2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چه کار کنیم ترشی کپک نزند

چه کار کنیم ترشی کپک نزند

پنج ترفند برای پیگشیری از کپک زدن ترشی را از زبان یک متخصص صنایع غذایی بخوانید.

دوات آنلاین -کپک زدن ترشی یکی از مشکلاتی است که ممکن است شما هم با آن مواجه شده باشید. دکتر مریم قادری قهفرخی، متخصص صنایع غذایی در یادداشتی در جام جم راه های پیشگیری از این اتفاق را شرح داده است.

 

کنترل دقیق دمای تخمیر برای پیشگیری از کپک زدگی ترشی

زمانی که خودتان در منزل اقدام به تولیدترشی و شوریجات می‌کنید، از نکات مهم و کلیدی در موفقیت‌آمیزبودن تهیه این فرآورده‌ها انتخاب دمای صحیح تخمیر است.

 

بهترین دما، دمای اتاق است (معادل ۲۱ تا ۲۲درجه سانتی‌گراد). این دما می‌تواند تا حدود ۱۸درجه سانتی‌گراد هم کاهش یابد. درصورتی‌که دما بالاتر از این محدوده باشد، اول سبزیجات به‌جای یک بافت ترد و شکننده حالت نرم پیدا می‌کند و دوم، امکان رشد کپک‌ها در محصول افزایش می‌یابد.

برای پیشگیری از کپک زدن ترشی چه کار کنیم

جلوگیری از کپک زدن ترشی با مواد اولیه مرغوب و تمیز

این باور که میوه و سبزیجات بی‌کیفیت باید به ترشی یا شوریجات تبدیل شود، اشتباه است زیرا وجود هرگونه آلودگی در مواد اولیه می‌تواند با کپک‌زدن محصول و بروز مسمومیت در مصرف‌کنندگان و کاهش قابلیت نگهداری محصول همراه باشد.

 

وسایل و ظروف مناسب برای ترشی

تمام وسایل و ظروفی که برای تهیه ترشی استفاده می‌شود به‌خصوص ظروف نگهداری باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. بهتر است از محلول‌های نمکی یا سرکه‌ای ترشی‌های قبلی به‌ویژه اگر به مدت طولانی مانده باشد، برای تهیه ترشی‌های جدید استفاده نشود و ظرف آنها را پس از تمیز کردن کامل دوباره استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ترشی بادمجان شکم‌ پر را چه طور درست کنیم

 

ظروف را با آب داغ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید و سپس اجازه دهید آب اضافه آنها در معرض جریان هوا کاملا گرفته شود.

 

استفاده از نمک کافی برای پیگشیری از کپک

یکی از روش‌های مؤثر در جلوگیری از رشد کپک و مخمر، تنظیم صحیح و استفاده از مقادیر کافی نمک است، زیرا این میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند در غلظت‌های بالای نمک زنده بمانند.

 

بیشتر بخوانید: ترشی هفت بیجار خانگی را چه طور درست کنیم

 

بسته به نوع سبزیجات ممکن است میزان نمک متفاوت باشد. بنابراین دقیقا طبق دستورالعمل از مقادیر کافی نمک استفاده کنید.

 

استفاده از ظروف کاملا غیرقابل نفوذ هوا

بهتر است از ظروف شیشه‌ای که مطمئن هستید درِ آنها‌ کاملا محکم می‌شود برای تهیه ترشی استفاده کنید و تا زمانی که تخمیرشان کامل نشده از باز و بسته‌کردن زیاد آن پرهیز کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.