2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بهترین شامپو برای موهای چرب و ریزش مو کدام ها هستند

بهترین شامپو برای موهای چرب و ریزش مو کدام ها هستند

توصیه های سه متخصص پوست و مو را درباره شامپوی مناسب برای موهای چرب و همچنین رشد موها بخوانید.

دوات آنلاین -چربی مو و همچنین ریزش مو دو مشکلی است که خیلی ها با آن درگیر هستند و معمولا برای رفع آنها به دنبال شامپوی مناسب می گردند اما شامپوها واقعا در حل این مسائل تاثیر دارند؟

 

شامپو ارزش درمانی ندارد

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در گفت و گو با هفته نامه سلامت توضیح داده است: شامپوها به تنهایی هیچ نوع ارزش درمانی برای پرپشتی مو یا قطع‌ ریزش مو یا درمان بیماری‌های پوست و مو ندارند و فقط در شرایط خاص در صورتی که پزشک متخصص پوست صلاح بداند می‌توانند مکمل درمان باشند. در این شرایط متخصص با توجه به نوع بیماری و جنس کف سر بیمار برایش شامپوی مناسب تجویز می‌کند.

بهترین شامپو برای موها چه ویژگی باید داشته باشد

چه نوع شامپو مناسب است

دکتر سعید کشاورز، متخصص پوست و مو نیز به تبیان گفته است: اصلی ترین کاری که شامپو برای ما انجام می دهد، شویندگی است. پس تاثیر مناسب شامپو این است که چربی ، گرد و غبار و پوسته های سر را به خوبی بشوید و موها را تمیز کند.

 

اثر مضری که شامپو می تواند داشته باشد این است که موها را خشک یا شکننده کند و باعث ریزش مو و موخوره گردد.

 

جز این موارد، سایر بحث ها علمی نیست؛ مثلا اینکه شامپویی باعث رویش مو می شود اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ یا مثلا شامپویی که به مو مواد معدنی و پروتئین می رساند، این یک دروغ است، چون مو جسمی مرده است. رسیدن پروتئین به جسم مرده هیچ اثری ندارد. مو نه عصب دارد و نه خون رسانی.

 

البته شامپوی خوب و بد داریم، اما به این معنا نیست که شامپو خون رسانی می کند و به مو مواد غذایی می رساند. این ها در علم پزشکی معنایی ندارد.

 

راهنمایی: چگونه از شوره سر خلاص شویم؟

 

ریشه مو زنده است، اما در ذهن عامه مردم یک سوء تفاهمی در این باره وجود دارد. وقتی از ریشه ی مو صحبت می کنیم، ناخودآگاه آن را با ریشه درخت مقایسه می کنند و فکر می کنند ته مویی که کنده می شود، ریشه است. این ریشه نیست، بلکه ریشه ی مو شکلی شبیه یک فنجان دارد که در واقع مو داخل آن قرار می گیرد.

 

بنابراین معنا ندارد که بگوییم شامپو، عامل تغذیه ریشه مو می باشد. بعضی از شامپوها باعث تسریع جریان خون در پوست سرمی شوند، ولی واقعا حکم دارو را ندارند.

 

شامپوی خوب شامپویی است که موهای سر را بدون ایجاد خشکی و شکنندگی و موخوره تمیز کند. در عین حال بهتر است همیشه از یک نوع شامپو استفاده کنیم.

 

میزان شستشوی سر هم به میزان تعریق فرد، چربی سر، مجاورت با آفتاب ، استرس، نوع فصل و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد. ممکن است به فردی توصیه کنیم هفته ای یک بار سرش را بشوید، ولی به دیگری بگوییم روزی دو بار این کار را انجام دهد،  زیرا مثلا موهای سر یک نفر خیلی چرب است، خیلی عرق می کند یا کارش طوری است که زیاد در مجاورت آفتاب قرار می گیرد. این ها کاملا در بهداشت مو موثرند.

برای جلوگیری از ریزش مو از چه نوع شامپویی استفاده کنیم

شامپوی خوب برای ریزش مو

دکتر سعید کشاورز توضیح داده است: ریزش مو خیلی وابسته به شامپو نیست. اگر شامپو بخواهد باعث ریزش مو شود، در حقیقت قبل از آن موخوره و خشکی مو باعث ریزش مو شده است. اگر شما شامپویی استفاده کردید و به موهای تان دست زدید و دیدید که خشک شده است، طبیعتا ریزش مو پیدا خواهید کرد.

 

همایون مژدهی آذر متخصص پوست، مو و زیبایی نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که بسیاری از مردم شامپوهای گران قیمت ویتامینه را برای جلوگیری از ریزش مو می‌خرند؛ تصریح کرد: استفاده از شامپوها و لوسیون‌های حاوی ویتامین‌ها اصولا تاثیری در جلوگیری از ریزش مو ندارند و پس از شستشو با آب نیز تقریبا از دست میروند، بنابراین افزودن این‌ها به مواد شوینده ارزش چندانی ندارد.

 

وی اضافه می کند : ویتامینها به ویژه ویتامینهای C و E خاصیت ضد رادیکال‌های آزاد را دارند و اگر در سطح پوست به حالت ثابت باقی بمانند، می توانند تا اندازه ای در پیشگیری از آسیبهای پوستی در مقابل نور آفتاب موثر باشند، ولی روی موهایی که فاقد خواص پوست زنده هستند، چنین اثراتی ندارند.

 

پیشنهاد: برای ضخیم شدن مو چه باید کرد

 

به گفته این متخصص پوست و مو اکثر شامپوهایی که تحت عنوان جلوگیری از ریزش مو با قیمتهای گزاف فروخته می‌شوند، در واقع شامپوهای بسیار ملایمی هستند که به ساقه مو آسیب نمی رسانند و به نوعی ساقه موهای باقیمانده را محافظت می‌کنند.

بهترین شامپو برای موهای چرب چه نوعی است

برای موهای چرب از چه نوع شامپو استفاده کنیم

دکتر مژدهی آذر با اشاره به این که شامپوهای قوی موهای چرب را بهتر تمیز می کنند، اما مصرف آن در درازمدت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد، بهتر است از شامپوی گیاهی استفاده کنید، چون شستشوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیایی به موی سر آسیب می رساندو همواره به یاد داشته باشید که یک شامپو باید قدرت پاک کنندگی ملایمی داشته باشد و شامپویی که کل چربی موها را از بین ببرد، شامپوی مطلوبی نیست.

 

یکی از باورهای نادرست رایج در بین مردم این است که تاثیر شامپوها با آب گرم افزایش پیدا می کند  و بسیاری از افراد عادت دارند سر خود را با آب گرم بشویند و معتقدند این کار چربی موها را تمیزتر کرده و شامپو نیز بهتر کف می کند.

 

وی ادامه می دهد: بهتر است قبل از مصرف شامپو، موها را با آب ولرم بشویید و هنگام آبکشی ابتدا با آب گرم و در انتها با آب ولرم و حتی سرد موها را بشویید تا منافذ غدد چربی پوست سر بسته شوند.در واقع انجام  این کار موجب می شود تا موها دیرتر چرب شوند و استفاده از آب گرم به تنهایی توصیه نمی شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.