2024/06/23
۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير
قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

آیا قهوه بر داروهای ضد افسردگی، فشار خون، تیروئید و دیابت تاثیر دارد یا نه و این نوشیدنی را به چه داروهایی نباید مصرف کنیم؟

دوات آنلاین -مطالعات نشان می‌دهد که قهوه معده را تحریک می‌‌کند و روند زمانی هضم غذا در سیستم گوارش را تغییر می‌دهد. از همین رو قهوه صبحگاهی ممکن است با دارویی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن به خون را تغییر دهد.

 

به نوشته روزنامه خراسان، این بدان معناست که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند روی عملکرد داروها تاثیر بگذارد که در ادامه آن ها را مرور می‌کنیم.

 

ملاتونین و داروهای افسردگی تداخل دارد

برخی افراد برای درمان بی‌خوابی داروی ملاتونین مصرف می‌کنند که می‌توان آن را به شکل مکمل و بدون تجویز پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد، اما قهوه محرکی است که تولید هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد. اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، باید بدانید که آن‌ها اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند.  در ضمن به این فهرست می‌توان برخی داروهای افسردگی و  ضد روان‌پریشی را هم اضافه کرد.

 

تاثیر قهوه بر داروی تیروئید

اگر کم‌کاری تیروئید دارید، به این معناست که غده تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون تولید نمی‌کند. طبق نتایج پژوهش‌ها، نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروی تیروئید میزان جذب و اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد.

 

داروی سرماخوردگی یا آلرژی

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروی سرماخوردگی یا آلرژی مصرف می‌کنند که اغلب حاوی محرک‌های سیستم عصبی مرکزی مانند «سودوافدرین»‌ یا ضد احتقان‌اند. قهوه هم یک محرک به شمار می‌رود. بنابراین همزمانی مصرف قهوه و قرص آلرژی علایمی مانند بی‌قراری و ناتوانی در خوابیدن را افزایش می‌دهد.

قهوه را با چه داروهایی نباید مصرف کنیم

تداخل قهوه با داروی دیابت

اگر قهوه را با شیر و شکر مخلوط کنید، قند خونتان افزایش می‌یابد و عملکرد داروی دیابت را تضعیف می‌کند. علاوه بر این شواهد حاکی از آن است که کافئین نشانه‌های ابتلا به دیابت را وخیم‌تر می‌کند.

 

در همین زمینه: آیا قهوه سبز برای لاغری مفید است؟

 

آیا قهوه را می توان با داروی آسم خورد

داروهای آسم با آرام کردن مجاری هوایی، تنفس را تسهیل می‌کنند اما عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، درد معده و تحریک‌پذیری را به همراه دارند. از همین رو نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین خطر این عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

 

داروی آلزایمر

نوشیدن قهوه عملکرد داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین را مختل می‌‌کند.

 

داروی پوکی استخوان

داروهایی مانند ریزدرونات یا ایباندرونات از پوکی استخوان پیشگیری و آن را درمان می‌کنند اما این داروها را نباید همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کرد، زیرا تاثیر دارو را کاهش می‌دهد.

 

قهوه چه اثری بر داروی فشار خون دارد

بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می‌کنند که با پایین‌‌ آوردن ضربان قلب تاثیر می‌گذارند. این بدان معناست که قلب مجبور نیست برای پمپاژ خون به تمام سلول‌های بدن، سخت کار کند. با این حال، نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای فشار خون مانند فلودیپین باعث کاهش جذب دارو در بدن می‌شود.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.