2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
شوری غذا را چه طور سریع و آسان بگیریم

شوری غذا را چه طور سریع و آسان بگیریم

ساده‌ترین روش‌ها برای رفع شوری غذا با استفاده از مواد دم دستی در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -غذایتان شور شده؟ اصلا ناراحت نباشید. این اتفاق برای همه حتی حرفه‌ای ترین سرآشپزهای جهان هم رخ می‌دهد. مهم این است که سریع دست به کار شوید و شوری غذا را بگیرید. برای این کار راه‌های ساده‌ای وجود دارد و می‌توانید از نان و سیب زمینی یا شکر و خامه استفاده کنید یا این‌که روش‌های ساده‌ترین را برای رفع شوری غذا امتحان کنید.

 

برای گرفتن شوری غذا از نان استفاده کنید

برای رفع شوری غذای پخته شده می توانید بعد از تمام شدن پخت غذا مقداری نان به آن اضافه کنید و بعد از اینکه شوری غذا را جذب کرد آن را از غذا خارج کنید. بهتر است از نان خشک استفاده کنید که آب بیشتری از غذا به خود جذب کند.

 

بیشتر کردن مقدار غذا یک راه حل است

اگر هنوز به اندازه کافی وقت دارید، می‌توانید حجم مواد غذایتان را بیشتر کنید. مثلا، کمی گوشت و یا سبزی به خورشت بیفزایید و یا کره بی نمک به سس اضافه کنید.

 

این کار از نسبت نمک به دیگر مواد کم می‌کند. در مورد سوپ‌ها می‌توانید کمی گل کلم به مواد غذا اضافه کنید. در این صورت، شوری غذا به راحتی برطرف می‌شود.

 

در غذاهایی مانند نیمرو و املت و ... تعداد تخم مرغ ها را زیاد کنید.

قند و شکر شوری غذا را از بین می برد

می‌توانید از قند استفاده کنید

یک حبه قند را داخل قاشقی بگذارید. قاشق را آرام در قابلمه غذای مایع طوری بگذارید که قند در غذا حل نشود. پس از چند لحظه قاشق و قند را بردارید.

 

بیشتر بخوانید: تندی غذا را چگونه از بین ببریم

 

شکر در این مواقع به شما کمک می‌کند

افزودن ماده ای کاملا جدید به غذا، کمی شهامت می خواهد، اما مطمئن باشید در مواقع اضطراری، جواب خوبی می دهد. طعم اسیدی و یا شیرین، برای از بین بردن شوری، انتخاب های عالی و مناسبی هستند.

 

* تقریبا به هر نوع غذایی می توان آب میوه مرکبات، سرکه، گوجه فرنگی و یا خوراکی های ترش اضافه کرد.

 

* به غیر از شکر ساده، می توانید عسل یا شیر غلیظ شده به غذا اضافه کنید. البته اگر آن را با نوعی اسید ترکیب کنید، پاسخ بسیار بهتری می گیرید.

 

1 قاشق چایخوری شکر را با 1 قاشق چایخوری سرکه، اضافه کنید و ترکیب آماده شده را به غذای شورتان اضافه کنید.

 

اگر شوری غذا هنوز برطرف نشده بود، این کار را تکرار کنید.

 

آب شور غذا را دور بریزید

اگر غذایی را که شور کرده اید، حاوی آب است، مانند سوپ، می‌توانید کمی از آب درون آن دور ریخته و با آب جوش، یا آب سوپ بی نمک و یا شیر- بسته به نوع غذا- جایگزین کنید.

سیب زمینی برای رفع شوری غذا مفید است

سیب‌ زمینی شوری غذا را از بین می‌برد

ابتدا یک سیب‌ زمینی را پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید و داخل غذای در حال جوش بیندازید. سیب‌ زمینی نمک را جذب می کند، پس از پخت سیب زمینی را از غذا خارج کنید.

 

بیشتر بخوانید: رفع بوی سوختگی برنج، خورشت و انواع غذاها

 

قاشق نقره شوری غذا را می‌گیرد

روش جالب دیگری که اصلا امتحان نکرده اید استفاده از قاشق نقره است. به این صورت که با استفاده کردن از قاشق نقره در حین طبخ غذا می توانید از شوری آن بکاهید.

 

رفع شوری غذا استفاده از دما

دما بر روی طعم غذا تاثیر زیادی دارد. شوری غذای سرد بیشتر مشخص است بنابراین اگر غذا را گرم سرو کنید شوری آن کمتر حس می شود.

سبزیجات شور را بشویید

شستن مواد غذایی شور

ممکن است مواد غذایی و یا سبزیجاتی که در حال جوشیدن درون دیگ آب جوش هستند، با این که مدت زمان زیادی از پخت آن ها نگذشته باشد، شور شوند. در این صورت بهترین راه این است که آن ها را از ظرف خارج کرده و با گرفتن زیر آب شیر، نمک اضافی آن ها را بشویید.

 

فقط دقت کنید این کار می تواند باعث آسیب زدن به بافت سبزی بخار دیده، پخته و سرخ شده شود. اما بعضی وقت ها تنها راه چاره و رهایی از شوری، شستن آن است که در این صورت می توانید از این ترفند استفاده کنید.

 

شوری غذا را با میوه بگیرید

برای بعضی غذاها مانند خوراک گوشت و سبزی ها می توانید از میوه ها برای کاهش طعم شوری غذا کمک بگیرید. به طور مثال، چند تکه سیب یا آناناس انتخاب خوبی خواهد بود.

خامه شوری غذا را می گیرد

از خامه استفاده کنید

اگر سبزیهای بخارپز شما شور شده اند، می توانید آنها را در مقداری مخلوط آب جوش و خامه بریزید تا کمی از نمکشان کم شود. البته می توانید آنها را با خامه هم سرو کنید، گرچه کمی کالری غذا را بیشتر می کنند.

شوری برنج را چه طور از بین ببریم

برنج شور را چه کار کنیم

شور شدن برنج در 3 مرحله اتفاق می افتد :

• اگر قبل از آبکش کردن متوجه شدید : یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و داخل قابلمه برنج در حال جوش بیندازد.

 

• اگر زمان آب کشی متوجه شدید : می تواند آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید تا نمک برنج به حد مورد نظرتان برسد.

 

• اگر بعد از آب کشی متوجه شوری شدید : باید خورشت تان را بی نمک بپزید تا در کنار هم شوری آن کمتر شود. چون راهی ندارید.

برای پیشگیری از شور شدن غذا چه کنیم

چه کار کنیم غذا شور نشود

پیشگیری همیشه آسان تر از درمان است. اگر می خواهید غذایتان شور نشود، بهتر است هنگام غذا درست کردن، راهنمایی های زیر را مد نظر داشته باشید:

 

* هرگز هنگام اندازه گیری نمک، بالای ظرف غذا، این کار را انجام ندهید. در این صورت ممکن است به طور ناگهانی مقدار زیادی نمک به درون ظرف ریخته شود.

 

* همیشه در نمکدان را بررسی کنید. گاهی اوقات که با نمکدان به غذا نمک می زنید، اگر در آن محکم نباشد، ممکن است در نمکدان جدا شده و مقدار زیادی نمک به درون غذا بریزد.

 

بنابراین بررسی محکم بودن یا نبودن در نمکدان را به یک عادت تبدیل کنید.

 

* هنگام درست کردن غذا، حواس تان به مواد غذایی حاوی سدیم باشد، بسیاری از محصولات غذایی شرکتی، به اندازه کافی (یا در برخی موارد بیش از اندازه)، نمک دارند.

 

بنابراین اگر برای درست کرن غذای خود، از این مواد غذایی استفاده می کنید، پس ممکن است دیگر نیازی به افزودن نمک بیشتر نباشد.

 

از این محصولات غذایی می توان به سوپ های آماده، سوپ های خامه ای و ... اشاره کرد.

 

* در افزودن نمک به غذا احتیاط کنید. می توانید از کم شروع کرده و با هر ماده ای که به غذا اضافه می کنید، کمی دیگر نمک بزنید. بدین ترتیب احتمال اینکه غذا شور بشود، به حداقل می رسد.

 

* غذا را مرتب بچشید تا اگر لازم است به آن نمک بیفزایید. البته غذا را با نوک زبان تان نچشید. این بخش از زبان کمترین حساسیت را دارد.

 

بنابراین برای چشیدن طعم و نمک غذا، از کل زبان تان استفاده کنید. هنگام چشیدن، یک قاشق پر از غذا را – که البته آن را کمی خنک کرده اید – به دهان بگذارید.

 

منابع: عصر ایران- زندگی آنلاین- میزان- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.