2021/04/21
۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ ارديبهشت
درمان گیاهی و سنتی سوء هاضمه چگونه است

درمان گیاهی و سنتی سوء هاضمه چگونه است

روش های بسیار مفید درمان خانگی سوء هاضمه در این مطلب شرح داده شده است.

دوات آنلاین -سوء هاضمه عوارض زیاد و آزاردهنده ای دارد. نفخ، سوزش بالای شکم و قلب و یبوست از جمله عرضه های این مشکل هستند. اگر دنبال راه درمان خانگی و سنتی سوء هاضمه هستید ادامه این مطلب را بخوانید:

 

ایسنا به نقل از سایت تخصصی "ان دی تی وی"  نوشت: برای درمان سوء هاضمه راهکارهای خانگی از جمله خوردن وعده‌های غذایی کوچک اما به تعداد بیشتر، ورزش منظم، انجام تمرینات تنفسی و کاهش استرس موثر هستند که همگی از جمله درمان‌های طبیعی به شمارمی‌روند.

 

همچنین عواملی چون خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و مضر، عادات و شیوه ‌زندگی ناسالم از جمله کشیدن سیگار، ریفلاکس اسید معده و عفونت باکتریایی ناشی از هلیکوباکتری پیلوری می‌توانند باعث سوء هاضمه شوند.

چه گیاهانی برای درمان سوء هاضمه مفید است

درمان گیاهی سوء هاضمه

برخی ادویه‌جات مانند فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و خوراکی‌هایی مانند عسل و موز می‌توانند به مقابله با سوءهاضمه کمک کنند که البته انتخاب آنها بستگی به علائم عارضه و نیز سازگاری این مواد با بدن هر فرد دارد. برای مثال زنجبیل که خواص ضدالتهابیِ آن شناخته شده است می‌تواند در بهبود سوء‌هاضمه موثر واقع شود و نوشیدن چای زنجبیل قبل از مصرف غذا به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

زردچوبه نیز ادویه‌ای شگفت انگیز است که برای بیماری‌های بسیاری به عنوان درمان خانگی مورد استفاد قرار گرفته و "کورکومین"، نوعی ترکیب خاصِ موجود در آن به طور موثر به مقابله با مشکلات دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

فلفل قرمز هم در کمال تعجب می‌تواند به مقابله با مشکلات سوءهاضمه و علائمی چون تهوع، درد و نفخ کمک کند. "کاپسایسین"، ترکیبِ موجود در فلفل قرمز به بی‌حسی عصب‌های تولید درد منجر می‌شود. دانه‌های رازیانه نیز در از بین بردن نفخ و گرفتگی‌های دستگاه گوارش موثر است.

 

تاثیر عسل

هم‌چنین عسل می‌تواند به مقابله با عفونت‌های باکتریایی که باکتری هلیکوباکتر ایجاد می‌کند، کمک کند. موز نیز باعث افزایش پوشش موکوس معده و در نتیجه محافظت از آن می‌شود.

 

تاثیر سبک زندگی در سوء هاضمه

تمرین عادات زندگی سالم مانند ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند. سیگار کشیدن از عادات ناسالمی است که می تواند باعث رفلاکس اسید و ناراحتی معده شود. ن

 

وشیدن الکل نیز باعث افزایش ترشح اسید معده و آسیب دیدن پوشش مخاط معده می‌شود و به همین دلایل باید از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل اجتناب کرد.

 

بیشتر بخوانید: راه تشخیص و درمان فلج معده یا گاستروپارزی چیست

 

هم‌چنین وزن مناسب می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند چرا که اضافه وزن باعث افزایش فشار وارد بر معده و سوزش سر دل می‌شود. ورزش منظم و خوردن غذاهای کم کالری در کاهش وزن موثر است. اگر به طور مکرر از مشکلات سوءهاضمه رنج می‌برید به هنگام خواب از چند بالش اضافه کمک بگیرید تا سر و شانه‌ خود را در سطح بالا نگه دارید. این اقدام باعث می‌شود که از ورود اسید معده به مری در طول خواب جلوگیری شود.

 

بیشتر بخوانید: تنظیم و کاهش فشار خون با درمان های خانگی

 

تمرینات تنفسی انجام بدهید

یکی از علل سوء هاضمه استرس است. تمرینات تنفسی در کاهش استرس و آرام کردن شما بسیار نقش مهمی دارد. تنفس راحت و آساناهای یوگا (‌تمرینات و وضعیت‌های اصلی یوگا) به از بین بردن استرس و در نتیجه درمان سوء‌هاضمه ناشی از آن کمک می‌کند.

برای درمان سوء هاضمه روش غذا خوردن خود را تغییر بدهید

روش غذا خوردن را تغییر بدهید

یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از سوء هاضمه نحوه تغذیه هوشمندانه است. به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز باید وعده‌های غذایی کوچکتر اما به دفعات بیشتر داشته باشید.

 

هم‌چنین به آرامی غذا خورده و لقمه‌های خود را به درستی بجویید. از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و مضر اجتناب کنید. همچنین نوشیدنی‌های کافیئن‌دار مانند چای و قهوه می‌تواند علائم سوءهاضمه را تشدید کند. اگر از سوء‌هاضمه به طور مرتب رنج می‌برید توصیه می‌شود که سه تا چهار ساعت پیش از رفتن به رختخواب از خوردن اجتناب کنید.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.