2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
علائم و درمان تیروئید چشمی چیست

علائم و درمان تیروئید چشمی چیست

چه کسانی و به چه دلیل احتمال دارد به تیروئید چشمی مبتلا شوند و این افراد چه باید بکنند؟

دوات آنلاین -بیماری تیروئید چشمی از آن بیماری هایی نیست که ساده و سهل انگارانه از کنارش رد شویم یا بخواهیم با خوددرمانی و روش های غیرعلمی با آم مواجه شویم. بهترین و درست ترین کار مراجعه سریع به پزشک است اما می توانید اطلاعات اولیه ای درباره این بیماری را بخوانید:

 

بیماری تیروئید چشمی چیست؟

قاسم فخرایی چشم پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره بیماری تیروئید چشم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درگیری تیروئید در کاسه چشم با نام بیماری اتوایمیون یا خود ایمنی شناخته شده است که با تولید محرک‌ها منجر به افزایش حجم بافت‌های چربی و عضلانی اطراف چشم و حدقه و در اغلب موارد باعث پرکاری تیروئید می‌شود.

 

به نوشته تابناک بیماری تیروئید چشمی به واسطه التهاب در بافت های اطراف چشم، به طور معمول در افراد مبتلا به بیماری گریوز شکل می گیرد.

 

بیماری گریوز زمانی رخ می دهد که بدن حمله ای علیه خود را آغاز می کند. پادتن ها به تیروئید - غده ای پروانه ای شکل که در گردن قرار دارد - و گاهی اوقات سلول های پشت چشم حمله می کنند که می تواند در نهایت به بیماری تیروئید چشمی منجر شود.

 

همان گونه که پادتن ها به سلول های چشم به نام فیبروبلاست های اوربیتال حمله می کنند، آنها مواد التهابی به نام سیتوکین ها را ترشح می کنند. این شرایط موجب درد، تورم و قرمزی در چشم ها می شود.

 

کارشناسان بر این باورند که فیبروبلاست های اوربیتال اساسا به سلول های چربی یا عضلانی تبدیل شوند. در نتیجه، بدن چربی اضافه پشت و اطراف چشم تولید می کند که چشم را به سمت بیرون هل داده و موجب بیرون زدگی چشم می شود. امکان بزرگ شدن عضلات کنترل کننده حرکت چشم و بروز دوبینی نیز وجود دارد. 

 

با پیشرفت بیماری تیروئید چشمی، این روند می تواند در نهایت عصب بینایی را فشرده کرده و بینایی فرد را در معرض خطر قرار بگیرد، از این رو، تشخیص و درمان آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهمیت دارد.

دلایل ابتلا به تیروئید چشمی  چیست

چه کسانی به تیروئید چشمی مبتلا می شوند

طبق اعلام موسسه ملی سلامت در آمریکا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که دچار عارضه گریوز هستند به بیماری تیروئید چشمی مبتلا می‌شوند.

 

از جمله فاکتورهای خطرزا در بروز بیماری تیروئید چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- سابقه استعمال دخانیات: مصرف سیگار می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشدید کرده و حتی به بروز موارد شدیدتر این عارضه منجر شود.

 

- جنسیت: زنان بیش از مردان احتمال دارد به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوند.

 

- سن: افراد میانسال بیشتردر معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

بیشتر بخوانید: قرمزی چشم‌ چه دلایلی دارد و چه باید کرد

 

- پرکاری تیروئید: ابتلا به عارضه گریوز لزوما به بیماری تیروئید چشمی منجر نمی‌شود اما بسیاری از بیماران به هر دو عارضه دچار می‌شوند.

نشانه های بیماری تیروئید چشمی را بخوانید

تیروئید چشمی چه علایمی دارد

دکتر فخرایی گفت: قرمزی سفیدی چشم، باز شدن شکاف پلکی چشم و بیرون زدن چشم‌ها از اولین علائم ابتلا به بیماری تیروئید چشم هاست.

 

روش تشخیص بیماری چگونه است

بیماری تیروئید چشمی اغلب پس از ابتلا به بیماری گریوز تشخیص داده می شود.

 

اگر علائم پرکاری تیروئید مانند عدم تحمل گرما، مشکلات خواب، ضربان قلب سریع، اسهال، کاهش وزن ناخواسته، یا تحریک پذیری را تجربه می کنید، پزشک شما انجام آزمایش تیروئید را مد نظر قرار خواهد داد.

 

بخاطر داشته باشید که بیماری گریوز تنها یکی از دلایل پرکاری تیروئید است. در صورت تشخیص بیماری گریوز، معاینه چشم باید توسط یک چشم پزشک انجام شود که می تواند هرگونه مشکل در حال رشد را بررسی کند.

 

در موارد کمتر شایع، افراد پیش از ابتلا به ناهنجاری های تیروئید به مشکلات چشم مبتلا می شوند. بیماری چشم ممکن است حتی زمانی که تیروئید بیش از حد فعال نیست نیز شکل بگیرد که شرایط را هرچه بیشتر پیچیده می کند.

 

بیشتر بخوانید: یوئیت چشم چیست؟

 

اگر با علائم و نشانه های شایع مانند چشم درد، قرمزی، تورم یا تغییر در ظاهر چشم مواجه هستید، مراجعه به چشم پزشک و انجام آزمایش های لازم برای بررسی احتمال بیماری تیروئید چشمی بهترین گزینه است.

 

برای تشخیص بیماری، چشم پزشک می تواند علائم را بررسی کرده و چشم را معاینه کند. همچنین، برای بررسی شرایط عصب بینایی ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی‌تی اسکن پشنهاد شود.

 

بیشتر بخوانید: عمل جراحی لیزیک چه عوارضی دارد؟

 

عوارض تیروئید چشم‌ ها

دکتر فخرایی با اشاره به عوارض ناشی بیماری تیروئید چشم اظهار کرد: محرک‌های خود ایمنی با افزایش بافت‌ها در نواحی چشم منجر به معضلاتی مانند بیرون زدگی کره چشم، اختلالات بینایی، اختلالات عصبی، از بین رفتن زیبایی، فشار چشم، زخم و خشکی چشم و باز شدن بیش از حد شکاف پلکی می‌شود.

تیروئید چشمی چگونه درمان می شود

روش درمان تیروئید چشمی

دکتر فخرایی درباره درمان تیروئید چشم گفت: درمان تیروئید چشم در موارد حاد با تجویر پزشک باید دارویی باشد تا باعث کنترل و کاهش التهاب، عفونت و پر کاری تیروئید چشم‌ها شود.

 

فخرایی تصریح کرد: در صورت بی تاثیر بودن دارو‌ها برای درمان تیروئید جراحی‌های گوناگونی به منظور برگشت زیبایی به فرد و جلوگیری از خشک شدن سطح پوست چشم باعث کاهش بافت‌های تجمعی و فشار عصبی در نواحی چشم‌ها می‌شوند.

 

او افزود: افزایش حجم بافت‌های چربی در نواحی اطراف چشم‌ها منجر به اختلالات حرکتی چشم‌ها و ایجاد دوبینی در افراد می‌شود.

 

منابع: تابناک- ایسنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.