2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
تحول بزرگ در فرهاد مجیدی

تحول بزرگ در فرهاد مجیدی

مجیدی برخلاف گذشته این روزها نسبت به مسائل مختلف کمتر واکنش نشان داده و موضع‌گیری چندانی نمی‌کند، برای اینکه آبی‌ها تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و به‌دست خود حاشیه‌سازی نکنند.

دوات آنلاین -تیم فوتبال استقلال در حالی خود را برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌کند که در آخرین دیدار خود از سری رقابت‌های لیگ برتر و از هفته نوزدهم این رقابت‌ها در تهران در مقابل پیکان به یک تساوی بدموقع رسید تا در روزی که جدی‌ترین رقیب این تیم یعنی پرسپولیس در مشهد امتیاز از دست داده بود، آبی‌ها نیز ترک ‌عادت نکرده و آنها هم در تهران امتیازات حساسی را از دست بدهند تا در پایان هفته نوزدهم همچنان اختلاف امتیازات بین سرخابی‌ها چهار امتیاز باقی بماند. این درحالی است که بعد از حضور فرهاد مجیدی در استقلال این تیم سه پیروزی پیاپی را در لیگ برتر و جام حذفی به‌دست آورده بود تا این تساوی، اولین‌باری باشد که در بازگشت دوباره فرهاد به استقلال نصیب آبی‌ها می‌شود.

 

فرهیختگان با مقدمه بالا نوشت: با این حال جدای از نکات فنی و این موضوع که استقلالی‌ها در این دیدار هرگز نمایش دلپذیر و قابل‌قبولی را ارائه ندادند برخی موارد غیرفنی پیرامون این تیم و به‌خصوص حول محور سرمربی کاریزماتیک آبی‌ها این روزها به اندازه‌ای نظرها را به‌خود جلب کرده است که جمله این موارد می‌تواند هواداران استقلال را بیشتر از هر زمان دیگری به آینده این تیم امیدوار کند.

 

چرا استقلالی‌ ها مصاحبه نکردند؟

مجیدی برخلاف گذشته این روزها نسبت به مسائل مختلف کمتر واکنش نشان داده و موضع‌گیری چندانی نمی‌کند، برای اینکه آبی‌ها تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و به‌دست خود حاشیه‌سازی نکنند. از همین‌رو در روزهای ابتدایی سال ابتدا مصاحبه تمام بازیکنان و مربیان باشگاه استقلال با رسانه‌ها ممنوع اعلام شد و سپس در تصمیمی جالب به‌صورت غیررسمی اعلام شد فعلا هیچ خبر و عکسی از تمرینات استقلالی‌ها تا اطلاع ثانوی حتی در رسانه‌های رسمی این باشگاه نیز منتشر نخواهد شد. درواقع این تصمیم از این جهت گرفته شد تا آبی‌ها با یک آرامش خاص  به دیدارهای آسیایی رسیده و تمام تمرکز خود را صرف موفقیت در این رقابت‌ها کنند.

 

بر همین اساس و طبق شنیده‌های «فرهیختگان» گویا در یکی از جلسات تمرینی استقلالی‌‌ها در عید نوروز، فرهاد مجیدی در جمع بازیکنان و مربیان این تیم از آنها خواسته است تا برای اینکه استقلال به آرامش نسبی برسد فعلا همگی سکوت کرده و درخصوص مسائل مختلف واکنش نشان ندهند. از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها و استخراج موارد مختلف حاشیه‌ای از مصاحبه بازیکنان و مربیان استقلال توسط رسانه‌ها قبل از عید باعث شد تا فرهاد همه را به سکوت وحدت‌بخش دعوت کند و این درحالی است که این موضوع تا اندازه‌ای جدی تلقی شد که حتی بازیکنان استقلال بعد از دیدار با پیکان نیز به صحبت نپرداخته و با ذکر این جمله که ممنوع‌المصاحبه هستیم ورزشگاه آزادی را ترک کردند.

 

آرامش و سکوت کلید موفقیت استقلال

فرهاد مجیدی سالیان سال و در برهه‌های زمانی مختلف در استقلال بازی کرده و حتی تجربه سرمربیگری این تیم را نیز در کارنامه دارد. او هر بار که از جمع آبی‌ها چه در زمان بازیگری و چه در زمان سرمربیگری جدا شده، این اتفاق حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورده است. یک‌بار زمانی که استقلال در پایان نیم‌فصل شانس اصلی کسب عنوان قهرمانی شناخته می‌شد او در ماجرایی عجیب که هنوز پشت‌پرده آن نامشخص است استقلال را ترک کرد و به قطر رفت و یک‌بار دیگر درحالی که روی فرم بود و شرایط خوبی داشت برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد.

 

در زمان سرمربیگری نیز در آخرین دوره درحالی که هواداران چشم امید به تدابیر فنی او برای پایان بخشیدن به ناکامی چندساله تیم داشتند بار دیگر در این باشگاه دچار چالش شد و عطای ماندن را به لقایش بخشید و از سرمربیگری استقلال در پایان فصل نوزدهم کناره‌گیری کرد، البته چالش به‌وجود آمده به همین سادگی نبود و درنهایت اتفاق‌ها بین مدیریت و کادرفنی در آن برهه زمانی باعث شد تمرکز آبی‌ها به‌هم ریخته تا در پایان این فصل ناکامی دیگری از لحاظ کسب جام و عناوین برای استقلالی‌ها پشت‌سر گذاشته شود و دست آبی‌ها از جام حذفی کوتاه بماند. با این حال فرهاد در بازگشت دوباره این‌بار نشان داده که حسابی متحول‌شده و رفتارهایش برای موفقیت به بلوغ رسیده است. در همین راستا آرامش و سکوتی که پیش‌گرفته باعث شده است تا فعلا در چنین فضایی کار را جلو برده و به موفقیت فکر کند.

 

بهانه‌گیری ممنوع

در چند فصل اخیر زمانی که فرهاد مجیدی سرمربیگری استقلال را تجربه کرد، همواره به‌صورت آنی و لحظه‌ای به برخی مسائل واکنش نشان می‌داد، دعوا و اختلاف با مدیران استقلال و موضع‌گیری علیه داوران و حتی برخی مقامات فوتبال ایران او را به‌عنوان یک شخص عاصی در فوتبال ایران معرفی کرده بود. هنوز انتقادات این سرمربی از داوران فوتبال ایران را به یاد داریم اما حالا در بازگشت دوباره مجیدی همان‌طورکه عنوان کردیم به یک بلوغ خاص رفتاری رسیده و هرگز اتفاقات قبلی را تکرار نمی‌کند و حتی در همین دیدار اخیر مقابل پیکان و بعد از نمایش ضعیف شاگردانش بهانه‌گیری را کنار گذاشته و فقط به بازی بسته پیکان به‌عنوان عامل اصلی کسب نتیجه رقم خورده اشاره کرد. او از همان ابتدا اعلام کرد که می‌خواهد شخصیت قهرمانی را به استقلال بازگرداند و در این راه به برخی حواشی و موانع ممکن کاری ندارد و با قدرت کارش را پیش می‌برد تا به این هدف برسد.

 

دلیل اصلی قهر فرهاد در زمان سعادتمند

احمد سعادتمند، مدیر عامل سابقه باشگاه استقلال درحالی به کار خود در این باشگاه پایان داد که شاید بتوان مجادله ایجادشده بین او و مجیدی که درنهایت ناکامی‌های پیاپی را برای باشگاه استقلال به همراه داشت را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل برای برکناری وی عنوان کرد. در همان زمان درخصوص اخلاق شکننده توأم با ظرافت فرهاد مجیدی انتقادهایی عنوان و این‌طور مطرح شد که اگر فرهاد صبوری می‌کرد و در مقابل برخی اختلافات و مشکلات محکم می‌ایستاد و به کارش ادامه می‌داد شاید هرگز آن اتفاقات پیش از فصل پیش نمی‌آمد و در ادامه این موضوع عنوان شد که فرهاد نباید به‌راحتی جا می‌زد حتی اگر مدیرعامل برای پیدا کردن جایگزین او برای فصل آینده راهی ایتالیا شده باشد، اما نزدیکان مجیدی در آن برهه زمانی اعلام کردند که فرهاد احساس کرد که به او خیانت شده است وگرنه هر مدیرعاملی این اختیار را دارد تا برای سرنوشت باشگاه تحت امر خود تصمیم‌گیری کند. درواقع مجیدی بیشتر به‌خاطر حرف‌های خلاف واقع سعادتمند و این موضوع که چرا مدیرعامل وقت استقلال از همان اول حقیقت را درخصوص مذاکره با استراماچونی نگفته و به بهانه گرفتن تخفیف و مذاکره برای حل‌وفصل مسائل مالی راهی ایتالیا شده اما در ادامه با او برای پذیرفتن سکان هدایت باشگاه استقلال به رایزنی پرداخته است.

 

با این حال هرچه بود برخی رفتارها مثل قهر مجیدی درست در روزهای پایانی فصل و درحالی که چند روز به دیدار فینال جام حذفی باقی مانده بود، شاکله این تیم را از هم پاشیده و موجب شد تا درنهایت ناکامی‌های داخلی و آسیایی را برای این تیم به همراه داشته باشد. درواقع در آن زمان مجیدی در یک شرایط نامطلوب و غیرنرمال از استقلال جدا شد و این درحالی است که اگر برخی موضع‌گیری‌ها و انتقادات و مصاحبه‌های او نبود شاید کار تا جایی پیش نمی‌رفت که استقلال بدون فرهاد و مجیدی بدون استقلال لیگ بیستم را آغاز کنند. با این حال مهم‌ترین نکته‌ای که از رفتارشناسی فرهاد می‌توان تا اینجای کار از آن درک کرد این است که وی با درس گرفتن از اتفاقات گذشته نشان داده که خیلی علاقه‌ای به حاشیه‌سازی ندارد و با خلوت‌کردن دوباره اطراف تیم می‌خواهد نقشه راه موفقیت استقلال را ترسیم کند.

 

نکته دیگر اینکه سال گذشته وقتی در رسانه‌ها مطرح شد که فراز کمالوند قصد دارد تا به‌عنوان دستیار مجیدی در استقلال کارش را آغاز کند این موضوع با انتقادات رسانه‌ها و عقب‌نشینی سرمربی استقلال همراه شده است، اما فرهاد در بازگشت دوباره این‌بار کمالوند را به‌عنوان مدیر فنی منصوب کرد تا ضمن اینکه نشان بدهد کمالوند را به‌طور کامل قبول دارد، این موضوع را هم به اثبات برساند که به انتقادات غیرفنی اهمیتی نمی‌دهد.

 

ناراحتی از عدم‌ انتقال قاسمی‌نژاد هرگز بروز داده نشد

فرهاد مجیدی به‌محض بازگشت به استقلال و در همان ابتدا به‌صراحت اعلام کرد که امین قاسمی‌نژاد را می‌خواهد حتی از این موضوع که سرمربی آبی‌پوشان درخواست کرده است تا هر چه سریع‌تر میلیچ به ایران بازگردد و زمینه‌های تمدید قرارداد او فراهم شود در «فرهیختگان» خبر دادیم، اما درنهایت نه قاسمی‌نژاد استقلالی شد و نه تا این لحظه میلیچ با این تیم تمدید کرده است. با این حال با شناختی که از مجیدی داریم اگر فرهاد سال قبل در استقلال سرمربیگری می‌کرد مطمئنا این اتفاقات حواشی جدیدی را به‌وجود می‌آورد اما فرهاد مجیدی با الگوپذیری از رفتار جدیدی که در پیش‌ گرفته با وجود دلخوری و ناراحتی از این 2 اتفاق ترجیح داد تا سکوت کرده و در ادامه و چه‌بسا در پایان فصل درخصوص این اتفاقات صحبت کند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.