2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
طرز تهیه آبگوشت شیرازی؛ یخنی نخود

طرز تهیه آبگوشت شیرازی؛ یخنی نخود

آبگوشت به سبک شیرازی بسیار خوشمزه است. دستور پخت آن را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -اگر هوس آبگوش کرده اید این بار آن را به سبک شیرازی درست کنید. به این آبگوشت یخنی نخود گفته می شود. طرز تهیه آن در ادامه به نقل از ایرنا آمده است:

 

مواد لازم برای آبگوشت شیرازی

گوشت گوسفند: ۴۰۰ گرم

نخود: نصف پیمانه

لوبیا قرمز یا لوبیا چیت:  پیمانه

رب گوجه فرنگی: ۳ ق غ

پیاز: ۱عدد متوسط

نمک و زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

آب جوش: به میزان لازم

گوجه فرنگی: ۲عدد چهار قاچ خورد شده

سیب‌زمینی: ۳ عدد

ابگوشت شیرازی را چه طور درست کنیم

دستور پخت آبگوشت شیرازی

۱. ابتدا گوشت را با پیاز و کمی روغن تفت دهید سپس زردچوبه را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و گوشت کاملا به زردچوبه آغشته شود. سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا رب گوجه رنگ خود را آزاد کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه در خانه دیزی سنتی جاافتاده بپزیم

 

۲. نخود و لوبیا و در صورت تمایل گندم پوست کنده را هم اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید. ترجیحا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. در بعضی از نقاط فارس فقط با نخود پخته میشه و لوبیا نداره که اصطلاحا به یخنی نخود معروفه.

 

۳. سپس نمک و فلفل سیب زمینی‌ها و گوجه را هم اضافه کنید کمی مخلوط کنید و آب جوش روی آن بریزید تا کاملا روی مواد را بگیرد. بعد از اینکه چند قل زد زیر آن را کم کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزه و آماده بشه. بعضی از مناطق فارس تکه هایی از کلم قمری (کلم سر یا سنگ به گویش شیرازی) هم به اون اضافه می‌کنند.

 

فیلم آشپزی: دستور پخت کامل آش سبزی شیرازی

 

۴. بعد از آماده شدن آب مواد را با آبکش جدا کنید و پوست سیب‌زمینی‌ها را جدا کنید. در صورتی که گوشت با استخوان هست، استخوان آن را بگیرید و مواد را با گوشت کوب یا گوشت کوب برقی نرم کنید. با کمی از آب گوشت سرو کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.