2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
اصطلاحات و واژگان رایج و پرکاربرد مربوط به قهوه کدامند؟

اصطلاحات و واژگان رایج و پرکاربرد مربوط به قهوه کدامند؟

معمولا روی پاکت قهوه یک سری اطلاعات نوشته شده است که به شما کمک می‌کند، قهوه درست را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه خودتان باشد. اما اگر شما متوجه معنای هر کدام از این اصطلاحات نشوید، احتمالا باید بر حسب شانس یک قهوه را انتخاب کنید

معمولا روی پاکت قهوه یک سری اطلاعات نوشته شده است که به شما کمک می‌کند، قهوه درست را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه خودتان باشد. اما اگر شما متوجه معنای هر کدام از این اصطلاحات نشوید، احتمالا باید بر حسب شانس یک قهوه را انتخاب کنید؛ اگر مطابق با سلیقه شما بود آن را تمدید کنید. اما اگر طعم قهوه را نپسندید احتمالا با گفتن جمله "حیفِ پول"، پاکت قهوه را کنار می‌گذارید!

برای این که پول خود را حیف نکنید و همیشه قهوه‌ای را خریداری کنید که کاملا مناسب شماست، بهتر است که با اصطلاحات قهوه بیشتر آشنا شویم. 

 

آشنایی با اصطلاحات رایج قهوه-اصطلاحات تخصصی قهوه

Sweetness

اصطلاح sweetness به میزان شیرینی یا طعم شیرین در قهوه اشاره دارد. وقتی که از sweetness در قهوه صحبت می‌شود، منظور این است که در طعم قهوه، نت هایی از شیرینی قابل تشخیص هستند. این شیرینی می‌تواند از منبع گیاهی خود قهوه (مثل نت های شیرین در دانه قهوه) یا نت های ایجاد شده در فرآیند پخت دانه‌های قهوه آمده باشد. Sweetness می‌تواند یکی از جنبه‌های مطلوب و لذت‌بخش در تجربه قهوه باشد.

 

Acidity

اسیدیته به معنای طعم ترشی است که در قهوه حس می‌شود. معمولا اسیدیته در قهوه، نشان از درخشندگی یا سرزندگی دارد.

اسیدیته یکی از مشخصه‌های اصلی قهوه  است که توسط متخصصان قهوه برای توصیف طعم قهوه استفاده می‌شود. اسیدیته یک ویژگی مطلوب است و ربطی به سطح اسید (PH) قهوه ندارد.

به طور کلی می‌توان اسیدیته را شیرین، ترد و یا ترش توصیف کرد. سایر اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف اسیدیته قهوه عبارتند از خشک، تیز، متوسط. اسیدیته قهوه ممکن است دارای طعم میوه‌ای مانند مرکبات، لیمو یا توت باشد.

قهوه

Arabica

به نقل از ویکیپدیا اولین گونه کشت شده درخت قهوه است و 60 درصد قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. از نظر کیفیت به طرز چشمگیری نسبت به سایر گونه‌های قهوه برتری دارد.

قهوه

Robusta

ربوستا نوع دیگری از دانه قهوه است که به نسبت عربیکا، پرکافئین‌تر و تلخ‌تر است. منشأ روبوستا در مرکز و غرب جنوب صحرای آفریقا است. این دومین قهوه پرطرفدار در جهان است و 40 درصد از تولید قهوه در جهان را تشکیل می‌دهد.

ربوستا بعد از عربیکا که 40 درصد از قهوه در جهان را تشکیل می‌دهد، در رتبه دوم قرار دارد.

 

 Aroma

به رایحه‌ای که از قهوه تازه آسیاب شده (رایحه خشک) و قهوه تازه دم خارج می‌شود؛ آروما می‌گویند.

 

Balance

قهوه های مناطق مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند. ما برای درک مزه و طعم قهوه، از حس چشایی و حس بویایی ما کمک می‌گیریم. صفاتی مثل آروما، اسیدیته و تلخی، بادی و... از جمله مواردی است که بعد از چشیدن بیان می‌شود. زمانی یک قهوه متعادل یا اصطلاحا بالانس است که هیچ ویژگی واحدی بر دیگر ویژگی‌ها غلبه نمی‌کند.  ممکن است یکی از این ویژگی‌ها کمی متمایز باشد، اما هنوز هم می‌توانید عطر، طعم و اسیدیته را تشخیص دهید.

 

Blend

احتمالا خیلی زیاد این اصلاح را دیده یا شنیده باشید. قهوه بِلِند به معنای، ترکیب دانه‌های قهوه از کشورها یا مناطق مختلف در سراسر جهان است تا به یک بیان منحصربه‌فرد از طعم، اسیدیته و بادی دست یابد.

 

Body

به زبان ساده، بادی قهوه به معنای غلظت و سنگینی آن است. این احساس سنگینی رو معمولا، مخصوصاً با فشار دادن زبان به کام می‌توانیم تشخیص دهیم.

بادی قهوه ممکن است سبک (یا نازک)، متوسط یا کامل توصیف شود.

 

Briny

این اصطلاح به احساس شوری ناشی از گرمای بیش از حد گفته می‌شود زمانی که قهوه برای مدت طولانی پس از دم کردن روی وسیله گرم کننده باقی مانده می‌ماند.

 

Chemex

یک نوع قهوه ساز کلاسیک جهت دم آوری قهوه است که بسیار شبیه به  ساعت شنی می‌باشد. یک فیلتر کاغذی در قسمت بالا قرار می‌گیرید. البته کمکس تنها قهوه‌سازی نیست که از فیلتر استفاده می‌کند؛ اما فیلترهای  Chemex  از فیلترهای کاغذی دیگر متراکم‌تر هستند و بسیاری بر این باورند که این باعث ایجاد یک فنجان قهوه شیرین‌تر و متعادل می شود.

 

Clean

وقتی که قهوه را می‌چشند و هیچ عیب واضح و قابل تشخیصی در آن پیدا نمی‌کنند، از اصطلاح clean استفاده می‌شود.

 

Creama

 فوم ضخیم و کاراملی رنگی که سطح اسپرسو را می‌پوشاند.

کرما قهوه

کرما قهوه

Cupping

فرآیندی است که توسط متخصصان برای نمونه‌برداری و ارزیابی قهوه استفاده می‌شود. قهوه آسیاب شده در فنجان‌ها ریخته می‌شود، آب روی تفاله‌ها ریخته می‌شود و حالا یک مایع مزه‌دار داریم.

یک کاپر و یا در بعضی موارد یک باریستا، می‌تواند قهوه را بر اساس پارامترهای مشخصی مانند عطر، اسیدیته و مزه آن قضاوت کند  و در نهایت یک نمره برای آن در نظر بگیرد.

 

قهوه decaf

قهوه بدون کافئین که حداقل 97 درصد از کافئین آن حذف شده باشد، به عنوان قهوه بدون کافئین طبقه‌بندی می‌شود.

 

 Flavor

فلیور به معنای طعم و مزه قهوه است و برای توصیف طعم آن معمولا به ویژگی‌هایی مانند اسیدیته، بادی و عطر اشاره می‌کنند.

 

Roast

"Roast" در اصطلاح قهوه به مرحله برشته کاری دانه‌های سبز قهوه اطلاق می‌شود. این مرحله تأثیر زیادی بر طعم و رایحه نهایی قهوه دارد. قهوه ممکن است به صورت "light roast" (پخت کم)، "medium roast" (پخت متوسط) یا "dark roast" (پخت تیره) باشد، که هرکدام ویژگی‌های مختلفی از نظر طعم و عطر دارند.

 

 

 

Aftertaste

پس مزه یا افتر تیست در قهوه، به مزه‌ها و عطرهایی اطلاق می‌شود که پس از بلع در دهان باقی می‌ماند. در مقایسه با سایر نوشیدنی‌ها، طعم قهوه برای مدت طولانی باقی می‌ماند: طعم پس از خوردن یک اسپرسو می‌تواند تا 15 دقیقه در دهان باقی بماند.

 

Finish

تجربه حسی قهوه درست زمانی که بلعیده می‌شود. فینیش اصطلاحی است که اخیراً از دنیای شراب به قهوه وارد شده است؛ این احساس بلافاصله پس از بلعیدن قهوه را توصیف می‌‌کند.

 

Ground coffee

این اصطلاح به معنای قهوه آسیاب شده یا پودر شده است. قهوه آسیاب شده همان چیزی است که قهوه دم کرده از آن ساخته می‌شود. دقیقا مانند آرد که از گندم درست می‌شود.

 

Spicy nots

نت‌های ادویه‌ای، یکی از نت‌های طعمی رایج در قهوه است. همانطور که از نامش پیداست، این نت‌ها شما را به یاد ادویه خواهد انداخت.

 

Clarity

وضوح در قهوه، معنای آسانی تشخیص طعم و مزه قهوه اشاره دارد. شفافیت و وضوح قهوه زمانی بالاست که مواد محلول قهوه (مواد جامد و ذرات ریز) در قهوه کم باشد. قهوه‌ای که وضوح و شفافیت طعمی بالا داشته باشد، گاهی اوقات تمیز (clean) یا پیچیده (complex) نامیده می‌شود.

 

Bitter

تلخی قهوه در انواع قهوه‌‌ها وجود دارد، چون فرآیند برشته کردن باعث می‌شود تا اسیدهای خاصی از قهوه، تبدیل به ترکیبات تلخ شوند. در واقع وقتی قهوه برشته می‌شود، اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه سبز خام کم آب می‌شوند و به لاکتون‌های اسید کلروژنیک با طعم تلخ تجزیه می‌شوند. در واقع، اگر قهوه شما تلخی نداشت، ممکن است طعم خیلی اسیدی یا شیرینی را حس کنید. تلخی، قهوه را متعادل می‌کند. مقدار کمی از تلخی به اطمینان از پیچیدگی و تکمیل طعم های دیگر کمک می کند؛ بدون اینکه اذیت‌کننده باشد.

 

Bready

زمانی که قهوه طعمی شبیه به نان یا غلات دارد. درجه رست‌های خیلی سبک ممکن است طعم نان، چوبی یا دانه مانند داشته باشند.

 

Buttery

گاهی اوقات قهوه‌ای که می‌خورید شما را یاد طعم کره می‌اندازد. برای توصیف چنین قهوه‌ای از اصطلاح باتِری یا کره‌ای استفاده می‌کنند. در واقع چربی موجود در قهوه، تلخی قهوه را از بین می‌برد و طعم شکلاتی دلپذیری از خود به جا می‌گذارد.

 

Caramelly

کاراملی اصطلاحی است که برای توصیف قهوه‌ای استفاده می‌شود که دارای رایحه شیرین کارامل است. قندهای واقعی در یک قهوه می‌توانند کاملا قابل حس باشند و به عنوان یک شیرینی ملایم ظاهر شوند. گاهی اوقات این شیرینی شبیه عسل یا کارامل است.

 

Carbony

کربنی اصطلاحی است که برای توصیف قهوه‌ای به کار می‌رود که دارای طعم‌های برشته، کربنی و دودی می‌باشد.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.