2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چگونه از شوهر خود حق طلاق بگیریم

چگونه از شوهر خود حق طلاق بگیریم

دریافت حق طلاق برای زنان مستلزم انجام اقدامات حقوقی و قانونی است که همه آنها در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -یکی از خواسته های برخی زنان قبل از ازدواج یا بعد از آن این است که از شوهر خود حق طلاق دریافت کنند اما این کار از نظر قانونی چگونه انجام می شود؟

 

شرایط قانونی برای طلاق گرفتن زن

به نوشته راه دانا؛ طلاق با داشتن حق طلاق یکی از روش‌هایی است که برابری زن و مرد هنگام طلاق را فراهم می‌کند، در واقع یکی از حقوق زن در زمان طلاق است که مرد می‌تواند به اختیار به همسر خود واگذار کند. به این معنا که مرد در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، به همسر خود وکالت می‌دهد که به جای او در تمام امور اداری و قضایی مانند دادگاه و دفترخانه حضور داشته و فرآیند طلاق را به طور کامل پیگیری کند.

 

در حقیقت، در این شرایط حق مرد و زن در طلاق مساوی بوده و نیاز به حضور، اجازه و امضای مرد هنگام طلاق نیست. طبق قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، حق طلاق در ایران با مرد است و زن در موارد خاصی می‌تواند درخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. مهم ترین موارد برای داشتن حق طلاق زن عبارتند از:

 

  • خودداری یا ناتوانی مرد از پرداخت نفقه به همسر
  • خودداری از انجام وظایف زناشویی
  • عقیم بودن مرد
  • دیوانه بودن مرد
  • مبتلا بودن مرد به امراض جسمی و بیماری لاعلاج
  • داشتن شغل ناپسند (بی آبرویی) و غیرقابل قبول در اجتماع
  • محکوم به حبس
  • ترک کردن زندگی از طرف مرد به مدت شش ماه بدون هیچ دلیل قانع کننده ای
  • اثبات رابطه نامشروع و خیانت مرد

 

مهمترین مزیت حق طلاق برای زن، طلاق توافقی بدون نیاز به حضور همسر، به همراه یک وکیل دادگستری بوده است. بنابراین زن با گرفتن حق طلاق و داشتن وکالت طلاق به راحتی و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، از همسر خود جدا می‌شود.

زنان در چه شرایطی می توانند از شوهر خود طلاق بگیرند

حق طلاق در عقدنامه

وکالت طلاق یکی از عقودی است که می‌توان هنگام عقد نکاح مطرح کرد. به این ترتیب، مرد هنگام نوشتن عقد نامه می‌تواند صراحتا وکالت طلاق را به همسر خود بدهد، هرچند می‌تواند با ذکر شروطی این کار را انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید: تمکین زن از شوهر چیست و عدم تمکین به چه معنا است

 

برای مثال شاید ذکر شود که زن در صورت بخشش مهریه خود حق طلاق دارد. چنانچه عاقد این مورد را در عقدنامه به ثبت برساند، وکالت طلاق به زن داده می‌شود. لازم به ذکر است که در این حالت، زن یا مرد نمی‌توانند این حق را عزل کنند.

 

حق طلاق محضری چیست

یکی دیگر از انواع وکالت طلاق، نوع محضری است. در حالت طرفین با در اختیار داشتن مدارکی مانند شناسنامه و کارت ملی به محضر یا دفترخانه رفته و با تنظیم وکالت‌نامه ای، این نوع حق را به زن بدهند. البته در این نوع از وکالت طلاق نیز، مرد می‌تواند شرط‌های خود را ذکر و ثبت کند. این حق می‌تواند مدت دار یا بلاعزل باشد و همه این موارد بستگی به شروطی دارد که مرد ذکر می‌کند.

 

نفقه و حضانت در حق طلاق

اگر مردی در پرداخت نفقه همسر خود کوتاهی کرده و در طول زندگی مشترک، نفقه همسر خود را پرداخت نکند، زن به راحتی می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. بنابراین عدم پرداخت نفقه از طرف مرد یکی از روش‌های دادن حق طلاق به زن محسوب می‌شود.

 

در همین زمینه: چگونه نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کنیم

 

زن با داشتن حق طلاق نیز می‌تواند نفقه خود را از همسرش دریافت کند زیرا مهریه و نفقه از حقوق‌ اصلی زن محسوب شده و مرد بر طبق قوانین حمایت از خانواده، ملزم به پرداخت آنها است.

 

زن با داشتن وکالت طلاق و حق طلاق، قادر به گرفتن حضانت فرزند خود نبوده و حضانت فرزندان به دو روش در قانون انجام می‌شود.

 

در وهله اول حضانت فرزندان با توجه به سن قانونی آنها و بر طبق انتخاب خود فرزندان و وهله بعدی حضانت فرزندان توسط پدر یا مادر با توجه به نظریه و صلاح دید دادگاه به نفع فرزندان است.

 

وکالت طلاق چگونه است

زنان می توانند چند نوع وکالت برای حق طلاق دریافت کنند:

 

وجود وکالت طلاق بلاعزل: به این معنا که دارای تاریخ مشخصی نباشد و خانم در هر زمانی بتواند کار طلاق را انجام دهد.

 

داشتن حق توکیل به غیر: با این حق، خانم می‌تواند از جانب همسر خود، به یک وکیل پایه یک وکالت دهد که در جلسات دادگاه حضور داشته باشد.

 

حاوی حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی: با وجود این شرط، خانم می‌تواند بعد از دریافت دادنامه طلاق، برای ثبت طلاق اقدام کند. در حالی که نیاز نیست منتظر رأی قطعیت باشد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.