2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چربی موی سر را چگونه کم یا برطرف کنیم

چربی موی سر را چگونه کم یا برطرف کنیم

اگر دنبال روش های طبیعی برای کاهش چربی موهای سر خود هستید می توانید از راه هایی که در این مطلب آمده است کم بگیرید.

دوات آنلاین -چربی بیش از حد مو دلایل مختلفی دارد اما در هر صورت آزاردهنده است و حتی ممکن است باعث خجالت هم بشود چون این احساس را به طرف مقابل القا می کند که موهای شما آن طور که باید تمییز نیست اما برای کم کردن چربی مو چه روش هایی وجود دارد که هم طبیعی باشد و هم آسیبی به پوست ما نرساند؟ در وهله اول باید بدانید مو به مقداری چربی نیاز دارد پس برطرف کردن کامل آن نه ممکن است و نه کار درستی است اما می توان میزان آن را کاهش داد.

روغن درخت چای برای موهای چرب مفید است

مواد طبیعی برای رفع چربی مو

بهتر است برای کم کردن چربی موهای سر خود دنبال روش های طبیعی باشید. موادی که در زیر معرفی شده است در این زمینه به شما کمک می کند:

 

تعجب نکنید؛ روغن نارگیل برای شما مفید است

عصر ایران به نقل از «مدیکال نیوز تودی» نوشت: در شرایطی که استفاده از روغن ممکن است شبیه به درمانی برای موی چرب به نظر نرسد، اما روغن نارگیل می‌تواند کمک کند. روغن نارگیل چربی را از پوست سر بلند کرده و به طور همزمان، انتهای تارهای مو را تغذیه و نرم می‌کند.

 

شست و شوی موی چرب با روغن درخت

یک مطالعه نشان داد که استفاده از شامپویی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای در مقایسه با دارونما به بهبود شوره سر، تسکین خارش پوست سر و کاهش چربی مو کمک کرده است.

 

فندق افسونگر چربی مو را کاهش می دهد

فندق افسونگر برای افرادی با موی چرب می‌تواند مفید باشد. این محصول به بسته‌شدن منافذ پوست که چربی تولید می کنند، کمک می‌کند. همچنین فندق افسونگر می‌تواند خارش و التهاب را تسکین دهد و به بازیابی تعادل pH طبیعی پوست سر کمک کند. فندق افسونگر محلولی ملایم برای افرادی با پوست سر حساس نیز است.

 

چای سبز بسیار مفید است

مطالعاتی کوچک نشان داده اند که چای سبز می تواند به حفظ ظاهر سالم و بدون چربی موی سر کمک کند. چای سبز می تواند به کاهش تولید چربی کمک کند و همچنین پوست سر را با مواد مغذی تغذیه می کند. استفاده از شامپوی حاوی عصاره چای سبز می‌تواند به افراد در کاهش چربی موی سر کمک کند.

 

از سرکه سیب استفاده کنید

همشهری آنلاین نوشت: یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید؛ موهای خود را با شامپوهای ملایم و سپس با این محلول بشویید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب سرد شست و شو دهید. این درمان باید ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار شود.

 

برنامه غذایی برای کاهش چربی مو

برنامه غذایی شما هم برای کاهش چربی موی سر شما بسیار اهمیت دارد. به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید:

 

تبیان نوشت: به میزان کافی آب بنوشید، زیرا آب باعث نرمی موها می‌شود.

 

مصرف غذاهای غنی از پروتئین مثل شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت‌ها و حبوبات، موهای شما را تقویت می‌کند و از شکنندگی و موخوره شدن موها جلوگیری می‌کند.

 

مواد غذایی غنی از آهن بخورید، مثل جگر، گوشت‌ها و آجیل. آهن باعث حمل اکسیژن در بدن می‌شود و کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن در موها و بیماری آن‌ها می‌شود.

 

مس و روی نیز از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و رنگ شاداب موها را حفظ می‌کنند.

 

ویتامین C نیز که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، برای حفظ سلامت موها و تقویت رشد آن‌ها لازم است.

 

کمبود ویتامین B2 می‌تواند باعث ایجاد موهای چرب شود. لذا سعی کنید از منابع غذایی این ویتامین به میزان کافی بخورید. منابع غنی از ویتامین عبارتند از : شیر و لبنیات، جگر ، مخمر (مثل ماءالشعیر)، گوشت و تخم مرغ، سبوس گندم، سبزیجات مثل اسفناج.

شست و شوی موهای چرب چگونه باید باشد

موهای چرب را چه طور بشوییم

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بسیاری از کسانی که از چربی مو رنج می برند با وجود شست و شوی روزانه با شامپو باز هم از چرب و کثیف به نظر رسیدن مو گلایه می‌کنند، اما نکته جالب و حائز اهمیت این است که بدانید شست و شوی بیش از حد می تواند پوست سر‌ ‌را برای تولید چربی های طبیعی تحریک کند به همین دلیل شست و شوی چند باره مو پرهیز و حد تعا‌دل را رعایت کنید.

 

چنگ زدن مو ممنوع

متخصصان تاکید می‌کنند در شست و شوی روزانه موی سر از ناخن‌هایتان استفاده نکنید و به اصلاح موهیتان را چنگ نزنید و فقط کمی شامپو بر روی پوست سر بریزید و به آرامی آن را شست و شو دهید همچنین از شامپو کردن ساقه مو بپرهیزید و اجازه دهید در حین آبکشی ساقه موهایتان تمیز شود.

 

بیشتر بخوانید: برای از بین بردن شوره و خارش پوست سر چه کار کنیم

 

سراغ حالت دهنده ها نروید

‌‌‌‌‌‌نکته قابل توجه و مهم در شست و شو با حالت دهنده‌های داخل حمام یا به اصطلاح کاندیشنرها می‌توانند در چرب کردن مو موثر باشند در صورتی که کف سر شما چرب و ساقه موهایتان خشک است و توصیه می‌شود از کاندیشنرها فقط برای ساقه مو استفاده کنید.

 

شامپوی مناسب برای موهای چرب

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که درشست و شو مو به نوع پوست سر توجه کنید چرا که شامپوی مخصوص موهای چرب دارای فرمولاسیونی است که به کاهش چربی پوست سر کمک می‌کند و اگر با شست و شو روزانه با شامپوهای چرب گرفتار خشکی مو می‌شوید می توانید از شامپو بچه استفاده کنید.

 

دور محصولات حاوی سیلیکون خط بکشید

باید توجه داشته باشید برای پیشگیری از چرب شدن موها باید از مصرف حاوی سیلیکون اجتناب کنید.

 

شامپوها، کرم‌ها، صاف کننده‌های مو حاوی سیلیکون موجب براق شدن و چرب به نظر رسیدن مو می‌شوند همچنین با جلوگیری از ورود رطوبت به شفت مو، موجب ترشح چربی و چرب شدن موها می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: برای رشد سریع مو چه کار کنیم؛ از تغذیه تا ماساژ

 

شستن شانه را فراموش نکنید

شاید برایتان جالب باشد بدانید، برسی که با آن موهایتان را شانه می کنید در چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن موهایتان موثر است چرا که بخشی از چربی و گرد و خاک روی دانه‌های شانه به پوست سر منتقل می‌شود و با تحریک پوست سر موجب چرب شدن موهایتان می‌شود برای پیشگیری از این مسئله توصیه می‌شود برس موهایتان را با صابون بشویید.

چرب شدن زیاد موها چه دلایلی دارد

دلایل چربی زیاد مو

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم چرب شدن زیاد موها دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است:

 

درماتیت یکی از عوامل چربی مو

این بیماری شایع پوست بر بسیاری از افراد تاثیر می‌گذارد. درماتیت ممکن است، در دوران کودکی شروع شود و معمولا به شکل لکه‌های زرد یا قرمز همراه با خارش و پوسته شدن بروز می‌کند و بیشتر در پوست سر صورت و گردن و دیگر قسمت‌های بدن که دارای فولیکول‌های مو و غدد سباسه است رخ می‌دهد.

 

نوع و جنس مو مهم است

نوع موی شما نیز مهم است. اگر موهای خوبی دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فردار، ریشه‌های چرب تری دارند.

 

چربی زیاد موی سر به دلیل توازن نداشتن هورمونی

این مشکل در سن بلوغ و در نوجوانان شایع‌تر است، به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند. اگر چه چربی پوست سر به بروز علائم بیشتر در مردان نسبت به زنان منجر می‌شود، اما در دوران حاملگی و یائسگی نیز می‌تواند اثر منفی داشته و همچنین با مشکلات تیروئید مرتبط باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.