2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
قوه قضائیه آمار اعدامی‌های موادمخدر از اول انقلاب را اعلام کند

قوه قضائیه آمار اعدامی‌های موادمخدر از اول انقلاب را اعلام کند

در حال حاضر بخش اعظمی از افرادی که به اسم قاچاقچی مواد مخدر اعدام می‌شوند اثری در کاهش عرضه این مواد در کشور ندارند و ممکن است از سر فقر، ناتوانی و عجز اقدام به حمل چند کیلو مواد در منطقه مرزی کرده باشند.

دوات آنلاین- اعدام‌های سال‌های گذشته در کاهش قاچاق و مصرف مواد مخدر تاثیر داشته است؟ پاسخ بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس منفی است. بر همین اساس هفته پیش نمایندگان مجلس کلیات طرح کاهش مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر را تصویب کردند و البته دوباره طرح را برای برخی اصلاحات به کمیسیون قضایی فرستادند. البته پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر چندان با این طرح موافق نیستند. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که بخش اعظمی از افرادی که به اسم قاچاقچی اعدام می‌شوند اثری در کاهش عرضه در کشور ندارند، تاکید کرد: مجلس با طرح تخفیف کاهش مجازات اعدام به دنبال این است که سرکرده‌های اصلی و قاچاقچیان عمده باید مجازات شوند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی دبا اشاره به دلایل بررسی الحاق یک تبصره به ماده ۴۵ قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر یک قانون ۴۵ ماده‌ای است و باید بعد از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی که اقداماتی تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر انجام شود مورد آسیب شناسی قرار گیرد که آیا این مبارزه موثر بوده یا خیر؟

او اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انجام شد و همچنین صحبت‌هایی که با خانواده‌های برخی از زندانیان انجام و یا بازدیدهایی که از مناطق مختلف و حتی سطح شهر تهران انجام شد، نمایندگان به این جمع بندی رسیدند که ماده واحده‌ای به قانون مبارزه با مواد مخدر اضافه شود که مسئله اعدام به قاچاقچیان بزرگ، بین‌المللی و سرکرده های باند و آنهایی که به صورت مسلحانه و به میزان انبوه قاچاق انجام می دهند، متمرکز شوند.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس به ایسنا گفت: در حال حاضر بخش اعظمی از افرادی که به اسم قاچاقچی مواد مخدر اعدام می‌شوند اثری در کاهش عرضه این مواد در کشور ندارند و ممکن است از سر فقر، ناتوانی و عجز اقدام به حمل چند کیلو مواد در منطقه مرزی کرده باشند. لذا با اعدام چنین افرادی تا زمانی که اشتغال پایدار و توسعه ای در مناطق مرزی ایجاد نشده نمی توان جلوی قاچاق را گرفت.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین اظهار کرد: در مکان‌هایی که منطقه آزاد ایجاد شده اشتغال پایدار فراهم آمده و توانسته‌ایم قاچاق مواد مخدر و کالا را کنترل کنیم، اما جایی که اشتغال پایدار ایجاد نشده و سرمایه گذاری نکرده‌ایم، با صرف سیم خاردار کشیدن، انسداد مرز و گلوله نمی‌توان جلوی این کار را گرفت.

او افزود: مردم زندگی‌شان در مناطق مرزی در حال نابودی است. باید مرز شرق کشور از چابهار تا ترکمنستان را ببینید که چه اشتغال پایداری در این مناطق مرزی ایجاد شده است؟ کشاورزی و دامپروری ندارند. از صنعت و سرمایه گذاری خبری نیست. بخش اعظم اینها از طریق تردد کالا در مرز ارتزاق می کردند که آن را هم بسته‌اند. یعنی طی سال‌های گذشته با استدلال طرح امنیت مرز، این کارها انجام شده است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.