2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
علت ایجاد فیبروم رحمی، راه های درمان و خوراکی های مفید

علت ایجاد فیبروم رحمی، راه های درمان و خوراکی های مفید

اطلاعات اولیه ای که درباره فیبروم رحمی باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است اما یادتان باشد بهترین و منطقی ترین راه همیشه مراجعه به پزشک متخصص است.

دوات آنلاین -فیبروئید یا فیبروم رحمی مشکلی شایع در میان زنان است که می تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد البته در برخی موارد نیز بدون علامت است. این بیماری در واقع رشد توده‌‌های خوش‌خیم در دیواره رحم است و حدود 25 تا 30 درصد زنان در سنین باروری به علائم ناشی از و رشد بافتی غیرسرطانی با قوام لاستیکی در دیواره رحم مبتلا هستند.

 

دلیل فیبروم رحمی

هیچکس به درستی علت ایجاد فیبروئید را نمی ‌داند. ژن‌ هایی که رشد سلول‌ های عضلانی دیواره رحم را تسریع می‌ کنند، می‌ توانند در این امر دخیل باشند.

 

ناهنجاری‌ های عروق خونی رحم هم می ‌تواند عامل موثری به حساب آید. وجود استروژن و پروژسترون می‌ تواند به نوعی در این امر دخیل باشد. فیبروئید به ندرت قبل از اولین قاعدگی بروز می‌ کند. حاملگی رشد آن را افزایش می‌ دهد و با یائسگی شروع به پسرفت می‌ کند.

فیبروم رحمی با چه روش هایی درمان می شود

درمان فیبروم رحمی چگونه است

فیبروییدها اکثرا در یک معاینه بالینی معمول با تصویربرداری برای مقاصد دیگر کشف می‌‌شوند. اگر فیبروئید علامتی نظیر خونریزی شدید، فشار یا درد تولید نکند و منجر به نازایی نشود، معمولا نیازی به درمان نخواهد داشت. در صورت بروز علائم با استفاده از دارو به تنهایی یا همراه با جراحی با کاربرد کم‌تهاجمی‌ترین روش‌ها درمان می‌شود.

 

اولین مرحله در تعیین شیوه درمان، یک ارزیابی کامل است که به وسیله پزشک متخصص زنان آغاز می‌شود.  وی اغلب فیبروئید را در معاینه لگنی احساس می‌کند، اما ممکن است از روش‌های مختلف تصویربرداری برای رسیدن به اطلاعات دقیق‌تر نیز استفاده کند که این امر در برنامه‌ریزی برای درمان نقشی حیاتی دارد. برای مثال سونوگرافی ترانس واژینال (از راه واژن) می‌تواند در اندازه‌گیری فیبروییدهایی که به درون حفره رحم گسترش می‌یابند؛ به کار برود.

 

افزودن روش تصویربرداری سه‌بعدی به این روش می‌تواند محل دقیق فیبروئید را به ما نشان دهد.

 

 این موضوع مهم است، چرا که فیبروییدهای درون رحمی می‌توانند نازایی ایجاد کنند.

 

سایر روش‌های بالقوه سودمند تصویربرداری شامل ام.‌آر.‌آی و سونوهیستروگرام هستند. در روش اخیر پس از ورود محلول نمکی به داخل حفره رحم از آن سونوگرافی می‌کنند. همچنین ممکن است پزشک شما درون حفره رحم را با یک ابزار کوچک آندوسکوپی به نام "هیستروسکوپ" مستقیما مشاهده کند.

 

اگر شما نسبتا جوان هستید و علائم هم شدید نیستند، می‌توانید تا دوران یائسگی که فیبروئیدتان چروکیده می‌‌شود، صبر کنید. در این صورت پزشک به صورت دوره‌ای آن را بررسی خواهد کرد. البته رشد فیبروئید در زنان یائسه غیرمعمول نیست، اما در این زنان با مشاهده هر نوع توده پیش‌رونده باید به فکر سرطان بود و مسئله را با دقت پیگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید: کیست هموراژیک چیست و علایم و روش درمان آن چگونه است؟

 

اگر بروز علائم مانع از آن است که تا زمان یائسگی صبر کنید، می‌توانید از روش‌های جراحی یا دارویی کمک بگیرید. در صورت بروز درد ملایم ممکن است پزشک‌تان مسکن‌های معمولی را تجویز نماید. در صورت کم‌خونی به دلیل خونریزی ممکن است افزایش آهن غذا، مصرف مکمل‌ها یا هر دوی آنها به شما توصیه گردد.

 

دارویی  وجود ندارد که از ایجاد فیبروئید جلوگیری کند و یا عدم بازگشت آن را تضمین کند. اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند در کاهش اندازه فیبروئید یا کاهش خونریزی کمک کننده باشند.

 

تاثیر رژیم غذایی در فیبروئید

مواد غذایی زیر را در رژیم خود بگنجانید اگر فیبروئید دارید و یا قصد دارید از آن پیشگیری کنید:

 

مواد غذایی ارگانیک

مصرف این غذاها به کوچک شدن و جلوگیری از فیبروئید کمک می کند. آفت کش ها می توانند استروژن و سطوح دیگر هورمون ها را تحت تاثیر قرار دهند. از آنجا که تعادل هورمونی کلید درمان طبیعی فیبروئید است، می توانید از محصولاتی که حاوی آفت کش ها نیست استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از سرطان دهانه رحم پیشگیری کنیم + علل ابتلا

 

سبزیجات تیره رنگ

سبزیجات با برگ تیره می توانند رشد فیبروئید را در بدن متوقف کنند. این سبزیجات حاوی ویتامین کا برای کمک به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی شدید ناشی از فیبروئید هستند.

کلم برای پیشگیری از فیبروم رحمی مفید است

کلم ها

از عملکرد کبد و تعادل استروژن در بدن حمایت می کنند. تحقیقات نشان داده که مصرف انواع کلم ها بعلاوه گوجه فرنگی و سیب عامل حفاظتی برای فیبروئیدهای رحمی است.

 

بیشتر بخوانید: برای تنظیم هورمون های زنانه چی بخوریم

 

غذاهای غنی از بتاکاروت

این غذاها در بدن تبدیل به ویتامین آ می شوند و در رشد بافت های سالم و ترمیم بافت که هر دو برای درمان فیبروم مفید است، نقش دارند. هویج، سیب زمینی، کلم پیچ و اسفناج سرشار از بتاکاروتن هستند.

 

مواد غذایی سرشار از آهن

فیبروئیدها گاهی منجر به از دست دادن خون زیاد طی دوران قاعدگی زنان می شوند و این روند می تواند باعث کم خونی فقر آهن گردد. مصرف غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت قرمز و حبوبات به جایگزینی آهن از دست رفته بدن کمک می کند.

 

منابع: همشهری- ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.