2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
تمجید رسانه ‌های اروپایی از مهدی طارمی

تمجید رسانه ‌های اروپایی از مهدی طارمی

شاید طارمی تکنیک خارق‌ا لعاده‌ای نداشته باشد اما در یافتن راه دروازه حریفان بسیار مهارت دارد. او همیشه در کمین مدافعان حریف است و در بهترین زمان از فرصت استفاده کرده و ناگهان زهر خود را می‌ریزد.

دوات آنلاین -ستاره ایرانی پورتو به‌قدری در نخستین حضور ثابتش در ترکیب این تیم در لیگ قهرمانان اروپا هیجان‌زده بود که در همان ثانیه 63 بازی نامش را به جمع ایرانی‌های گلزن در این تورنمنت اضافه کرد. حالا مهدی طارمی پنجمین لژیونر ایرانی (بعد از مهدوی‌کیا، دایی، کریمی و آزمون) است که توانسته در مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی فوتبال دنیا گلزنی کند و اگر با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشود، این آغاز موفقیت او در لیگ قهرمانان خواهد بود.

 

روزنامه فرهیختگان نوشت: این روزها دیگر نام مهدی طارمی در فوتبال اروپا ناشناخته نیست و بسیاری از فوتبال‌دوستان می‌دانند که پورتو در این فصل به کمک ستاره‌ای گلزن فصل نسبتا خوبی را در پرتغال و اروپا سپری کند. پورتو در مصاف خانگی با یوونتوس اگرچه بازی را 2 بر یک برد اما همین گل در خانه حریف شاگردان آندره‌آ پیرلو را به موفقیت در تورین بسیار امیدوار کرد.

 

 قدرت تمام ‌کنندگی بالای مهدی طارمی

حالا سرجیو کونسیسائو بیشتر حسرت امتیازات ازدست‌رفته در ابتدای فصل را می‌خورد و احتمالا به این موضوع هم‌ اندیشیده که اگر زودتر طارمی را در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌داد، احتمالا وضعیت بهتری در لیگ پرتغال داشت و چه‌بسا در دو مسابقه رفت‌وبرگشت برابر منچسترسیتی هم حتی می‌توانست نتیجه بهتری کسب کند. مسلما صدرنشینی در گروه می‌توانست قرعه‌ای به‌مراتب آسان‌تر را در این مرحله برای پورتو به‌دنبال داشته باشد. البته این تیم هنوز هم شانس خوبی برای عبور از سد یوونتوس و رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی دارد.

 

سایت «90min» به‌بهانه درخشش طارمی در دیدار برابر یوونتوس در گزارشی به معرفی و تمجید از او پرداخت و نوشت: «برای هواداران یوونتوس که در این سال‌ها منتظر قهرمانی تیم‌شان در اروپا هستند اصلا قابل‌ تصور نبود که در مرحله یک‌ هشتم نهایی این رقابت‌ها در فصل جاری به مشکل خورده و در آستانه حذف قرار گیرند. بیانکونری در دیدار رفت در پرتغال مقابل پورتو شگفت‌زده شد و بازی را 2 بر یک باخت. گل نخست این مسابقه را مهدی طارمی در همان نخستین دقیقه و با کمک اشتباه عجیب بازیکنان حریف به ثمر رساند. شاید در نگاه نخست این یک گل معمولی از یک مهاجم نسبتا ناشناخته و کمتر مطرح‌شده باشد اما نگاهی به کارنامه و رزومه این بازیکن ایرانی حاوی نکات جالبی است و شماره 9 پورتو اتفاقات قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته است که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد تا بیشتر با این ملی‌پوش ایرانی آشنا شویم.

 

نکته اول اینکه او در فوتبال اروپا یک تازه ‌وارد محسوب می‌شود. با وجود اینکه او 28 ساله است و در این سن و سال معمولا بازیکنان به اوج پختگی و آمادگی می‌رسند، او تازه در سال 2019 راهی فوتبال اروپا شد تا بازی در تیم‌های این قاره را تجربه کند. او برای رسیدن به جایگاه خوبش در فوتبال پرتغال سخت تلاش کرده است و سال‌ها در لیگ‌های ایران و قطر مشغول گلزنی بوده تا بتواند برای حضور در چنین تیمی آماده شود. حالا بازی در لیگ قهرمانان برایش چالشی جدید محسوب می‌شود که فعلا شروع خوبی در آن داشته است.

 

طارمی ثابت کرده سن فقط یک عدد است. اتفاق دیگری که در زندگی فوتبالی‌اش افتاده محرومیت چهارماهه‌اش از فوتبال است. او سختی‌های زیادی را در فوتبال متحمل شده که یکی از آنها مشکلاتی بود که با تیم ریزه اسپور ترکیه پیدا کرد. در سال 2016 با این تیم قرارداد بست اما به فاصله کمی تصمیم گرفت فوتبالش را همچنان در پرسپولیس ادامه دهد.

 

کار به فیفا کشید و آنها به سود تیم ترکیه‌ای رای دادند. طارمی چهار ماه آخر حضورش در پرسپولیس را محروم بود و سپس راهی قطر شد. البته این اتفاق هم باعث کندشدن روند پیشرفتش نشد. نکته سوم درباره این بازیکن ایرانی مهارتش در گلزنی است که او را به یک تمام‌کننده قهار بدل کرده است.

 

شاید او تکنیک خارق‌ا لعاده‌ای نداشته باشد اما در یافتن راه دروازه حریفان بسیار مهارت دارد. او همیشه در کمین مدافعان حریف است و در بهترین زمان از فرصت استفاده کرده و ناگهان زهر خود را می‌ریزد. او به‌صورت ناگهانی در محوطه جریمه حریف ظاهر می‌‌شود و با یک ضربه دقیق کار را تمام می‌کند. جاگیری و موقعیت‌سنجی او در محوطه جریمه حریفان بسیار عالی است و نشان از ضریب هوشی بالای این بازیکن دارد که به‌خوبی می‌داند چگونه باید ضربه نهایی را به حریف وارد کند.»

 

آقای گلی در لیگ‌ های مختلف

این سایت در ادامه به رکوردهایی که طارمی با این گل جابه‌جا کرده نیز پرداخته و در گزارش خود اینچنین آورده است: «او با گلزنی برابر یوونتوس توانست آمار خوبی از خود به‌جای بگذارد. طارمی حالا پنجمین بازیکن ایرانی است که توانسته در لیگ قهرمانان گل بزند اما رکوردی که مشخصا به نام او ثبت شده این است که اولین بازیکن این کشور است که توانسته این کار را در مراحل حذفی انجام دهد.

 

به این ترتیب توانست نامش را در تاریخ این مسابقات جاودانه کند اما رکورد دیگری که به نامش ثبت شده اینکه گلش دومین گل سریع لیگ قهرمانان در مراحل حذفی است. او در ثانیه 63 این دیدار توانست گلزنی کند و پیش از او داوید آلابا در ثانیه 24 دیدار مرحله یک‌ چهارم نهایی بایرن‌مونیخ در سال 2013 موفق به ثبت رکورد سریع‌ترین گل شده بود.

 

جالب اینکه هردو گل برابر یوونتوس به ثمر رسیده است. دیگر نکته‌ای که درباره مهاجم موفق این روزهای پورتو وجود دارد، این است که آمار خوبی در گلزنی برای تیم‌هایش دارد. او در فصل 14-2013 به‌عنوان بهترین گلزن لیگ دسته دو ایران دست یافت و دوبار پیاپی نیز با پیراهن پرسپولیس موفق به فتح کفش طلای لیگ ایران شد. این البته تنها موفقیت او نیست و در نخستین فصل حضورش در لیگ پرتغال و به همراه ریوآوه توانست عنوان آقای گل مشترک این مسابقات را کسب کند و درحال حاضر نیز در 17 مسابقه تیمش 9 گل و 7 پاس گل داشته که آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود.»

 

از سوی دیگر سایت ترکیه‌ای «گونباکیس» هم با اشاره به گلزنی طارمی در این دیدار با یادآوری اتفاقاتی که برای این بازیکن در ریزه‌اسپور افتاده بود، نوشته است: «مهدی طارمی توانست برای نخستین‌بار در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند. همان بازیکنی که پنج سال پیش در تمرینات ریزه اسپور هم حاضر شد اما پس از اینکه از سوی هواداران پرسپولیس تحت‌فشار قرار گرفت، تصمیم به بازگشت به این تیم گرفت و بدون اینکه قراردادش را فسخ کند به پرسپولیس پیوست. این حرکت او محرومیتی چهارماهه، محرومیت پرسپولیس از نقل‌وانتقالات و جریمه‌ای 789500 یورویی را به‌دنبال داشت. او حالا به همراه پورتو در لیگ قهرمانان حاضر است و به ستاره این تیم در این فصل تبدیل شده است.»

 

طارمی که در هفته نوزدهم نیز از سوی طرفداران به‌عنوان بهترین مهاجم هفته انتخاب شده است یکی از امیدهای اصلی تیمش برای اوج‌گیری در ادامه فصل و کم‌کردن فاصله با اسپورتینگ لیسبون صدرنشین محسوب می‌شود؛ اتفاقی که البته با توجه به روند خوب این تیم کمی دشوار خواهد بود.

 

در لیگ قهرمانان نیز آنها امیدوارند با عبور از سد یووه بتوانند شگفتی‌ساز این فصل لقب بگیرند. پورتو دوشنبه‌شب این هفته در ادامه دیدارهای لیگ میهمان ماریتیمو خواهد بود که امیر عابدزاده و علی علیپور را در اختیار دارد. در صورتی‌که عابدزاده برخلاف دو هفته گذشته در ترکیب اصلی تیمش قرار گیرد رویارویی او با طارمی می‌تواند از اتفاقات جذاب این دیدار باشد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.