2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
کی باید تست کرونا داد و کدام آزمایش مطمئن‌ تر است

کی باید تست کرونا داد و کدام آزمایش مطمئن‌ تر است

چند روز بعد از مشکوک شدن به کرونا باید تست بدهیم؟ چند روز باید خود را قرنطینه کنیم و چه زمانی می‌توانیم از خانه خارج شویم؟

دوات آنلاین- پیشگیری از کرونا بر هر اقدام دیگری ارجحیت دارد. راه‌های پیشگیری نیز بارها و بارها گوشزد شده است اما اگر مشکوک شدید که به این بیماری مبتلا شده‌اید چه باید بکنید و چگونه و چه زمانی باید تست بدهید؟

 

مطمئن‌ترین آزمایش کرونا

قابل اعتمادترین آزمایشی که اکنون برای تشخیص کرونا استفاده می شود، آزمایش تشخیص عفونت (PCR) است که نتیجه مثبت آن به معنی وجود ویروس است، اما نتیجه منفی آن ممکن است ۴۰ درصد خطا داشته باشد.

کدام تست کرونا نتیجه قابل اعتمادتری دارد

بهترین زمان برای تست کرونا

اگر با فرد مبتلا به کرونا تماس داشتید، فردای آن روز اقدام به آزمایش نکنید، زیرا خطای آزمایش روز اول بسیار زیاد است بنابراین باید به مدت یک هفته صبر و بعد برای انجام آزمایش اقدام کنید، اما در این مدت باید ارتباط خود با دیگران را به حداقل برسانید.

 

بیشتر بخوانید: برای کرونا کی به بیمارستان برویم

 

اگر به ابتلای خود مشکوک هستید، اما علایم شدید ندارید و جزو گروه‌های پرخطر محسوب  نمی شوید، لازم نیست برای انجام آزمایش اقدام کنید،  در خانه بمانید و استراحت کنید.

 

منظور از گروه های پرخطر سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، خانم‌های باردار، افرادی که با سالمندان، بیماران زمینه‌ای و خانم‌های باردار ارتباط مستقیم دارند و افرادی است که در خوابگاه‌ها و پادگان‌ها حضور دارند.

 

قرنطینه کی تمام می‌شود

به یاد داشته باشید برای بیرون آمدن از قرنطینه آزمایش مجدد لازم نیست، کافی است طبق دستورالعمل‌ها رفتار کنید.

 

بیشتر بخوانید: کرونا در مادر باردار و شیرده ؛چه باید کرد؟

 

یعنی اگر به طور خفیف به بیماری مبتلا شدید ۱۰ روز بعد از شروع علامت به شرطی که تمام علامت‌ها (به جز حس بویایی و چشایی) بدون دارو از بین رفته باشد و اگر در بیمارستان بستری شدید، دو هفته پس از ترخیص از بیمارستان می‌توانید از قرنطینه خارج شوید.

زمان مناسب برای تست کرونا چه وقتی است

آزمایش آنتی بادی

نام آزمایش سرولوژی یا آنتی بادی هم این روزها زیاد به گوش می‌خورد، این تست برای مطالعات جمعیتی مناسب است و تنها مشخص می‌کند که کسی قبلا کرونا گرفته یا خیر و آنتی بادی در بدن فرد موجود هست یا نه.

 

آزمایش آنتی بادی تا ۳۰ درصد هم احتمال خطا دارد و اگر شک دارید که  مبتلا به کرونا هستید یا خیر، این تست به کارتان نمی‌آید.

 

سی‌تی اسکن ریه

سی‌تی اسکن ریه برای تشخیص اولیه کرونا و بدون تجویز پزشک خطرناک است و ممکن است تا ۴۵ درصد خطا داشته باشد. این روش تشخیصی هم فقط وقتی احتمال درگیری زیاد ریه است باید انجام شود.

 

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.