2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
تمکین زن از شوهر چیست و  عدم تمکین به چه معنا است

تمکین زن از شوهر چیست و عدم تمکین به چه معنا است

یک حقوقدان معنای کامل تمکین خاص و عام را توضیح داده و به بررسی موضوع عدم تمکین در قانون پرداخته است.

دوات آنلاین -حتما شما هم اصطلاح تمکین زن از مرد را که امری قانونی است شنیده اید. تمکین به دو نوع خاص و عام تقسیم می شود اما دقیقا چیست و چه معنایی دارد؟

 

امیرحسین صفدری در گفت و گو با خبرگزاری آنا در رابطه با مقوله تمکین از منظر علم حقوق گفت: یکی از مسائل مهم که بعد از جاری شدن خطبه عقد مطرح می‌شود بحث تمکین زن از شوهر است. تمکین در لغت به معنی فرمان بردن است اما در علم حقوق از دو منظر خاص و عام تفسیر و تبیین می‌شود.

 

تمکین خاص چیست

وی در توضیح معنی خاص تمکین افزود:  تمکین در معنی خاص به معنای انجام رابطه جنسی بین زن و شوهر به صورت متعارف است که هر دو نفر باید این مسئله را بپذیرند، البته این نکته مهم این است که در مواردی مانند دوران عادات ماهانه زن، احرام، روزه واجب و ابتلا به بیماری مقاربتی که انجام رابطه جنسی بیماری زوجه را تشدید کند، مواردی که زن از لحاظ روحی و روانی شرایط مناسبی برای انجام رابطه جنسی نداشته باشد و غیره خوداری زن از انجام رابطه جنسی عدم تمکین یا نشوز زن محسوب نمی‌شود.

تمکین از نگاه قانون به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود

تمکین عام یعنی چه

این پژوهشگر علم حقوق با اشاره به معنای تمکین از منظر عام تصریح کرد: تمکین در معنای عام در قالب  وظایف و تکالیف زن نسبت به شوهر معنا پیدا می‌کند. در حقیقت مواردی نظیر پخت غذا، اخذ اجازه از همسر برای رفت‌وآمد، مشورت کردن با مرد در امور مربوط به خانواده، حسن معاشرت با مرد، تعهد به همسر و غیره در دایره شمول تمکین عام قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: قسط بندی مهریه چگونه است

 

عدم تمکین از نظر قانون

صفدری با اشاره به ضمانت اجرای عدم تمکین زن و مرد اظهار کرد:  عدم تمکین از لحاظ حقوقی و قانونی ضمانت اجرا دارد و زنی که از شوهرش تمکین نمی‌کند، در علم حقوق زن ناشزه خوانده می‌شود. البته نافرمانی مرد و عدم ایفای وظایف زناشویی از جانب او هم در فقه اسلامی نشوز نامیده می‌شود و این مسئله کاملا دوطرفه است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هرگاه زن از مرد تمکین نکند مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام زن را به تمکین از لحاظ قانونی بخواهد. نشوز شوهر و عدم ایفا وظایف زناشویی از جانب مرد هم دارای ضمانت اجرای حقوقی است و زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و الزام شوهر را درخواست کند. نشوز شوهر از مصادیق بارز عسر و هرج است که براساس آن زن می تواند تقاضای طلاق کند.

 

بیشتر بخوانید: توضیح کامل قانون‌های مربوط به نفقه

 

این کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با حق حبس  یادآور شد: در قانون برای زوجه باکره حقی تحت عنوان حق حبس در نظر گرفته شده است.حق حبس  به زبان ساده یعنی  دختره باکره پس از عقد نکاح می‌تواند به همسرش بگوید تا زمانی که تمام مهریه‌ام  پرداخت نشود، تمکین نمی‌کنم. لازم به ذکر است مسئله حق حبس زمانی مطرح می‌شود که زن و مرد بعد از عقد رابطه جنسی بر قرار نکرده‌اند اما به محض اینکه زن و مرد پس از عقد رابطه جنسی برقرار کنند و یا زن تمکین عام کرده باشد دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود در این خصوص استفاده کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.