته‌باشد نیز از جمله آنهاست. چون ندانستن آن می‌تواند روی مادر و جنین تاثیر سوء بگذارد و بر بارداری‌های بعدی نیز اثرگذار باشد.

 

به عنوان مثال بررسی پادتن سرخجه از جمله این بررسی‌هاست. چون یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند روی جنین طی بارداری اثر بگذارد سرخجه است. درنتیجه با این آزمایش‌ها می‌توان به یک‌سری از عفوت‌های احتمالی رسید و آنها را قبل از باردار شدن درمان کرد.

 

بیشتر بخوانید: دلایل و علائم بارداری خارج از رحم چیست

 

بررسی عملکرد کلیه و میزان کم‌خونی نیز نکات مهمی هستند که حتما باید ارزیابی شوند. چون معمولا زنان از کم‌خونی و فقر آهن رنج می‌برند. بهبود این وضعیت با کمک پزشک و مصرف دارو می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

 

عملکرد تیروئید و توجه به آن هم بسیار حائز اهمیت بوده چون کم‌کاری تیروئید می‌تواند بدون علامت باشد و روی پیامد حاملگی اثر بگذارد. در نهایت نیز بررسی سلامت عمومی فرد در این آزمایش‌ها تا میزان زیادی مشخص خواهدشد. بررسی سلامت عمومی مانند قلب، ریه، سیستم ایمنی بدن، سیستم عصبی بدن و... از دیگر مواردی است که نباید از آنها غفلت شود. چون ممکن است بعضی از این بیماری‌ها بی‌علامت باشد و در زمان بارداری اثرات خود را نشان دهد. پس چه بهتر قبل از باردارشدن این بیماری‌های احتمالی نیز بررسی و درمان شود.

 

 بررسی سابقه بیماری‌های احتمالی

کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا دارای سابقه بیماری‌اند حتما باید آن را با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح کنند تا با بررسی‌های تیمی و مشورت با پزشکی که تحت نظر اوست، به این نتیجه برسند شرایط برای بارداری فرد مهیاست یا خیر.

 

همچنین لازم است مواردی از جمله زایمان‌های قبلی، سابقه نازایی ، سقط جنین و مصرف داروهای خاص و... با پزشک متخصص در‌میان گذاشته‌شود. البته مصرف داروهای روتین به دلیل وجود بیماری، میزان دارو، این که آیا لازم است داروها تغییر کند یا در زمان بارداری مصرف داروها قطع شود، اهمیت دوچندان دارد و حتما باید درباره آنها با پزشک متخصص صحبت شود ؛ زیرا هنگام مصرف برخی داروها به هیچ عنوان بارداری توصیه نمی‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.