2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
گوشت و تخم بلدرچین چه خاصیت ها و ضررهایی دارد

گوشت و تخم بلدرچین چه خاصیت ها و ضررهایی دارد

گوشت بلدرچین بسیار مقوی است و مصرف آن فایده های زیادی دارد البته بی ضرر هم نیست.

دوات آنلاین -گوشت و تخم بلدرچین بسیار مغذی و مفید هستند و بد نیست آنها را در رژیم غذایی خودتان جا بدهید اما از این نکته غافل نشوید که این نوع گوشت در کنار خاصیت های مختلف ضررهایی هم دارد.

 

مواد مغذی در گوشت بلدرچین

مواد مغذی گوشت بلدرچین پروتئین، فسفات، چربی، کلسیم، آهن و روی و انواع ویتامین‌ها از جمله انواع ویتامین B (ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتِنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسیدفولیک، کوبالامین) است. این ویتامین‌ها می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند و سیستم عصبی را تقویت کنند.

با خاصیت ها و فایده های گوشت بلدرچین آشنا شوید

فواید گوشت بلدرچین چیست

گوشت بلدرچین دارای خاصیت های زیادی است که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره شده است:

مراقبت از پوست

تقویت استخوان‌ها

رفع مشکلات تنفسی

ترمیم بافت‌های بدن

تقویت سیستم ایمنی

مراقبت از سلامت قلب

مقابله با کم‌ خونی

تامین انرژی بدن

رفع مشکلات گوارشی

 

خواص بلدرچین از نگاه طب سنتی

سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی درباره خواص گوشت بلدرچین اظهار داشت: طبیعت بلدرچین گرم و خشک است، غذائیت زیادی دارد و چاق کننده بدن است، نرم کننده پوست بدن بوده و مصرف گوشت آن سبب تقویت و تحریک نیروی جنسی در زنان می‌شود.

 

این کارشناس طب سنتی بیان داشت: پخته بلدرچین بهتر از کباب آن است، همچنین زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد می‌کند. برای اصلاح آن بهتر است همراه ترشی و روغن و کمی شیرینی پخته شود.

تخم بلدرچین چه خاصیت هایی دارد

تخم بلدرچین برای چی خوب است

علوی یادآور شد: گفته شده است اگر تخم بلدرچین به اطفال داده شود، موجب فصاحت و تسریع سخن گفتن آنان می‌شود.

 

تخم بلدرچین از نظر کیفیت با تخم سایر پرندگان متفاوت است. تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد. یک تخم  بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، در مقایسه با تخم مرغ، 5 برابر فسفر و کلسیم،4.5  برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1(تیامین)، 15 برابر ویتامین B2(ریبوفلاوین) و 6 برابر ویتامین B12 دارد، همچنین از کلسترول کمتری برخوردار است و سرشار از ویتامین A، اسید نیکوتینیک، مس و کبالت می باشد.

 

نکات تغذیه ای: گوشت شتر چه خاصیت‌هایی دارد

 

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از مزه بهتری برخوردار بوده و به علت کراتین خاصی که در آن ذخیره شده است، در درمان بیماری آسم تأثیر مفیدی دارد.

 

از طرف دیگر به علت غنی بودن از ویتامین B، در درمان بیماری های عصبی موثر می باشد. همچنین تخم بلدرچین به علت وجود آمینواسیدهای فراوان، در تغذیه کودکان و بیماران بسیار موثر است. ضمناً از چربی کمتری نسبت به تخم مرغ برخوردار است.

مزه گوشت بلدرچین چه طور است

گوشت بلدرچین چه مزه ای دارد

فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین ها، باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای آن ها می شود که این امر باعث می گردد گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری، بسیار لذیذ شود، به همین دلیل است که گوشت حیوانات وحشی اعم از نشخوار کنندگان(آهو، گوزن، بُزکوهی و غیره) و یا پرندگانی مانند قرقاول، کبک، تیهو، دراج و بلدرچین فوق العاده لذیذ بوده و قسمت هایی از بدن آن ها بسیار خوش طعم می باشد.

 

سلامت: سنگدان مرغ ضرر دارد یا فایده

 

‎از دیگر مزایای بلدرچین این است که بعد از طبخ به دلیل وجود سلول های پیچیده پیوندی، در اثر پخته یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده ترکیب خود را کاملاً حفظ  کرده و در پذیرایی ها، زیبایی فراوانی به سفره می دهد.

 

72 درصد وزن بلدرچین قابل استفاده است که در مرغ 55 درصد می باشد. 20 درصد وزن کل بدن بلدرچین را عضله تشکیل می دهد و درصد پروتئین و ماده خشک در عضله ران 80 درصد است، در صورتی  که این رقم در مرغ 65 درصد می باشد. گوشت سینه بلدرچین به دلیل جنب و جوش و پرواز های متناوبی که انجام می دهد علاوه بر این که حجم قابل توجهی از کل لاشه(یک سوم) را تشکیل می دهد، دارای طعم بسیار خوبی می باشد.

 

ضررهای مصرف زیاد بلدرچین

مصرف زیاد گوشت بلدرچین می تواند مضر باشد. مهم ترین ضررهای آن شامل موارد زیر می شود:

 

صدمه به کلیه

 تولید سنگ کلیه

 افت فشار خون

 افزایش کلسترول بد خون

 اختلال در سیستم سوخت‌وساز بدن

 

منابع: تبیان- باشگاه خبرنگاران- خراسان- تسنیم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.