2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
بیوگرافی محمد لقمانیان کارگردان برنامه شوخی شوخی

بیوگرافی محمد لقمانیان کارگردان برنامه شوخی شوخی

محمد لقمانیان در مجموعه کلاه قرمزی نیز حضور داشت و بعد از سال ها عروسک گردانی برنامه شوخی شوخی را ساخته است. با زندگینامه او آشنا شوید.

دوات آنلاین -محمد لقمانیان که برنامه شوخی شوخی را کارگردانی کرده تجربه ای طولانی در عروسک گردانی و صداپیشگی دارد. او در مجموعه کلاه قرمزی عروسک گردان فامیل دور است و به جای بچه فامیل هم صحبت کرده است، بیوگرافی او را در ادامه بخوانید.

 

تولد و کودکی محمد لقمانیان

محمد لقمانیان اول فروردین سال 1363 است. پدر او کارمند آموزش و پرورش بود و زمان تولد محمد در شهر دوحه کشور قطر در ماموریت بود. این گونه بود که محمد در دوحه به دنیا آمد. خودش در این باره به مهر گفته است: من دوحه قطر به دنیا آمده‌ام و تا سه سالگی آن‌جا بودم، اما خودم را قوچانی می‌دانم و از سه سالگی به بعد در آن‌جا زندگی کردم. حضورمان در قطر هم به دلیل شغل پدرم بود که در آموزش و پرورش کار می‌کردند و آن زمان برای ماموریت به دوحه رفته بودند. من در قوچان درس خواندم دیپلم ریاضی را هم همانجا گرفتم. اما علاقه‌ام به تئاتر از سال‌های کودکی بود، زمانی که پدرم در قوچان کارگردانی تئاتر انجام می‌داد. یادم هست که آن زمان روی صحنه می‌رفتم و وسایل روی صحنه را هم خیلی دوست داشتم، آن زمان برایم بیشتر حضور داشتن در این جمع مهم بود. بعدها هم کسانی‌که در نمایش‌ها می‌شناختم، از تئاتری‌های حرفه‌ای قوچان شدند.

محمد لقمانیان کارگردان برنامه شوخی شوخی

علاقه با بازیگری

لقمانیان از همان کودکی به بازیگری علاقه داشت: ولین باری که روی صحنه رفتم، مهدکودکی بودم و جزو سیاهی لشکرها در نقش یک الاغ روی صحنه رفتم! یادم هست وقتی پرده باز شد، تماشاچی‌ها برایم سیاه بودند ولی سعی می‌کردم در همان فضا مادرم را پیدا کنم!

 

برای من حضور در محیط نمایشی جذابیت زیادی داشت، یادم هست از ادوات گریم خوشم می‌آمد و از اینکه آن‌جا بودم و دیده می‌شدم، لذت می‌بردم! بعد از آن کم‌کم در مدرسه ادای دیگران را در می‌آوردم وتقلید صدای کارتون‌ها را انجام می‌دادم. این کارها ادامه داشت تا زمانیکه وقتی اقوام به خانه‌مان می‌آمدند، بچه‌ها را جمع می‌کردم، برای‌شان متن می‌نوشتم و بعد کارگردانی هم می‌کردم.

 

بعد از آن در هر مقطع تحصیلی که بودم کارهای نمایشی مدرسه را انجام می‌دادم. پنجم دبستان بودم که جایزه بازیگری برتر در مقطع دانش‌آموزی را گرفتم و بعد از آن به عنوان برگزیده مقطع دانش‌آموزی جذب کار حرفه‌ای شدم. در مسابقات استانی با حرفه‌ای‌های تئاتر قوچان آشنا شدم. بچه‌های با استعدادی بودند که در شهرستان خیلی خوب دیده نمی‌شدند، چون شرایط دیده شدن نبود، آن زمان ورود به جشنواره فجر و حضور در تهران برای ما آمال و آرزو بود. من همان سال‌ها با گروه‌های حرفه‌ای آشنا شدم و جایزه‌های بازیگری استانی گرفتم و توانستم تجربه اجرای عمومی حرفه‌ای داشته باشم.

 

تحصیلات محمد لقمانیان

محمد لقمانیان بعد از اخذ دیپلم ریاضی در کنکور هنر شرکت کرد و در رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او که به خواسته خود نزدیک شده بود در همان زمان با نمایش عروسکی بیشتر آشنا شد: باید سال اول دانشگاه درس‌های عمومی‌تر را می‌خواندیم و برای سال دوم گرایش انتخاب می‌کردیم که یکی از دوستانم که در دانشگاه هنر بود، به من گفت گرایشم را «عروسکی» انتخاب کنم! من اصلا نمی‌دانستم عروسکی چیست و فکر می‌کردم عروسک برای بچه‌هاست! به دوستم هم گفتم که من اینهمه درس خواندم که به تهران بیایم و بازیگر شوم.

 

اما همان سال اول و قبل از اینکه گرایش را انتخاب کنم و دورانی که تازه کار را شروع کرده بودم، خیلی اتفاقی در دو کار عروسکی حضور داشتم! در یکی از آن‌ها باید صدای پلیسی را خیلی ناواضح ادا می‌کردم و به قدری آن را خوب گفتم که کارگردان خوشش آمد و برای صدایی که من بودم، یک عروسک ساخت! یک کار دیگر هم بود که روی طناب و چند گیره صدای سگ در آوردم و کارگردان هم راضی بود! این دو تجربه برای من خیلی جذاب بود و حتی در جشنواره عروسکی برای صداپیشگی عروسکی که اصلا از ابتدا وجود نداشت، از من تقدیر کردند! بعد از آن کارهای عروسکی‌ام شروع شد و متوجه شدم ایده‌هایی هم در این زمینه دارم. حتی بعد از آن متوجه شدم که صداپیشگی عروسک داریم و می‌توان با تغییر حنجره، حس و بیان به کاراکترها جان داد. بعد از آن کارهای عروسکی در جشنواره‌های دانشجویی انجام می‌دادم و مقام‌هایی را هم به دست آوردم، کم‌کم با اساتید این حوزه کار کردم؛ مثلا با خانم مریم سعادت در «کنسرت حشرات» حضور داشتم که خودش باعث شد به برنامه‌های تلویزیونی هم راه پیدا کنم.

محمد لقمانیان کارگردان برنامه شوخی شوخی

عروسک گردانی حرفه ای

لقمانیان خیلی زود به عروسک گردان حرفه ای تبدیل شد. عروسک گردانی فامیل دور، صداپیشگی بچه فامیل، عروسک گردانی شیپور در شهر موش های 2 از جمله کارهای او است.

محمد لقمانیان کارگردان برنامه شوخی شوخی

لقمه، عروسکی در فضای مجازی

لقمه عروسک معروفی در فضای مجازی است. «ماجرای لقمه از جایی شروع شد که من و علی اعتصامی‌فر به عبدل آباد رفته بودیم و یک عروسک که صادراتی هم بود، خریدیم. من با عروسک یک آهنگ دابسمش را ضبط کردیم و فیلمش را در اینستاگرام منتشر کردم که خیلی بازدید بالایی خورد. محمد بحرانی هم این ایده را داد که می‌شود این مدل کار را اینترنتی کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که باید عروسکی را برای آن طراحی کنیم. قبل از عید بود و برای طراحی آن خانم نیلوفر برومند که تصویرسازی می‌کنند، طرح را شبیه به خودم زدند و خانم منیر مولوی‌زاده هم آن را ساختند.»

 

محمد لقمانیان در برنامه شوخی شوخی

محمد لقمانیان بعد از تجربه های متعدد در تلویزیون و شبکه های سراسری و استانی بار دیگر به صدا و سیما بازگشته و برنامه طنز شوخی شوخی را ساخته است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.