2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
ترفندهایی برای پخت برنج کته و آبکش

ترفندهایی برای پخت برنج کته و آبکش

با ترفندهایی که در این مطلب آمده است برنج کته یا آبکش شما بهتر از همیشه خواهد شد.

دوات آنلاین -برنج‌های ایرانی با توجه به سن ، جنس بذر و حتی کیفیت آب مورد نیاز در پخت ممکن است شیوه‌های پخت متفاوتی داشته باشد. برنج کهنه تر کیفیت بهتری خواهد داشت. دانه های برنج باید باریک و یکدست باشد و  بین آن دانه های شکسته و خرد شده نداشته باشد و رنگ همه یکدست باشد.

 

شناخت برنج مرغوب

1- برای اطلاع از عطر برنج هنگام خرید آن را  روی کف دست بریزید و از نزدیک  با نفس دهان بدمید تا متوجه عطرش  برنج شوید.یک دانه آن را زیر دندان بجوید. زیر دندان باید سفت و محکم باشد.

 

2- برای شناخت برنج باید با پخت به روش کته آن را امتحان کرد. برنجی که آب زیاد ببرد کیفیت آن بهتر است. اگر هنگام تهیه کته، برنج به اصطلاح دون در آمد به‌طوری‌که از نظر قد و دانه با برنج آبکش فرقی نداشت برنج خوبی به شمار می رود.

برنج کته یا آبکش را چه طور درست کنیم

خیساندن برنج

3- برای پخت برنج، اولین مرحله خیساندن آن است. برنج را بعد از پاک کردن، با آب ولرم بدون این‌که مدام چنگ بزنید، آن‌قدر بشویید که آب روی برنج شفاف شود.

 

4- برنج را داخل کاسه یا لگن ریخته و روی آن آب گرم، نه آب داغ بریزید. آب باید تقریبا چهار بند انگشت بالاتر از سطح برنج داخل کاسه یا لگن باشد.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که برنج قد کشیده دربیاید

 

5- به آب برنج نمک اضافه کنید. اگر می خواهید آن را آبکش کنید، لازم نیست نگران مقدار نمک باشید، چرا که بعد از آبکشی می توانید با ریختن آب، نمک اضافی آن را بگیرید ولی اگر می خواهید برنج را به صورت کته بپزید، نمک آن را به اندازه بریزید.

 

برنج آبکش

6- یکی دیگر از نشانه های آبکش کردن برنج این است که در این مرحله مقداری از دانه های برنج در حال جوش، روی آب قرار می گیرند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

 

7- برنج آبکش را با کفگیر بزرگ داخل قابلمه بریزید به طوری که برنج به صورت کوه داخل قابلمه قرار گیرد و به دیواره های قابلمه نچسبد.

 

8- به هیچ وجه از برنج های هندی و پاکستانی استفاده نکنید چون هضم این برنج ها به صورت کته برای معده سخت است.

 

9-  موقع آبکش کردن برنج کاسه ای را به صورت برگردان داخل سینک ظرف شویی قرار دهید و آبکش را روی کاسه بگذارید، زیرا اگر کاسه به صورت معمول زیر آبکش قرار گیرد، داخل کاسه زیر آبکش، پر از آب حاصل از آب کشی برنج و برنج داخل آب خراب می شود.

 

دم گذاشتن برنج

10-  هنگام دم گذاشتن، سوراخ هایی را با دسته کفگیر در میان توده برنج ایجاد کنید، این سوراخ ها باعث می شود بخار از کف قابلمه به راحتی به سطح آمده و برنج زودتر دم بکشد.

 

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.