2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
سنگدان مرغ ضرر دارد یا فایده

سنگدان مرغ ضرر دارد یا فایده

سنگدان مرغ بخوریم یا نه؟ این خوراکی چه فایده‌هایی برای بدن دارد و ضررهای آن چیست؟ جواب این سوالا را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین- سنگدان مرغ از جمله خوراکی‌هایی است که هر از گاهی سراغش می‌رویم و از ان در انواع خوراک یا سوپ استفاده می‌کنیم. سنگدان مرغ مانند بسیاری از مواد غذایی دارد هم فایده‌هایی دارد و هم ضررهایی. با آنها آشنا شوید:

 

پروئتین در سنگدان مرغ

اگر به دنبال خوراکی‌های پروئتینی هستید سنگدان را فراموش نکنید، براساس تحقیقات سنگدان و دل و قلوه مرغ دارای ۲ گرم چربی، ۷۸ میلی گرم سدیم، ۱۰۷ کالری و حدود ۲۷۲ میلی گرم کلسترول است که می‌تواند یک وعده غذایی مفید برای افراد بزرگسال باشد.

سنگدان مرغ بخوریم یا نه

سنگدان مرغ برای کمبود آهن

آهن برای رشد بدن، تامین انرژی مورد نیاز، تولید سلول‌های خونی، هموگلوبین و میوگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در خون را دارند بسیار ضروری است.

 

کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند افراد بزرگسال روزانه بین ۸ الی ۱۸ میلی گرم آهن برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود مصرف کنند.

 

براساس تحقیقات در سنگدان مرغ مقادیر بالایی از آهن وجود دارد و افرادی که دچار کم خونی هستند به ویژه خانم‌ها می‌توانند از این ماده خوراکی به عنوان یک ماده مکمل درمانی استفاده کنند.

 

تاثیر سنگدان مرغ در باروری و تیروئید

مواد معدنی موجود در سنگدان مرغ در تولید هورمون‌های تیروئید کمک است، از استرس اکسیداتیو فرد را محافظت می‌کنند و از بهداشت باروری حمایت می‌کنند.

 

سنگدان برای لاغری

سنگدان مرغ همچنین گزینه خوبی برای کاهش وزن است. به خاطر محتوای پروتئین بالا، گرسنگی را محدود می‌کنند و به فرد کمک می‌کنند تا در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. نتایج حاصل از پنج مطالعه نشان داد که جیره‌های دارای پروتئین بالا، سیری را افزایش می‌دهند و این ماده غذایی می‌تواند به جلوگیری از چاقی و کاهش چربی احشایی کمک کند.

با فایده های سنگدان مرغ آشنا شوید

خواص دیگر سنگدان مرغ

از جمله دیگر مواد مغذی در سنگدان مرغ، ویتامین B ۳ و نیاسین است که هر دو برای درمان مشکل استرس، تعدیل هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو‌ها و جلوگیری از ریزش موی سر و بهبود قدرت بینایی موثر هستند.

 

مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی از کبد می‌شود، براساسی پژوهش‌ها میزان نیاسین مورد نیاز روزانه مردان بالغ ۱۶ میلی گرم، زنان ۱۴، زنان باردار ۱۸ و زنان شیرده ۱۷ میلی گرم است.

 

بیشتر بخوانید: ضرر پوست مرغ و ماهی برای سلامتی بدن چیست

 

در سنگدان مرغ حدود ۴ میلی گرم نیاسین است و می‌تواند یک خوراک مقوی برای زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند.

 

ریبوفلاوین نیز جزء اصلی در ویتامین B ۲ است که برای سلامت پوست، مو، چشم و کبد بسیار مفید است.

 

این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند ازبدن در مقابل تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از تجزیه مواد خوراکی در بدن محافظت کند.

 

بیشتر بخوانید: غذا با پای مرغ چی درست کنیم

 

براساس تحقیقات ایجاد رادیکال‌های آزاد یکی از موارد ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان است.

سنگدان مرغ چه ضررهایی دارد

سنگدان مرغ چه ضررهایی دارد

با وجود آن که دل و سنگدان مرغ کم کالری و پر پروتئین هستند اما، چنان‌که در بالا نیز گفته شد، از کلسترول بالایی برخوردار می‌باشند و دل علاوه بر کلسترول، چربی بالایی هم دارد. 3.5اونس از دل مرغ، حاوی ۸ گرم چربی و ۲۴۲ میلی گرم کلسترول است. این ارقام در همان میزان از سنگدان مرغ به ترتیب 3.6 گرم و ۱۹۴ میلی گرم هستند.

 

بیشتر بخوانید: آیا جگر مرغ ضرر دارد؛ فایده آن چیست

 

البته، چنان که عیان است، سنگدان به نسبت دل از چربی و کلسترول کمتری برخوردار است اما همچنان میزان بالایی چربی و کلسترول در آن وجود دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که میزان مصرف چربی در روز ۲۵ الی ۳۵ درصد کالری دریافتی و میزان مصرف کلسترول در روز کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد.

 

به دلیل میزان بالای چربی و کلسترول موجود در سنگدان، مصرف آن برای بیماران قلبی و عروقی، مبتلا به چربی خون و بیماران نقرسی مضر است و این افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند.

 

میزان عناصر سنگین و مضر مانند کادمیوم، سرب و کروم در سنگدان مرغ زیاد است.

 

چربی موجود در سنگدان مرغ از نوع اشباع است و در نتیجه مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه می تواند باعث بروز التهابات بافتی در افراد مستعد گردد.

 

با توجه به اینکه بیشتر آنتی بیوتیک ها در سنگدان مرغ تجمع پیدا می کند، از این رو اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید سنگدان آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن سنگدان مرغ سرشار از آنتی بیوتیک به خطر نیفتد.

 

منابع: اقتصاد 24- بیتوته- تابناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.