2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دلیل آبریزش چشم‌ در کودکان و بزرگسالان چه عواملی است

دلیل آبریزش چشم‌ در کودکان و بزرگسالان چه عواملی است

اگر شما هم مشکل آبریزش چشم دارید و بی دلیل اشک از چشم‌تان می‌آید یا فرزند شما دچار چنین موضوعی است علت‌های آن را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین- سلامت چشم‌ها به مرطوب بودن آنها مربوط است و به همین دلیل نیز از چشم ما اشک جاری می‌شود اما بعضی مواقع این آبریزش زیاد است. شاید این اتفاق را بیشتر در کودکان دیده باشیم اما برای بزرگسالان نیز پیش می‌آید. پس با دلایل آن در ادامه آشنا شوید:

 

آبریزش چشم یعنی چی

آبریزش چشم، همان‌طور که از اسمش پیداست، یعنی اشک زیادی. باور کنید یا نه، چشم‌های شما ممکن است مایعاتی بیشتر از آنچه این قسمت از بدنتان نیاز دارد تولید کنند. همه‌ ما می‌دانیم که چشم‌ها باید مرطوب باشند تا سالم بمانند. اما گاهی مایعاتی که غدد اشکی تولید می‌کنند، نمی‌توانند راه خود را پیدا کنند. دلیل آن نیز انسداد مجرای اشکی است که به سمت بینی می‌رود و باعث می‌شود مایعات یا همان اشک، در پلک‌ها جاری شوند.

 

ما می‌توانیم آبریزش چشم‌ها را بر اساس افرادی که آن را تجربه می‌کنند دسته‌بندی کنیم. به طور کلی، بچه‌ها و افراد سنین بالاتر، بیشتر از بقیه احتمال دارد دچار اشک اضافی شوند.

دلیل آبریزش چشم درکودکان چیست

کودکان و مشکل آبریزش چشم‌

هر چند این عارضه در میان کودکان بسیار شایع است؛ اما باید به آن توجه داشت تا عوارض بعدی بروز نکنند. اغلب، علت آبریزش چشم‌ها در کودکان به انسداد جزئی مجرای اشکی یا ظاهر شدن ورم ملتحمه چشم مربوط می‌شود؛ اما این عارضه می‌تواند در زمان سرماخوردگی کودکتان، آلرژی و یا خراشی در چشم‌های او نیز بروز کند. بنابراین اگر آبریزش چشم‌ها ادامه‌دار شد باید کودک را نزد پزشک متخصص کودکان ببرید. پزشک علت را تشخیص داده و درمان لازم را توصیه می‌کند.

 

هر چند نادر است اما این اختلال می‌تواند بچه‌های کوچک‌تر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این مورد، کودک ممکن است دچار تغییراتی در قرنیه شده باشد، اگر علاوه بر آبریزش چشم‌ها، چشم‌ها قرمزی هم داشته باشند.

 

دلایل آبریزش چشم‌ در بزرگسالی

در مورد افراد بزرگسال، آبریزش چشم‌ها علت‌های متفاوتی دارد. اما انسداد مجرای اشکی، شایع‌ترین علت آن است. ضمناً عوارض مرتبط دیگری نیز وجود دارد:

. خستگی چشم در اثر استفاده‌ بیش از اندازه از ابزارهای الکترونیکی

. خشکی زیاد چشم که تولید اشک جهت جبران خشکی چشم را افزایش می‌دهد

. مشکلات مرتبط با افزایش سن

چرا چشم ما دچار آبریزش می شود

دلایلی که باعث می‌شود چشم ما آبریزش داشته باشد

آبریزش مدام چشم‌ها آزاردهنده است. زیرا معمولاً با قرمزی پلک‌ها، تحریک، تورم و احساس سوزش همراه است. مهم این است که علت آبریزش چشم‌ها تشخیص داده شود تا درمان مناسب تجویز شده و از عوارض بعدی پیشگیری شود.

 

احتمال فتوفوبیا وجود دارد

فتوفوبیا یک علامت است که در اثر ناتوانی در تحمل نور شدید، چه نور طبیعی و چه نور مصنوعی، ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً افرادی را که زال هستند یا رنگ چشم‌هایشان روشن است تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: علت‌ها و علائم آب سیاه + راه‌های درمان و پیشگیری

 

علائم فتوفوبیا شامل آبریزش چشم‌ها، نیاز به بستن چشم‌ها، سوزش و قرمزی می‌شود. فتوفوبیا حتی می‌تواند سبب سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ نیز بشود.

 

شاید مجرای اشکی شما مسدود شده است

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، غدد اشکی مسئول تولید اشک هستند. عملکرد این غدد، تمیز و مرطوب نگه داشتن چشم‌هاست. در مورد هرگونه مایعات اضافی چشم، این مایعات باید از طریق مجرای اشکی که به بینی ختم می‌شوند تخلیه شوند. وقتی این مجرا مسدود می‌شود، اشک‌ها راهی برای تخلیه شدن ندارند و به سمت پلک‌ها جاری می‌شوند و این اتفاقی است که باعث می‌شود چشم‌های شما اشک‌آلود به نظر برسند.

 

پزشکان متخصص به این عارضه داکریوسیستیت مزمن می‌گویند. داکریوسیستیت مزمن یک بیماری اکتسابی است که به باریک شدن مجرای اشکی در اثر افزایش سن گفته می‌شود. این بیماری می‌تواند مادرزادی هم باشد که اغلب بچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

شاید چشم‌هایتان خسته‌اند

به این عارضه سندرم خستگی چشم‌ها نیز می‌گویند. این اختلال در دسته‌ی بیماری‌های شغلی قرار می‌گیرد. خستگی چشم‌ها علائمی دارد که آبریزش چشم‌ها یکی از آن‌هاست.

 

بیشتر بخوانید: دلیل حساسیت چشـم و راه پیشگیری و د‌‌‌‌رمان چیست

 

خستگی چشم‌ها با استفاده‌ی زیاد از ابزارهای الکترونیکی مرتبط است که این روزها بسیار بسیار شایع است. این عارضه در رده‌ی سندرم‌های بینایی دیجیتال نیز قرار می‌گیرد و می‌تواند سبب تولید اشک اضافی شود.

 

سندرم خشکی چشم‌ها یکی از علت‌ها است

سندرم خشکی چشم‌ها در مورد خانم‌ها ریشه در تغییرات هورمونی دارد، و به میزان بالای آلودگی هوا نیز مرتبط است. برخی از علائم سندرم خشکی چشم‌ها شامل سوزش و خارش چشم‌ها، فتوفوبیا، احساس اینکه چشم‌ها آلوده‌اند و سنگینی پلک‌ها می‌شود.

 

یکی دیگر از شایع‌ترین علائم سندرم خشکی چشم‌ها، با وجود اینکه این بیماری مرتبط با تولید اشک ناکافی است، آبریزش چشم‌هاست. این اتفاق به این دلیل روی می‌دهد که غدد اشکی طی یک مکانیسم دفاعی، بیش از اندازه اشک تولید می‌کنند.

 

احتمال ورم ملتحمه چشم را فراموش نکنید

این یکی از معمول‌ترین بیماری‌های چشم است که افراد در هر سنی می‌توانند به آن مبتلا شوند. ورم ملتحمه چشم هر چند احساس ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند اما به سادگی درمان می‌شود.

 

ورم ملتحمه چشم، علاوه بر علائمی که ملتحمه چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، موجب آبریزش چشم‌ها، التهاب، قرمزی، ترشح و تجمع آب بینی نیز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: قرمزی چشم‌ چه دلایلی دارد و چه باید کرد

 

چند علت خفیف دیگر

علاوه بر عوارضی که در بالا گفته شد، آبریزش چشم‌ها می‌تواند به آلرژی مانند رینیت، آنفلوانزا، خندیدن، خمیازه کشیدن و حتی استفراغ نیز ربط داشته باشد. در هر یک از این موارد، اشک اضافی نگران‌کننده نیست زیرا نتیجه‌ی یک واکنش بیرونی است.

آبریزش چشم دلیل های مختلفی دارد

آیا برای آبریزش چشم باید پیش پزشک برویم

اگر متوجه شدید علت آبریزش چشم‌هایتان ورم ملتحمه است باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیرا می‌تواند ویروسی و واگیردار باشد. همچنین، اگر علت خاصی برای آبریزش چشم‌هایتان نمی‌یابید و این مشکل بیش از یک هفته ادامه‌دار شد باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

ضمناً اگر علائم ادامه پیدا کردند و بدتر شدند باز هم مراجعه به پزشک ضروری است. در هر مورد، کنترل این عارضه‌ی چشمی ساده است.

 

بنابراین به پزشک مراجعه کنید تا در همان ابتدا، درمان شوید. اشک اضافی نه تنها در زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد می‌کند بلکه بر کیفیت بینایی‌تان هم اثر می‌گذارد.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.