2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آیا قهوه برای سرماخوردگی خوب است

آیا قهوه برای سرماخوردگی خوب است

اگر می‌خواهید بدانید هنگام سرماخوردگی قهوه بخورید یا نه توضیحاتی را که در این مطلب آمده است مطالعه کنید.

دوات آنلاین -سرماخوردگی از آن دست بیماری‌هایی است که شدت یا بهبود آن تا حد زیادی به پرهیز غذایی و نوع خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم بستگی دارد. یکی از این خوراکی‌ها که معمولا مورد پرسش قرار می‌گیرد قهوه است.

آیا سرماخوردگی با قهوه درمان می شود؟

موقع سرماخوردگی قهوه بخوریم یا نه

در زمان سرماخوردگی بدن برای حفظ رطوبت مورد نیاز خود به مصرف مایعات بیشتر نیاز دارد. قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون ادرارآور عمل کرده و موجب می‌شود آب و نمک بیشتری از بدن دفع شود.

 

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی قبلا هشدار داده بود: در دوران سرماخوردگی بیماران دچار علایمی نظیر آبریزش بینی، سرفه و عطسه می‌شوند که این علایم در افرادی که زمینه آلرژی نیز دارند، تشدید می‌شود. در دوران سرماخوردگی از مصرف چای پررنگ، قهوه و یا ترکیبات حاوی کافئین مانند نوشابه‌های گازدار و غذاهای سرخ کردنی و همچنین ترشی‌جات پرهیز کنند زیرا علائم سرماخوردگی را تشدید می‌کند.

 

به گفته وی بهترین تغذیه در دوران سرماخوردگی مصرف غذاهای ساده مانند آش، سوپ و فرنی است و توصیه می‌شود افرادی که دارای تب بالا هستند به مقدار فراوان مایعات بخورند زیرا کم‌آبی بدنشان را جبران کرده و موجب پایین آمدن تب می‌شود.

 

دکتر مردانی خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات تازه به خصوص میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند مانند پرتقال، لیمو شیرین و گوجه فرنگی نیز در دوران سرماخوردگی توصیه می‌شود زیرا مقابله بدن با ویروس سرماخوردگی را بیشتر کرده و فرد بیمار سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

قهوه چه ضررهایی برای سرما خوردگی دارد

چرا قهوه برای سرماخوردگی مضر است

سایت پزشکان بدون مرز ۵ دلیل عمده را برای نخوردن قهوه در دوران سرماخوردگی ذکر کرده است.

 

قهوه آب بدن را کاهش می‌دهد

یکی از مواردی که پزشکان در طول سرماخوردگی بر آن تاکید دارند مصرف مایعات فراوان است. قهوه مدر است و مصرف آن سبب می‌شود که آب بدن کاهش پیدا کند. در حالی که برای کاهش سرماخوردگی بدن باید غنی از آب باشد. با توجه به این خاصیت، توصیه می‌شود که به جای قهوه هنگامی که سرماخورده‌اید، آب بنوشید.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر انار بر سرماخوردگی چیست

 

قهوه التهابات گلو را بیشتر می‌کند

قهوه دارای مقداری اسید است. اسید‌های موجود در این نوشیدنی ممکن است سبب تحریک گلو شده و التهابات آن را افزایش دهد. البته روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد که می‌تواند سبب کاهش میزان اسید موجود در این نوشیدنی شود. یکی از این روش‌ها نوشیدن قهوه‌ سرد شده است. این مدل قهوه اسید کمتری نسبت به قهوه‌ای که به طور معمول دم شده دارد.

 

احتمال تداخل دارویی با قهوه

از دیگر موارد مورد توجه هنگام مصرف قهوه، تداخل دارو‌ها با آن است. افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، باید با مشورت پزشک این نوشیدنی را میل کنند.

 

قهوه شما را بی‌خواب می‌کند

هیچ چیز بیشتر از خواب نمی‌تواند برای درمان سرماخوردگی مفید باشد. قهوه با وجود افزایش هوشیاری، سبب کاهش زمان خواب و استراحت می‌شود. با توجه به این نکته تنها زمانی باید قهوه مصرف کنید که نیاز به تمرکز و هوشیاری دارید.

 

بیشتر بخوانید: راه تشخیص سرماخوردگی از حساسیت فصلی

 

ممکن است به قهوه حساسیت داشته باشید

افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید نوشیدنی گرم دیگری را در دوران سرماخوردگی مصرف کنند؛ زیرا در دوران سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر است و مصرف قهوه آلرژی را افزایش می‌دهد.

 

البته همین سایت سه خوبی را نیز برای مصرف قهوه در زمان سرماخوردگی ذکر کرده که شامل احساس سرزندگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سردرد می‌شود

شیر را موقع سرماخوردگی کنار بگذارید

خوراکی‌های ممنوعه در زمان سرماخوردگی

علاوه بر نوشیدنی‌های حاوی کافئین در زمان سرماخوردگی باید از مواد غذایی زیر نیز پرهیز کنید.

 

از خوراکی‌های تند دروی کنید

این باور وجود دارد مصرف غذاهای تند هنگام سرماخوردگی و سرفه کردن خوب است؛ چرا که به جدا شدن راحت‌تر مخاط کمک می‌کند. در واقع ترکیب کاپسی‌سین موجود در فلفل تند به تسکین التهاب کمک می‌کند هرچند مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد این ترکیب تولید بیشتر خلط را به همراه دارد و ممکن است برای چند دقیقه علائم فرد را تسکین دهد، اما در طولانی مدت وضعیت را وخیم کرده و روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.

 

مواد قندی نخورید

هنگام سرماخوردگی ممکن است فرد به مصرف چای یا خوراکی شیرین میل داشته باشد؛ این درحالیست که مصرف این گونه مواد خوراکی سرفه را تشدید می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت نشان داد مصرف مواد قندی سیستم ایمنی را به ویژه هنگام مقابله با عفونت ویروسی ضعیف می‌کند.

 

شیر را موقتا فراموش کنید

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شیر هنگام سرماخوردگی موجب می‌شود مخاط‌های موجود ضخیم‌تر شده و جدا شدن آن‌ها سخت‌تر انجام شود. به همین دلیل مصرف شیر هنگام سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

 

 

منابع: سایت پزشکان بدون مرز- ایمنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.