2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ریژاو کجا است و دیدنی‌ها و تاریخچه‌اش چیست

ریژاو کجا است و دیدنی‌ها و تاریخچه‌اش چیست

ریژاو منطقه‌ای است با قدمتی بسیار طولانی که هم آثار تاریخی زیادی دارد و هم طبیعتی دلپذیر.

دوات آنلاین -استان کرمانشاه منطق بکر و طبیعی زیادی دارد که هم ارزش تاریخی دارند و هم طبیعتی زیبا و دل‌انگیز. منطقه ریژاو نیز یکی از این نمونه‌ها است که از سفر به آنجا و تماشای زیبایی‌هایش لذت خواهید برد.

 

ریژاو کجا است

ریژاو منطقه ای در دل دالاهو است که می‌توان آن را نگین دالاهو نامید. ریژاو که در ۱۲۰ کیلومترسی شمال غربی کرمانشاه و در مسیر کرند به پل سر ذهاب قرار دارد، یکی از مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه محسوب می‌شود.

ریژاو منطقه ای بسیار زیبا است

ریژاو یعنی چه

نام این منطقه در زبان کردی یعنی آنجا که آب می‌ریزد البته برخی هم معتقدند ریشه اصلی آن، کلمه‌ای دیگر در این زبان به معنای سردی زیاد است.

 

ریجاب نام دیگری این منطقه است که ریشه عربی دارد، اما کرد زبان‌ها آن را ریژاو به معنی محل ریزش آب می‌خوانند. این نام را به این علت برگزیده‌اند که آبشاری باشکوه در حوالی این منطقه در دره‌ای با همین نام قرار دارد.

منطقه ریژاو در کرمانشاه قدمتی طولانی دارد

قدمت تاریخی ریژاو

منابع منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حاکی از آن است که ریژاو علاوه بر این که از نظر طبیعی بهشت گردشگران محسوب می‌شود، آثار تاریخی ارزشمندی نیز در آن پیدا شده که ثابت می‌کند این منطقه از صدها سال پیش سکونتگاه انسان‌ها بوده است.

 

به عقیده بسیاری از شرق شناسان و تاریخ نگاران به دلیل استقرار نخستین حکومت ها در غرب، این منطقه دارای غنای باستانی فراوانی است که بیستون و طاق بستان و صدها آثار تاریخی در کرمانشاه دلیل بر این ادعاست. منطقه ریجاب نیز اگرچه در نگاه اول فقط یک تفرجگاه طبیعی به نظر می رسد، ولی در این منطقه طبق بررسی باستان شناسان آثاری وجود دارد که بر قدمت حضور انسان در این منطقه مهر تأیید می زند.

 

از جمله این آثار وجود راه باستانی ساسانی در این منطقه است. این راه فقط به وسیله چهار پایان و یا با پای پیاده قابل عبور است و از جمله راه هایی است که عشایر برای عبور و مرور خود از آن استفاده می کنند.

 

از دیگر آثار باستانی این منطقه می توان به مسجد «عبدالله بن عمر» اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می رود. براساس نوشته های تاریخی در مورد این منطقه برخلاف برخی مناطق دیگر جزو نخستین کسانی بودند که به اسلام ایمان آورده و به ترویج آن پرداختند.

 

قلعه یزدگرد، مسجد عبدالله بن‌عمر و راه باستانی ساسانی از جمله این آثار محسوب می‌شود. اگر پیشنهاد این هفته ما را پذیرفته‌اید و می‌خواهید به ریژاو سفر کنید، یادتان باشد علاوه بر قلعه یزدگرد این منطقه قلعه دیگری نیز دارد که به قلعه کوچک معروف است و برای پیدا کردنش یا باید از ریژاوی‌های قدیمی سوال کنید یا مدتی را در باغ‌های منطقه پرسه بزنید.

 

رودخانه الوند در پیچ و خم‌های ریژاو

از بلندترین مناطق دالاهو، جایی از ارتفاعات سیاه دانه، رودی به جریان می‌افتد که شکوه آن تا عراق هم ادامه دارد. الوند یا هلوند رود خروشان ریژاو است که راه خود را از دل مسیرهای پر پیچ و خم باز کرده و بعد از عبور از سرپل ذهاب و قصر شیرین، وارد خاک کشور همسایه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره بیستون باید بدانید

 

گفته می‌شود که سر چشمه‌های اصلی رود الوند، چشمه‌های سراب اسکندر و سیاوانه هستند که از ارتفاعات سیاه دانه سر از زمین بلند می‌کنند. البته سرسبزی منطقه دالاهو نشان از چشمه‌ساران بسیار دارد. چشمه‌های «کولیتان»، «سراب حشانه» و «چوار کانی» تنها چند نام از میان چندین چشمه زلال منطقه هستند.

آبشار پیران در منطقه ریژاو تماشایی است

آبشار ریجاب یا پیران

آبشار پیران یا آبشار ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که اختلاف ارتفاع آن در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، بر اساس اندازه گیری GPS، نزدیک به 180 متر می رسد! این آبشار سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است. البته طبقه سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود.

 

دسترسی به آبشار پیران از دو طریق امکان پذیر است: مسیر نخست روستای پیران در 10 کیلومتری سرپل ذهاب است که شما را به پای آبشار می برد و مسیر دیگر روستای ژالکه در منطقه ریجاب است. از روستای پیران، جاده خاکی ناهمواری به سمت آبشار وجود دارد که کمتر از 2کیلومتر درازا دارد و در انتهای آن، محلی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است.

 

از محل پارکینگ تا پای آبشار 2 کیلومتر پیاده روی سبک پیش رو دارید که بخشی از مسیر به شکل مناسبی سنگ فرش شده است.

 

پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد.  باغ های انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید: 6 مکان تاریخی ایران که حتما باید ببینید

 

برای رفتن به ریجاب، از کرمانشاه به سمت اسلام آباد غرب و کرند غرب حرکت کرده، و پس از عبور از سرخه دیزه، در 18 کیلومتری سرپل ذهاب، سه راهی ریجاب کاملا مشخص خواهد بود و پس از 7 کیلومتر به منطقه ریجاب می رسیم.

طبیعت ریژاو بسیار دل انگیز است

گیاهان منطقه ریژاو

طبیعت با خاک این منطقه بسیار سخاوتمند بوده و از نعمت برای آن کم نگذاشته است. از گیاهان دارویی ارزشمند تا میوه‌های خوش طعم. ریژاو، بستر رشد گیاهانی چون ریواس، چینور، گنور، سماق، اسپند، کنگر، قارچ و بسیاری گونه‌های دیگر است. درختان میوه و درخچه‌های جنگلی نیز بخشی دیگر از سفره نعمت ریژاو را پر کرده‌اند. انجیر، گردو، بلوط، انار، زالزالک، تمشک و آلبالوی وحشی و پسته کوهی بخشی از پوشش گیاهی این طبیعت پرنعمتند.

 

منابع: ایرنا- باشگاه خبرنگاران- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.