2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طارمی 12 میلیون یورویی؛ ستاره درخشان پورتو

طارمی 12 میلیون یورویی؛ ستاره درخشان پورتو

طارمی در نظرسنجی که از مربیان لیگ انجام شد 32 درصد آرا را به دست آورد و بالاتر از هم‌تیمی‌اش کرونا و همچنین ریکاردو کوارشمای مشهور قرار گرفت.

دوات آنلاین -شاید در ابتدای فصل قبل خود مهدی طارمی نیز انتظار چنین پیشرفت فوق‌العاده‌ای را در مدتی کوتاه نداشت اما این مهاجم ایرانی حالا به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان لیگ پرتغال تبدیل شده است. بازی در ترکیب پورتو که یکی از تیم‌های مطرح و باسابقه این کشور محسوب می‌شود می‌توانست یکی از اهداف اصلی گلزن بوشهری باشد اما او حالا پا را فراتر از این نهاده و جای خالی مهاجمان نامدار این تیم ازجمله فالکائو و ماریو ژاردل را به‌خوبی پر کرده است.

 

به گزارش فرهیختگان طارمی در هفته‌ای که گذشت نیز بار دیگر به کمک تیمش آمد و اگر‌چه تیمش در دو بازی پیاپی برابر براگا به تساوی رسید اما گلزنی‌های او در این دو مسابقه سبب شد تا در این دو دیدار حساس تیمش پیش بیفتد و اگر لغزش مدافعان تیم نبود، دو برد ارزشمند نصیب شاگردان سرجیو کونسیسائو می‌شد.

 

طارمی حالا انتخاب نخست سرمربی جوان پورتو در خط حمله است و درخشش او در هفته‌های اخیر سبب شده تا عناوین مختلفی ازجمله حضور در تیم منتخب هفته هجدهم لیگ و همچنین انتخاب به‌عنوان بهترین مهاجم ماه ژانویه لیگ را کسب کند.

 

در کنار اسطوره برزیلی

پورتو اگر‌چه این فصل را خوب شروع نکرد اما در ادامه با اعتماد به طارمی، نتایج خوب هم از راه رسید و کونسیسائو فهمید که با اتکا به این مهاجم ایرانی می‌تواند به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش امیدوار باشد. بردهای پیاپی باعث شد هواداران به ادامه فصل امیدوارتر شوند اما مشکل اصلی اینجاست که رقیب اصلی آنها یعنی اسپورتینگ لیسبون که در صدر جدول قرار دارد هم روندی عالی را در پیش گرفته و در این فصل بدون شکست به کار خود ادامه می‌دهد. اسپورتینگ صدرنشین به‌جز سه تساوی، سایر دیدارهای خود را برده و به این ترتیب با 8 امتیاز برتری نسبت به پورتو در رتبه نخست قرار دارد.

 

پورتو پس از تساوی بدون گل برابر بلننزه باید در لیگ و سپس جام حذفی رودرروی براگا قرار می‌گرفت. در مسابقه نخست پورتو ابتدا دو گل زد که یکی از آنها باز هم توسط طارمی زده شد اما اخراج خسوس کرونا و اشتباهات تیم در فاز دفاعی باعث شد بازی درنهایت با تساوی 2-2 به پایان برسد. پورتو هر چقدر به لطف داشتن طارمی در خط حمله در گلزنی موفق ظاهر شده است، در خط دفاعی با وجود اینکه بازیکن باتجربه‌ای همچون په‌په را در‌اختیار دارد اما باز هم در این قسمت مشکلات زیادی دارد. چهارشنبه شب و در دیدار دوم که این بار در نیمه‌نهایی جام حذفی برگزار می‌شد سناریوی بازی اول تکرار شد و پورتو با گل زیبای طارمی پیش افتاد اما دوباره میزبان بازی را به تساوی کشاند تا تکلیف فینالیست این مسابقات در بازی برگشت مشخص شود.

 

طارمی با این گل توانست رکورد جالبی را از خود در این مسابقات به‌جای بگذارد. او پیش از این در هر 4 بازی تیمش در این تورنمنت گلزنی کرده بود و حالا با این گل در کنار آزومیر، مهاجم برزیلی پورتو در دهه 60 میلادی به تنها بازیکنان تاریخ باشگاه بدل شدند که توانسته‌اند در هر 5 بازی ابتدایی در جام حذفی گلزنی کنند.

 

طارمی پس از 59 سال توانست این موفقیت را تکرار کند و اگر بتواند در بازی برگشت هم دروازه براگا را باز کند به‌تنهایی رکورد 6 گل زده در 6 بازی پیاپی جام حذفی را در اختیار خواهد داشت. آزومیر در فصل 62-1961 موفق شد در 5 بازی ابتدایی خود برای تیمش 8 گل به ثمر برساند و در این زمینه رکورد بهتری نسبت به مهاجم ملی‌پوش این روزهای اژد‌‌هاها دارد. البته در این فصل هم او هنوز بهترین گلزن این مسابقات نیست و پس از رودریگو پینیو، مهاجم برزیلی ماریتیمو که 6 گله است در رتبه دوم قرار دارد.

 

مصاف چهارشنبه شب در زمین براگا با اتفاقات عجیبی نیز همراه بود.

 

صحنه خراب شدن آمبولانسی که برای انتقال بازیکن مصدوم راهی زمین شده بود و در ادامه بازیکنان دو تیم مشغول هل دادن آن بودند از اتفاقات کم‌سابقه و جالب در فوتبال اروپا بود. پس از این دیدار نیز لوئیس گودینیو، داور مسابقه از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ شد. به نظر می‌رسد علت اصلی این تهدید برای داور 35‌ساله دادن دو کارت قرمز به بازیکنان پورتو در جریان این مسابقه است که درنهایت باعث شد این تیم در دقیقه 8+90 گل تساوی را دریافت کرده و از یک برد با‌ارزش در زمین حریف محروم شود.

 

فدراسیون فوتبال پرتغال اعلام کرده ‌مشغول بررسی این اتفاق است و به کمک پلیس تحقیقات درباره فرد یا افراد خاطی در این پرونده و یافتن آنها را آغاز کرده است.

 

دومین جایزه در لیگ

طارمی این روزها در لیگ تقریبا بدون رقیب است و اگر می‌توانست عنوان پنالتی‌زن پورتو را از سرجیو اولیویرا بگیرد شاید حالا صدر جدول بهترین گلزنان لیگ را نیز در اختیار داشت. او فعلا در این مسابقات 8‌گله است و پشت سر پدرو گونسالوس، وینگر 22 ساله اسپورتینگ که 14 گل زده است در رده دوم جدول قرار دارد. او در ماه ژانویه موفق شد برای دومین بار پیاپی عنوان بهترین مهاجم ماه لیگ پرتغال را تصاحب کند.

 

سایت «لاوانگواردیا» پرتغال در این باره می‌نویسد: «مهدی طارمی برای دومین بار متوالی عنوان بهترین مهاجم لیگ را کسب کرد و بالاتر از رقبای خود توانست این جایزه را تصاحب کند. این مهاجم ایرانی در ماه دسامبر نیز توانسته بود این عنوان را به دست آورد و حالا مجددا این افتخار را کسب کرد. او در ابتدای فصل کمتر مورد توجه سرجیو کونسیسائو قرار داشت اما گلزنی‌های پیاپی و اثرگذاری او در مسابقات این مربی را قانع کرد تا او را در ترکیب اصلی تیمش برای ادامه فصل قرار دهد.

 

طارمی تا این هفته از رقابت‌ها با 8 گل و 7 پاس‌ گل نقش مهمی در موفقیت‌های تیمش داشته است. او در این نظرسنجی که از مربیان لیگ انجام شد 32 درصد آرا را به دست آورد و بالاتر از هم‌تیمی‌اش کرونا و همچنین ریکاردو کوارشمای مشهور قرار گرفت. کوارشما که در گیمارش بازی می‌کند 15 درصد رای‌های مربیان را به‌دست آورد و سهم کرونا نیز 11 درصد بود.

 

طارمی در این ماه موفق شد در 4 مسابقه تیمش سه گل و دو پاس‌گل در کارنامه‌اش ثبت کند. در بین مدافعان نیز پدرو پورو اسپانیایی که در اسپورتینگ لیسبون عضویت دارد برای سومین بار پیاپی به این عنوان رسید. این مدافع 21‌ساله که از منچسترسیتی به اسپورتینگ آمده آرای بیشتری از په‌په و سباستین کوتس به‌دست آورد.

 

در این رای‌گیری جایزه بهترین گلر ماه به آنتونیو آدان(اسپورتینگ) رسید و برونو کاستا(پاکوس دفریرا) نیز صاحب عنوان بهترین هافبک ماه ژانویه لیگ شد. طارمی همچنین در ترکیب تیم منتخب هفته هجدهم رقابت‌های لیگ‌ قرار گرفت و به همراه سرجیو اولیویرا دو بازیکن پورتو بودند که با وجود توقف تیم‌شان در این هفته توانستند در تیم منتخب قرار بگیرند. این تیم توسط سازمان لیگ پرتغال در پایان هر هفته معرفی می‌شود که در نوک خط حمله نفرات منتخب این هفته نام مهدی طارمی دیده می‌شود.»

 

خیال آسوده از خط حمله

پورتو امشب و در ادامه دیدارهای هفته نوزدهم لیگ پرتغال میزبان بواویستاست که در منطقه سقوط قرار دارد و می‌تواند فرصت خوبی برای کونسیسائو و تیمش باشد تا بتواند فاصله خود را با اسپورتینگ در صدر جدول کمتر کند. طارمی هم شانس این را خواهد داشت تا در رویارویی با دومین خط دفاعی ضعیف این فصل آمار گل‌های زده خود را بهتر کرده و به صدر جدول بهترین گلزنان لیگ نزدیک‌تر شود.

 

کونسیسائو برای این دیدار به احتمال بسیار زیاد دوباره طارمی را در خط حمله به بازی خواهد گرفت اما غیبت لوئیس دیاز و اوریبه که در دیدار جام حذفی با کارت قرمز از زمین اخراج شدند باعت می‌شود ‌مجبور به انجام تغییراتی در ترکیب تیمش شود.

 

سایت «دسپورتو آمینوتو» درباره جدال امشب نوشته است: «پورتو تصمیم دارد برای دیدار برابر بواویستا دوباره به روند بردهایش در لیگ برگردد و به همین دلیل کونسیسائو تیمش را با تمام قوا راهی زمین خواهد کرد. در این میان او از داشتن دیاز و اوریبه محروم است اما بازگشت خسوس کرونا می‌تواند قدرت دوباره‌ای به تیمش بدهد. نانو هم که در مصاف هفته قبل برابر بلننزه به‌شدت از ناحیه گردن آسیب دید همچنان مشغول مداواست و بعید است به‌زودی بتواند دوباره در ترکیب تیمش قرار گیرد.

 

 در این شرایط پرکردن جای خالی این نفرات کار سختی برای کونسیسائو خواهد بود و مجبور است در خط‌میانی خود دست به تغییرات گسترده‌ای بزند. اما در خط حمله کار راحت‌تری دارد چراکه طارمی در فرم بسیار خوبی قرار دارد و در کنار مارگا زوج موفق این روزهای پورتو را تشکیل داده است. به همین دلیل او نگرانی از بابت این جناح ندارد و می‌داند که می‌تواند روی درخشش دوباره این دو بازیکن حساب کند. پورتو در این فصل خاطره خوبی از رویارویی با بواویستا ‌و امید زیادی به کسب 3 امتیاز این مسابقه دارد.»

 

روز به‌ روز گران ‌تر از دیروز

برای طارمی ادامه این روند می‌تواند به معنی پیشنهادهای بهتر در تابستان باشد. طارمی درحالی در ابتدای فصل قبل راهی ریوآوه شد که ارزش او در ترانسفرمارکت 2.5 میلیون یورو بود. یک فصل درخشان به همراه این تیم پرتغالی سبب شد تا این عدد به 10 میلیون یورو برسد و پورتو هم به‌سرعت به‌سراغ یکی از بهترین گلزنان لیگ رفت تا در رقابت با بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون او را به خدمت بگیرد.

 

حالا در تازه‌ترین آپدیت این سایت، قیمت این مهاجم گلزن و آماده به 12 میلیون یورو رسیده است و مسلما با ادامه این روند شیب صعودی ارزش او بسیار تندتر هم خواهد شد.

 

با توجه به شرایط کنونی شاید انتخاب اسپورتینگ می‌توانست او را در موقعیت بهتری قرار دهد و شانس او برای قهرمانی در لیگ بیشتر می‌شد اما خود طارمی در مصاحبه‌ای که با سایت باشگاه پورتو انجام داده بود دلیل این انتخاب را قدرت بیشتر این تیم عنوان کرده بود: «من از بنفیکا و اسپورتینگ هم پیشنهادهایی داشتم اما پورتو را انتخاب کردم، چون هم در ایران شناخته شده‌تر است و هم اینکه تیمی قدرتمند است که به‌تازگی قهرمان لیگ شده و در لیگ قهرمانان اروپا نیز حضور دارد.»

 

بازی در لیگ قهرمانان یکی از رویاهای طارمی در این سال‌ها بوده و حالا به کمک پورتو توانست حضور در این مسابقات را تجربه کند. او اگر‌چه در دور گروهی فرصت زیادی برای بازی در ترکیب تیمش را نداشت و در‌مجموع تنها 27 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد اما چهارشنبه‌شب در دیدار رفت مرحله یک‌هشتم نهایی برابر یوونتوس امید نخست هواداران این تیم برای گشودن دروازه حریف ایتالیایی خواهد بود. مسابقه‌ای که یکی از مهم‌ترین چالش‌های این ستاره ایرانی در طول دوران فوتبالش خواهد بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.