2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ادموند اختر: آسیایی ها از استقلال حساب می‌ برند

ادموند اختر: آسیایی ها از استقلال حساب می‌ برند

بازیکنانی مانند مسعود ریگی، آرش رضاوند یا محمد نادری بازیکنانی هستند که کسی روی آنها حساب نمی‌کند و می‌توانند در آرامش ستاره‌های استقلال در این رقابت‌ها باشند.

دوات آنلاین -تیم فوتبال استقلال سرانجام راهی عربستان شد تا برای فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خود را آماده حضور در این رقابت‌ها کند. شاگردان مجیدی از ساعت ۴۵ دقیقه بامداد جمعه ۲۷ فروردین به مصاف الاهلی عربستان خواهند رفت و تقریبا با برگزاری این دیدار می‌توان سرنوشت نهایی آبی‌پوشان در این گروه را گمانه‌زنی کرد. استقلالی‌ها کمتر از ۷۲ ساعت دیگر فرصت دارند تا با یک آماده‌سازی مناسب خود را وارد کورس مدعیان کرده و در این بین کادر فنی نیز باید تدابیر مناسبی را برای موفقیت پسران آبی آسیا بیندیشد. با این‌حال بهترین خبر برای استقلالی‌ها این بود که تست کرونای تمامی بازیکنان این تیم منفی اعلام شد تا مجیدی برای اولین مسابقه تمامی شاگردانش را دراختیار داشته باشد. به همین منظور و در آستانه اولین دیدار استقلال با یکی از پیشکسوتان استقلال که سابقه حضور در آسیا با پیراهن آبی را دارد، به صحبت پرداختیم و نظرات او درباره رقابت‌های پیش‌روی آبی‌پوشان در آسیا را جویا شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با ادموند اختر را در ادامه می‌خوانید.

 

*پس فرداشب اولین دیدار استقلال در آسیا برگزار خواهد شد و این تیم به مصاف الاهلی می‌رود. قبل از اینکه درباره آسیا صحبت کنیم، یک ارزیابی کلی درباره شرایط این تیم داشته باشیم.

وضعیت استقلال به‌گونه‌ای است که به‌خاطر اتفاقات مدیریتی که از ابتدای فصل تا حالا رخ داده می‌توان یک کتاب در این خصوص نوشت. ابتدا محمود فکری به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و در ادامه و با اینکه تیم نتایج خوبی را هم کسب کرد و موفق شد امتیازات مناسبی را جمع کند، تا جایی‌که استقلال همواره در کورس مدعیان قرار داشت، با این‌حال مدیریت پشت او نماند و هواداران هم این مربی را حمایت نکردند و درواقع فکر می‌کنم باعث و بانی این اتفاقات، مدیریت باشگاه بود که درنهایت چنین مسائلی رخ داد. آرامشی که باید مدیریت به کادرفنی می‌داد تا هواداران از فکری حمایت کنند این اتفاق نیفتاد، اما با این‌حال به‌نظر من فکری خوب نتیجه گرفت، ولی درنهایت از استقلال در حالی جدا شد که این تیم در بالای جدول قرار داشت.

 

*در ادامه هم که فرهاد مجیدی به این تیم اضافه شد و بازهم تا امروز بد نتیجه نگرفته است.

بله؛ بعد از جدایی فکری، فرهاد مجیدی که یکی از بازیکنان ممتاز استقلال در این سال‌ها بوده و همیشه قابل‌احترام هواداران به‌شمار می‌رود، به‌عنوان سرمربی انتخاب شد و در این چند بازی استقلال همراه با مجیدی هم موفق شد نتیجه لازم را بگیرد، اما بازهم آن‌چیزی که هواداران انتظارش را داشتند ازلحاظ شکل و فرم بازی محقق نشد. حالا اما با کسب ۷ امتیاز از سه دیدار در رقابت‌های لیگ، استقلال به آسیا رسیده است و امیدوارم این تیم همراه با فرهاد مجیدی در لیگ قهرمانان باوجود اینکه در گروه مرگ قرار دارد موفق باشد. همه ما می‌دانیم که در آسیا این رقبا هستند که از استقلال حساب می‌برند تا اینکه استقلال بخواهد از حریفانش هراسی داشته باشد. بنابراین امیدوارم استقلال در این رقابت‌ها نتایج و امتیازات خوبی کسب کند. من معتقدم در برهه زمانی فعلی زیبا بازی کردن به درد استقلال و هوادارانش نمی‌خورد، چون ما به‌دنبال امتیاز گرفتن و صعود کردن و قهرمانی هستیم و اگر قرار باشد زیبا بازی کنیم و قهرمان نشویم این موضوع فایده ندارد. بنابراین امیدوارم با یک بازی منطقی و فکورانه از این مرحله که یک مرحله سخت است عبور کنیم و البته لیاقت آن را هم داریم، چون استقلال تیم بزرگی است و امیدوارم در ادامه نیز با بازگشت شاگردان مجیدی از عربستان این تیم در لیگ برتر نیز موفق عمل کرده و با کسب امتیازات ممکن به صدر جدول برگشته و امسال قهرمان شود.

 

*به‌نظر شما به‌عنوان یک پیشکسوت استقلال که تجربه حضور در آسیا را در سال‌های گذشته در کارنامه دارید، کادرفنی باید چه تدابیری را در مدت‌زمان باقی‌مانده تا آغاز رقابت‌ها بیندیشد تا تیم موفق شود؟

شما مطمئن باشید کادر فنی استقلال آنالیز خوبی را از تیم‌های گروه انجام داده، بنابراین به این دلیل می‌گویم بازی‌های آسیایی با رقابت‌های داخلی فرق دارد چون در لیگ برتر همه از یکدیگر شناخت کافی دارند و طی هفته‌های طولانی همه تیم‌ها نقاط قوت و ضعف یکدیگر را شناخته و همه تیم‌ها آنالیز صددرصدی از تیم‌های دیگر دارند؛ یعنی از صدر جدول گرفته تا قعر جدول همه همدیگر را می‌شناسند و به همین دلیل است که اعتقاد دارم بازی‌های لیگ حتی سخت‌تر از بازی‌های آسیایی است.

 

شرایط میزبانی

*یکی از مشکلات هم البته عدم استفاده از شرایط میزبانی است.

استقلال در آسیا تیم قابل‌احترام و بزرگی به‌حساب می‌آید، اما همین که بازی‌ها به‌صورت متمرکز در یک کشور دیگر برگزار می‌شود، می‌تواند موجبات آرامش تیم را فراهم کند و این درحالی است که امکانات کشور میزبان و درکنار هم بودن بازیکنان و تغذیه و استراحت کافی و رفتار حرفه‌ای می‌تواند از عوامل موفقیت این تیم به‌شمار برود، چون همیشه ثابت شده هر زمان این تیم به چنین تورنمنت‌هایی رفته، نتایج خوبی هم کسب کرده است. در هر صورت امیدوارم در این ۲۰ روزی که تیم در عربستان است و البته بازی پس‌فردا شب مقابل الاهلی ان‌شاءالله امتیازات خوبی به‌دست آورد و استقلال تیم صعودکننده از این مرحله به مرحله حذفی باشد. شما مطمئن باشید کادرفنی آنالیز خوبی از تیم‌های آسیایی دارد.

 

*برگزاری بازی در ساعات پایانی شب که حتی به‌نوعی نیمه‌شب به وقت ایران محسوب می‌شود، برای استقلال دردسرساز نخواهد شد؟

این مسائل چیزی نیست که روی آن مانور کنیم و اگر تیم نتیجه نگرفت باعث و بانی آن را چنین اتفاقی بدانیم. اگر برای ما نصف‌شب است، برای حریف هم نصف‌شب است و همه تیم‌ها در شرایط برابر بازی می‌کنند. این اتفاق به‌خاطر ماه مبارک رمضان است، اما مطمئن باشید چیزی نیست که ما هواداران و پیشکسوتان بخواهیم آن را بزرگ کرده و خدای نکرده نتیجه نگرفتن‌مان را به‌خاطر این موضوع بدانیم. در هرصورت امیدوارم استقلال با یک بازی خوب و هدفمند بتواند امتیازات لازم را گرفته و از این‌مرحله صعود کند.

 

مدیریت باشگاه استقلال

*درباره مدیریت باشگاه چه صحبتی دارید؟

در دو سال اخیر هفت هشت مدیر و سرپرست به استقلال آمده‌اند و مددی هم جزء همان هفت هشت نفر است. به‌نظر من مدیریت باید ثبات و آرامش داشته باشد تا بتواند همان ثبات و آرامش را به کادرفنی و تیم تزریق کند. مددی تقریبا حدود ۶ ماه است وارد استقلال شده اگر قرار باشد سرنوشت این مدیر مثل قبلی‌ها باشد، مطمئن باشید اتفاقاتی که طی این دوسه سال افتاده بازهم برای استقلال تکرار خواهد شد. البته آثار ثبات در مدیریت طی سال‌های آینده مشخص خواهد شد، چراکه هربار با تغییر مدیریت تمامی ارکان باشگاه و تفکرات تغییر کرده و هربار تا بخواهیم با این تفکرات آشنا شده و همخوانی پیدا کنیم، یک‌بار دیگر فصل ازدست رفته و بازهم ناکامی به‌بار خواهد آمد. این درحالی است که درواقع آن اتفاقی که برای محمود فکری افتاد به‌خاطر نداشتن همین آرامش بود و یادم می‌آید از همان هفته دوم همه از کادر فنی ایراد می‌گرفتند، درحالی‌که این کادر کاملا استقلالی بود. در هرصورت مشکلات وجود دارد، ولی امیدوارم این مشکلات و اتفاقات برای کادرفنی جدید رخ ندهد تا بازیکنان در آرامش به کار خود ادامه دهند.

 

*کمی هم درباره تجربیات و خاطرات آسیایی خود صحبت کنید. مقابل تیم‌های عربستانی هم بازی کردید؟

سال‌های سال با استقلال در آسیا شرکت کرده و با این تیم صعود کرده‌ایم و سقوط هم کرده‌ایم و به جمع ۴ تیم برتر هم راه پیدا کرده‌ایم، اما کار سخت است. وقتی پرسپولیس به فینال آسیا صعود می‌کند، ما هم اگر امکانات لازم را داشته باشیم می‌توانیم در این رقابت‌ها قد علم کرده و بعد از سال‌ها قهرمانی را به‌دست بیاوریم که امیدوارم این اتفاق امسال برای استقلال رخ دهد. خود من هم با استقلال مقابل الهلال به میدان رفتم تیمی که در آن زمان از بهترین‌های آسیا به‌شمار می‌رفت و تمام ستاره‌های عربستان در این تیم بازی می‌کردند و متاسفانه در ضربات پنالتی به این تیم باختیم و از دور رقابت‌ها حذف شدیم.

 

*فکر می‌کنید کدام بازیکن استقلال در این مسابقات بتواند ستاره این تیم باشد؟

هر بازیکنی که روی او فشار نباشد و استرس نداشته باشد می‌تواند ستاره میدان لقب بگیرد، چراکه همان‌طور که ما حریف را آنالیز می‌کنیم، آنها هم بازیکنان ما را آنالیز کرده و نقاط‌ضعف و قوت ما را به‌دست می‌آورند. امیدوارم هر بازیکنی که در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد با آرامش و بدون استرس بازی کرده و دل هواداران را شاد کند، اما اگر بخواهم به‌عنوان ستاره از کسی اسم ببرم، از نفراتی نام خواهم برد که کسی انتظار آنها را ندارد. بازیکنانی مانند مسعود ریگی، آرش رضاوند یا محمد نادری بازیکنانی هستند که کسی روی آنها حساب نمی‌کند و می‌توانند در آرامش ستاره‌های استقلال در این رقابت‌ها باشند. شما مطمئن باشید بازیکنی مانند قایدی که بازیکن تاثیرگذاری هم هست، تیم‌های حریف شناخت خوبی روی این دسته از بازیکنان دارند. درنهایت هم امیدوارم فرهاد مجیدی نخواهد از شیخ دیاباته در این رقابت‌ها به‌عنوان بازیکن اصلی و ثابت استفاده کند، چراکه این بازیکن ثابت کرده در ادامه بازی به‌عنوان یار تعویضی می‌تواند بیشتر برای استقلال مفید باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.