2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
درمان گیاهی ریزش مو؛ موثرترین روش ها

درمان گیاهی ریزش مو؛ موثرترین روش ها

گیاهانی که در این مطلب معرفی شده اند به حل مشکل ریزش موی شما تا حد زیادی کمک می کنند.

دوات آنلاین -موها از ارکان زیبایی هر چهره‌ای هستند و نبودشان به طور طبیعی، ممکن است زیبایی فرد را تحت ‌تأثیر قرار دهد. وقتی صحبت از زیبایی خانم‌ها به میان می‌آید، داشتن موهای پرپشت و ضخیم از امتیازهایی به شمار می‌رود که بسیاری حاضرند برای دستیابی به آن هزینه‌های گزافی بپردازند. از آنجا که ریزش مو به دلایل مختلفی مثل عوامل محیطی و ژنتیک اتفاق می‌افتد، بازار داغی برای سودجویان فراهم می‌کند که محصولات خود را با قیمت‌های بالایی بفروشند. اما از گذشته‌های دور، خیلی‌ها از مواد مغذی طبیعی برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها استفاده می‌کردند که اثربخشی آنها امروز هم ثابت شده و به این ترتیب می‌توان با روش‌های ارزان‌قیمت و دم‌دستی، سرعت ریزش موها را کاهش داد. روش های درمان گیاهی ریزش مو را به نقل از جام جم بخوانید:

زنجبیل به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند

زنجبیل برای درمان ریزش مو

محققان بر این باورند که زنجبیل حاوی عوامل تحریک‌کننده گردش خون است و جریان خون به پوست سر را تحریک کرده و گردش خون افزایش می‌یابد که باعث رشد دوباره فولیکول‌های مو می‌شود. زنجبیل اسیدهای چرب مفیدی دارد که از نازک‌شدن مو جلوگیری می‌کند.

 

مردم شرق آسیا از این داروی معروف برای تقویت رشد مو استفاده می‌کنند. اما از مهم‌ترین کاربردهای زنجبیل برای تقویت مو، توانایی آن در کاهش التهاب پوست سر است. به‌عبارتی وقتی پوست سر پاک باشد، رشد موها تقویت می‌شود. زنجبیل را می‌توانید در قالب آب یا عصاره روغن یا حتی ماسک روی موها استفاده کنید و آن را روی موها ماساژ دهید و بعد از ۳۰ دقیقه آبکشی کنید.

رزماری گیاهی مفید برای درمان ریزش مو است

عصاره رزماری؛ روش گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو

درمان‌های ریزش مو معمولا در ترشح هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) اختلال ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین عامل  ریزش مو محسوب می‌شود. اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از عصاره برگ رزماری با ممانعت از ترشح این هورمون، رشد موها را تقویت می‌کند.

 

اغلب روش‌های درمان ریزش مو با جلوگیری از ترشح آنزیم «۵- آلفا ردوکتاز» اتفاق می‌افتد که در حجم کم در عضلات وجود دارد و تستوسترون را به هورمون دی‌هیدروتستوسترون تبدیل می‌کند. به‌گفته مرکز خدمات درمانی انگلیس، تحقیقات نشان داده عصاره رزماری با ممانعت از فعالیت این آنزیم، باعث تقویت رشد موها می‌شود.

 

خاصیت روغن دانه کدو برای مو

مرکز سلامت هاروارد اشاره می‌کند بخشی از مشکل ریزش مو به دلیل ژنتیک و هورمون‌های جنسی است و هورمون‌های آندروژن به‌ویژه در ریزش موی مردانه، بسیار دخیل هستند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن دانه کدو تنبل می‌تواند کمک‌کننده باشد. آنزیمی موسوم به «۵- آلفا ردوکتاز» در ریزش مو مؤثر است و اثرات آندروژنیک دارد و روغن دانه کدو تنبل مانع فعالیت این آنزیم می‌شود. استفاده از این درمان بعد از ۲۴ هفته (حدود شش ماه) باعث افزایش ۴۰‌درصدی تعداد تارهای مو در افراد مبتلا به ریزش مو می‌شود.

از آلوئه‌ ورا برای درمان ریزش مو استفاده کنید

آلوئه‌ ورا؛ گیاهی مفید برای ریزش مو

این گیاه مفید دارای قدرت فوق‌العاده بازسازی‌کنندگی پوست و موهاست و به‌دلیل غنی‌بودن از موادمغذی مانند اسیدهای آمینه، مواد معدنی، استروئیدهای گیاهی و اسیدها گزینه بسیار خوبی برای سلامت پوست و موها به‌شمار می‌رود. این گیاه با تحریک گردش خون و تقویت اکسیژن‌رسانی و رساندن مواد مغذی به‌فولیکول‌های مو، رشد آنها را بیشتر می‌کند.

 

محققان در ژورنال علمی درماتولوژی به‌نقش مؤثر مس و روی در کاهش ریزش مو اشاره کرده‌اند. وقتی می‌خواهید از آلوئه‌ورا استفاده کنید، بهتر است ژل آن را با روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و سپس مستقیم روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت یک ساعت آن را بشویید. تکرار این روش سه بار در هفته به‌طور قابل‌توجهی باعث رشد و تقویت مو شده و از ریزش موها هم جلوگیری می‌کند.

 

از ژل یا عصاره سیر استفاده کنید

زمانی که فولیکول‌های مو ضعیف می‌شود، دیگر قادر به تولید موی جدید نیستند. محققان بر این باورند که استفاده از ژل یا عصاره خوراکی سیر می تواند باعث تقویت رشد مو شود. سیر خام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل ویتامین‌های B۶، C و مواد معدنی مانند منیزیم و سلینیوم است که سلامت موها را تضمین می‌کند.

 

ویژگی‌های طبیعی ضدمیکروب و ضدقارچ در سیر ، ضامن سلامت موهای شماست؛ به‌طوری‌که با نابودی باکتری‌ها و مبارزه با میکروب‌ها، پوست سر را سالم نگه می‌دارد. این ماده مقوی همچنین به‌کاهش ریزش موی منطقه‌ای هم کمک می‌کند. استفاده موضعی از عصاره سیر روی نقاط ریزش پیدا کرده مو باعث تقویت رشد موها می‌شود و نیز عفونت‌ها را تحت کنترل درمی‌آورد.

 

سرکه سیب برای مو مفید است

سرکه سیب از رایج‌ترین فرآورده‌های گیاهی در بسیاری از فروشگاه‌هاست. محققان بر این باورند که pH قلیایی، بار الکتریکی منفی روی تار موها را افزایش می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین تارهای مو افزایش می‌یابد که نتیجه آن شکنندگی تار مو  خواهد بود.

 

مقدار pH موی سر حدود چهار تا پنج است که استفاده از شامپوها معمولا این تعادل را بر هم می‌زند اما سرکه سیب می‌تواند این تعادل را دوباره برقرار کند. این ماده با لایه‌برداری از پوست سر، باکتری‌های احتمالی را هم از بین می‌برد و رشد مو را تقویت می‌کند.

 

منبع: Express

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.