2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چرا لیگ قهرمانان آسیا سخت‌ تر از همیشه است

چرا لیگ قهرمانان آسیا سخت‌ تر از همیشه است

رقابت با تیم‌های ثروتمند آسیایی که با 4 بازیکن آماده خارجی در تورنمنت حاضر می‌شوند، به هیچ وجه آسان نیست.

دوات آنلاین -با برد مقتدرانه فولاد مقابل العین، لیگ ایران با چهار نماینده و حداکثر ظرفیت در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کند، با این حال به نظر می‌رسد صعود از مرحله گروهی سخت‌تر از همیشه باشد و مهم‌ترین سؤالی که در آستانه شروع مسابقات ذهن فوتبالدوستان را درگیر کرده این است که چند تیم ایرانی می‌توانند خودشان را به مرحله حذفی برسانند؟

 

آرمن ساروخانیان  در سرمقاله ایران ورزشی نوشت: ورژن 2021 لیگ قهرمانان آسیا نسبت به ادوار قبلی شرایط متفاوتی دارد. زمستان گذشته بود که موج کرونا از راه رسید و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را نیمه‌تمام گذاشت. با عالم‌گیری این ویروس حتی صحبت از این بود که مسابقات تعطیل شود، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌توانست از درآمد مهم‌ترین تورنمنتش بگذرد. در نهایت امکانات قطر به داد کنفدراسیون رسید و ادامه مسابقات به طور متمرکز در این کشور برگزار شد. البته تیم‌های ایرانی پیش از آن هم نتوانسته بودند از امتیاز میزبانی استفاده کنند.

 

در فصل جدید قرار است مرحله گروهی از روز اول متمرکز باشد و این بار هم تیم‌های ایرانی از میزبانی محروم هستند. بازی دور از خانه و در گرمای عربستان، امارات و هند سناریوی رویایی برای چهار نماینده ایران نیست.

 

منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی

سال گذشته قانون منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی به باشگاه‌ها ابلاغ شد و هرچند آنها فرصت داشتند قرارداد مربیان و بازیکنان شاغل خارجی را تمدید کنند، ولی اثرات این قانون آرام آرام خود را نشان می‌دهد. فولاد و استقلال هنوز در ترکیب اصلی‌شان بازیکنان خارجی‌ مهمی دارند، ولی پرسپولیس و تراکتور با ترکیب کاملاً ایرانی در زمین حاضر می‌شوند. همچنین هر چهار سرمربی نمایندگان لیگ در این دوره ایرانی هستند.

 

گل‌محمدی که فصل گذشته پرسپولیس را به فینال رساند و مجیدی سابقه مربیگری در لیگ قهرمانان آسیا را دارند، ولی نکونام و خطیبی برای اولین بار این تورنمنت را به عنوان مربی تجربه می‌کنند.

 

برنامه فشرده بازی ها

در مرحله گروهی تیم‌ها در 16 روز مجبورند شش بار بازی کنند. با این برنامه فشرده تیم‌هایی شانس موفقیت دارند که نیمکت قوی‌تری داشته باشند و بتوانند از سیستم چرخشی استفاده کنند.

 

در این شرایط رقابت با تیم‌های ثروتمند آسیایی که با 4 بازیکن آماده خارجی در تورنمنت حاضر می‌شوند، به هیچ وجه آسان نیست.

 

این اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا است که 40 تیم در مرحله گروهی حضور دارند و تیم‌ها به ده گروه چهار تیمی تقسیم شده‌اند. در ادوار گذشته از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کرد، ولی این بار ده تیم صدرنشین و 6 تیم برتر دوم فرصت صعود دارند، یعنی حتی دوم شدن در گروه هم تضمینی برای صعود نیست.

 

برای تیم‌هایی که در گروه سخت‌تری هستند، دوم شدن هم ممکن است برای صعود کافی نباشد، چرا که جمع کردن امتیازات در رقابت با سه تیم نزدیک دشوارتر است. از این نظر شاید بتوان گفت که کار استقلال و فولاد از پرسپولیس و تراکتور سخت‌تر باشد، با این حال خیال هیچ تیمی از حالا بابت صعود راحت نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.