2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
غذای شمالی خوشمزه چی درست کنیم

غذای شمالی خوشمزه چی درست کنیم

دستور پخت 5 غذای بسیار خوشمزه گیلانی و مازندرانی را در اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -غذاهای شمالی معمولا در همه شهرها طرفداران زیادی دارند. از ماهی که بگذریم گیلانی ها و مازندرانی ها غذاهای متنوع زیادی دارند که هم با گوشت و مرغ درست می شود و هم بدون آنها. طرز تهیه چند نوع از این غذاها در ادامه آمده است:

طرز تهیه شامی گیلانی از غذاهای خوشمزه شمالی را بخوانید

شامی گیلانی؛ یک غذای لذیذ

چی لازم داریم

گوشت گوسفند بدون چربی: ۵۰۰ گرم

لپه: ۵۰۰ گرم

فلفل، نمک، زردچوبه: به میزان لازم

پیاز: ۱ عدد متوسط

آب: به مقدار کافی

تخم مرغ: ۴ عدد درشت

زعفران دم کشیده: یک قاشق غذاخوری

روغن مایع: به مقدار لازم

 

دستور پخت شامی

برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید.

 

بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته شوند و بعد از پخت آبکش کنید. گوشت را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید.

 

گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. میزان آب باید به قدری باشد که در پایان پخت گوشت چیزی از آن باقی نمانده باشد.

 

گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید و وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید کمی سرد شود.

 

اگر بخواهید به روش سنتی و گیلانی‌های قدیمی عمل کنید باید گوشت را ریش ریش کنید و لپه‌ها را با گوشتکوب له کنید و سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل شود و لپه و گوشت از هم قابل تشخیص نباشند. اگر هم فرصت ندارید گوشت و لپه را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید.

 

سپس تخم‌مرغ، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه را به مایه گوشت و لپه اضافه کنید و حسابی ورز دهید تا تمام مواد خوب با هم مخلوط و یکدست شوند. بهتر است مایه شامی پوک گیلانی را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

 

روی ظرف سلفون بکشید. برای هر عدد شامی پوک گیلانی یا رشتی مقداری از مایه به اندازه یک گردو بردارید، کف دست گرد کنید و با انگشت یک سوارخ وسطش درست کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت کال کباب؛ غذای گیلانی با بادمجان

 

مقداری روغن مایع در ماهیتابه بریزید، وقتی روغن داغ شد شامی‌ها را در ماهیتابه بریزید سرخ کنید. وقتی رنگ شامی طلایی شد آن را از ماهیتابه بیرون بیاورید و در ظرف مورد نظر بچینید.

ترش تره یکی از خوشمزه ترین غذاهای شمالی است

ترشی تره، یک غذای شمالی پرطرفدار

ترشی تره نیز یکی از غذاهای شمالی پرطرفدار است. برای درست کردن این غذا اول سیر له شده را با نمک و زردچوبه تفت می دهیم و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنیم.

 

در ظرف دیگری برنج و انواع سبزیجات خرده شده را می پزیم و بعد از مدتی آرد را به این ترکیب اضافه می کنیم. در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود.

باقالی قاتق شمالی طرفدار زیاد دارد

باقالا قاتق گیلانی را چه طور درست کنیم

مواد لازم

باقالی خشک کشاورزی(پاچ باقلا رشتی) 100 گرم

شوید(شبت) خشک 2 قاشق غذاخوری

سیر 3 الی 4 حبه

تخم مرغ 2 عدد

روغن 2 قاشق غذاخوری

آب 2 لیوان

زردچوبه, نمک وفلفل به میزان دلخواه

 

طرز تهیه باقالی قاتق

ابتدا باقالی خشک را 5 الی 6 ساعت قبل (معمولا یک شب تا صبح) را در آب خیس کرده تا پوست آن به راحتی جدا شود. سپس پوست آن را جدا کرده و می شوریم. روغن را در یک قابلمه داغ نموده.

 

سپس باقالی و سیر خشک خرد شده یا رنده شده را در آن تفت می دهیم.بعد از کمی تفت دادن شوید خشک و نمک- فلفل- زردچوبه را اضافه کرده و کاملا هم می زنیم و در روغن تفت می دهیم. وقتی کاملا بخار جمع شد.

 

فیلم آشپزی: دستور پخت کباب ترش گیلانی

 

2 لیوان آب ولرم را به قابلمه اضافه کرده و می گذاریم تا باقالی ها پخته شوند.(دقت شود که باقالی له نشود.) در آخر تخم مرغ ها را در خورش می شکنیم و در ظرف را می گذاریم تا خورش یک جوش بخورد و تخم مرغ ها ببندد.

 

نکات ریز

1. تخم مرغ ها را بعد از شکستن در خورش نباید هم زد. کافیست کمی زرده آن را شل کنید تا به همان شکل کامل ببندد.

 

2. می توان از تخم مرغ به تعداد نفرات در این خورش استفاده کرد. می توان به جای شوید خشک، از شوید تاز ه خرد شده در این خورش استفاده کرد. عطر و طعم بهتری خواهد داشت.

 

3. بجای سیر خشک هم می توان از برگ سیر تازه خرد شده استفاده نمود. در خطه شمال کشور این غذا را به همراه چلو یا کته، سیر ترشی، ماهی شور و زیتون پرورده سرو می کنند.

کدو پلو از غذاهای رایج در مازندران است

دستور پخت کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا

مواد اولیه برای تهیه کدو پلو

پیازدو عدد (متوسط)کدو تنبل200 تا 300 گرم (خردشده به صورت مکعبی)سیرچهار تا شش حبه (ساطوری شده)نمک و فلفلبه مقدار لازمزردچوبهبه مقدار لازمدارچینبه مقدار لازمسینه مرغدو عدد

 

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی

پیاز را نگینی کرده و در تابه‌ای با نمک و زردچوبه و فلفل تفت دهید. وقتی رنگ پیاز کمی برگشت و ادویه‌ها هم سرخ شدند، مرغ را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. آب مرغ باید کاملاً غلیظ شود.

 

پیاز دیگری را خرد کرده و تفت دهید، سپس سیر را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد کدوهای خردشده را به ترکیب اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید.

 

حالا مرغ‌های سرخ‌شده را به سسی که با کدو تهیه کرده‌اید اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا مرغ شما در این سس متفاوت به ‌آرامی بپزد.

 

حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه‌لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید. یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه‌های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد.

سیر قلیه را چه طور درست کنیم

سیر قلیه گیلانی؛ غذایی ساده اما خوشمزه

سیرقلیه یکی از چندین غذای سنتی و محلی گیلانی‌هاست. در گیلان مخلوط سیر و تخم مرغ به تنهایی "سیر واویج” یا "سیرابیج” نامیده می شود که خود نیز به عنوان خورشی ساده با برنج سرو شده و بسیار خوشمزه است. فعل ویجیدن یا بیجیدن در زبان گیلکی به معنای سرخ کردن است.

 

مواد مورد نیاز

برگ سیر تازه 3 عدد

تخم مرغ 3 عدد

پیاز متوسط ۱ عدد

لپه 1 فنجان یا ۵۰ گرم

مرغ یا گوشت اردک نصف یا یک عدد کوچک

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه واویشکا، یک غذای گیلانی آسان

 

طرز تهیه سیر قلیه

در ابتدا برگ سیرها را می شوییم (البته وقتی برگ سیر در دسترس نیست، از تره که شبیه برگ سیر، فقط کمی نازکتر و لطیفتراست، هم می توان استفاده کرد). برگ سیرها را با چاقو به اندازه های مساوی نیم سانتی خرد می کنیم و با پیاز خلال شده تفت می دهیم.

 

زمانیکه رنگ پیازها طلایی شد و برگ سیر ها نرم شدند و در آستانه تیره شدن بودند لپه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

 

گوشت مرغ یا اردک را به اندازه های کوچک خرد کرده و استخوان های آن را خارج می کنیم بعد در ماهیتابه ای جداگانه در روغن تفت می دهیم تا هم طعم بگیرد و هم روی مرغها طلایی شود.

 

سپس مخلوط پیاز و برگ سیر و لپه را به آن می افزاییم. این مواد را به همراه آب داخل قابلمه قرار داده و می گذاریم کاملا بپزد. دقت کنید آب این غذا باید کم باشد ولی نباید موقع پختن کل آب بخار شود، بگذارید کمی از آب آن باقی بماند. بنا به اندازه تکه های مرغ، آب را خودتان اندازه کنید.

 

بعد از پخت کامل تا حدی که آب مواد کاملا گرفته شده باشد تخم مرغ را مثل املت روی سیرها ریخته و هم نمی زنیم تا ببندد. بعد از پنج دقیقه غذا کاملا آماده است. این خورش بسیار خوشمزه و کم آب با برنج سرو می شود و جالب اینکه بعد از خوردن آن بوی سیر در دهانتان باقی نمی ماند. پس با خیال راحت امتحان کنید.

 

منابع: ایرنا- برترین ها- الی گشت- کتاب کاله

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.