2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
بهترین درمان های خانگی برای آبریزش بینی

بهترین درمان های خانگی برای آبریزش بینی

روش‌هایی که در این مطلب معرفی شده است تا حد زیادی به شما کمک می‌کند از احساس ناخوشایند گرفتگی و آبریزش بینی رها شوید.

دوات آنلاین -گرفتگی و آبریزش بینی دلایل مختلفی دارد. ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی از دلایل اصلی این اتفاق آزاردهنده است که همه دوست داررند زودتر تمام شود.  آبریزش بینی ترشح مخاط از سوراخ‌های بینی است و  گرفتگی بینی به دلیل التهاب لایه‌های حفره بینی رخ می‌دهد. برای تسکین این مشکل می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید البته مراجعه به پزشک همیشه در اولویت است اما این روش‌ها برای کوتاه مدت می‌واند شما را از احساس ناخوشایند رها کند.

 

استراحت؛ یکی از چاره‌های آبریزش بینی

تحقیقات نشان می‌دهد هنگام خواب در بدن شما سلول‌های جدید سیستم ایمنی تولید می‌شود. پروتئین‌های معروف به سیتوکین‌ها که برای مقابله با عفونت و التهاب مهم هستند، در هنگام خواب تولید و ترشح می‌شوند. این بدان معناست که خواب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در حالت ایده‌آل حفظ کند. به علاوه، این کار به بینی شما زمانی برای استراحت می‌دهد.

نوشیدن مایعات برای درمان آبریزش بینی مفید است

مایعات زیاد بنوشید

اگر بینی‌تان گرفتگی دارد، با نوشیدن آب فراوان و آب مرغ تازه بدن خود را هیدراته نگه دارید تا به رقیق و روان شدن مخاط کمک کند. این کار باعث می‌شود که بینی و سینوس‌های شما سریع‌تر تخلیه شوند. نوشیدن مایعات زیاد باعث لیز شدن غشاهای موجود در مجاری هوایی شما می‌شود. از نوشیدن مایعاتی مانند کافئین که می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند خودداری کنید.

بخور گرفتن به درمان آبریزش بینی کمک می کند

از بخور استفاده کنید

دفعه بعدی که بینی‌تان دچار گرفتگی شد، سعی کنید در حمام با دوش آب گرم بنشینید. همچنین می‌توانید از یک کاسه آب گرم استفاده کرده و بخار آن را تنفس کنید. استنشاق بخار گرم (نه داغ) می‌تواند به تسکین غشاهای مخاطی بینی کمک کند و باعث رقیق شدن مخاط شود. این به شما کمک می‌کند تا مخاط را سریع‌تر تخلیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: 4 روغن‌ طبیعی برای درمان سرفه

 

کمپرس گرم می‌تواند آبریزش بینی را درمان کند

قرار دادن کمپرس گرم روی بینی و پیشانی آن هم چندین بار در روز، می‌تواند به تسکین علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی کمک کند. اگر کمپرس ندارید، سعی کنید یک پارچه را با آب گرم مرطوب کنید و چند بار در روز آن را به صورت خود بمالید. این عمل به روان شدن مخاط شما کمک می‌کند تا گرفتگی بینی را برطرف کند.

دوش آب گرم مشکل گرفتگی بینی را حل می کند

دوش آب گرم برای بند آوردن آبریزش بینی مفید است

نیاز به تسکین سریع دارید؟ دوش آب گرم را امتحان کنید. درست مثل یک چای داغ یا بخار صورت، دوش گرفتن می‌تواند به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک کند. صورت و سینوس‌ها را مستقیما در بخار و اسپری دوش قرار دهید تا بهتر نتیجه بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: آیا قهوه برای سرماخوردگی خوب است

 

شست‌وشوی بینی با نتی ‌پات

اگر علائم گرفتگی بینی دارید می‌توانید از نتی‌پات برای شستشوی ذرات یا مخاط بینی استفاده کنید. نتی‌پات به طور مخصوص برای کمک به شما در از بین بردن مخاط، تولید شده است. برای استفاده از آن، سر خود را به پهلو روی روشویی خم کرده و لوله نتی‌پات را در سوراخ بینی بالایی قرار دهید، و سپس محلول آب نمک را در آن بریزید و اجازه دهید آب از سوراخ بینی پایینی تخلیه شود.

 

دستگاه مرطوب‌کننده هوا می‌تواند موثر باشد

وقتی هوا خیلی خشک است، ممکن است مخاط شما غلیظ شده و جریان خوبی نداشته باشد و سینوس‌های شما به‌درستی تخلیه نشوند. برای افزودن رطوبت به هوا می‌توانید از رطوبت ساز یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید که باعث مرطوب کردن مجاری بینی شما و تخلیه سریع‌تر مخاط می‌شود.

 

استفاده از اسپری نمکی بینی

استفاده از اسپری نمکی بینی با شستن مواد حساسیت‌زا مانند گرده، گرد و غبار و شوره‌ی سر حیوانات خانگی، که می‌توانند منجر به گرفتگی بینی شوند، به باز نگه داشتن مجاری بینی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مخاط غلیظ یا خشک را روان کند تا از بین بردن آن آسان‌تر شود. همچنین محلول نمکی نیز به تسکین مجاری بینی خشک و تحریک شده کمک می‌کند.

آبریزش بینی ممکن است به دلیل حساسیت باشد

برای آبریزش‌های حساسیتی چه کار کنیم

· هنگامی که میزان گرده در هوا زیاد است، معمولا در اوایل صبح و روزهای بادی، در خانه بمانید.

 

· در فصل آلرژی، پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در صورت امکان از تهویه هوا استفاده کنید.

 

· اگر در فضای باز کار می‌کنید از ماسک مخصوص گرد و غبار استفاده کنید، بعد از ورود به خانه لباس‌های خود را عوض کنید و دوش بگیرید.

 

· اگر به موی حیوانات حساس هستید از تماس با گربه و سگ خودداری کنید.

 

علاوه بر این، بسیاری از داروهای بدون نسخه و بی‌خطر برای کمک به کنترل علائم آلرژی، مانند اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی وجود دارد. اگر علائم شدید باشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کرده و یا شما را به متخصص آلرژی، برای آزمایش و درمان هدفمند، ارجاع دهد.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.