2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نادر فلاح بازیگر نقش استوار در سریال زمین گرم: غافلگیر می‌شوید

نادر فلاح بازیگر نقش استوار در سریال زمین گرم: غافلگیر می‌شوید

نادر فلاح می‌گوید اتفاقات قابل توجهی برای استوار در سریال زمین گرم رخ خواهد داد.

دوات آنلاین -نادر فلاح در نقش استوار در سریال زمین گرم بسیار باورپذیر بازی کرده است اما خود این شخصیت یعنی استوار همچنان مرموز و در عین حال مخوف است. آیا او واقعا دیوانه است؟ آیا حالش خوب می‌شود و گذشته‌اش را جبران می‌کند؟ آیا کشته می‌شود؟ آیا می‌کشد؟ سوالات زیادی درباره استوار مطرح است. نادر فلاح در گفت‌وگو با تسنیم درباره این سریال و نقشی که بازی کرده توضیحاتی داده که بخش‌هایی  از آن را می‌خوانید:

 

ابهامات درباره شخصیت استوار در سریال زمین گرم

* یکی از نکاتی که در نقش "استوار" زیاد به چشم آمده است، آن شک و تردیدی است که مخاطب به او پیدا می‌کند، جایی به این باور می‌رسد او مرده و حالا باور ندارد که واقعاً مجنون شده است؛ چطور به این شخصیت‌پردازی رسیدید؟

من همیشه فیلمنامه را می‌خوانم و سپس شروع می‌کنم به مهندسی کردن نقش در ذهنم؛ این کاراکتر باید چگونه فیزیک و شکل و شمایلی داشته باشد، در واقع مهندسی جنبه‌های بیرونی کاراکتر، ریتم دیالوگ‌ها و تُن صدا را هماهنگ می‌کنم تا همه‌چیز درست پیش بروند، در این راه از راهنمایی‌های کارگردان و دریافت‌هایی که از فیلمنامه پیدا می‌کنم، نهایتاً به نقش می‌رسم.

 

بازیگر در واقع مهندس است و باید قطعات مختلف یک کاراکتر را کنار هم قرار دهد و بسازد، این‌که همواره شکل و شمایلی تکراری را در کاراکترهایش قرار دهد، کار خاصی نکرده و هنر برجسته‌ای را ارائه نداده است. بعضاً پیش می‌آید خیلی از کارگردان‌ها و برخی تهیه‌کنندگان این‌ مسائل را متوجه نمی‌شوند و سراغ کسانی می‌روند که نسبت به آن پیشینه ذهنی دارند و به همان شخصیت‌پردازی‌های تکراری بسنده می‌کنند اما این هنر بازیگری نیست. کارگردان اگر ریسک نکند شخصیت و کاراکتر متفاوت خلق نمی‌شود.

نادر فلاح بازیگر نقش استوار در سریال زمین گرم

* یعنی در واقع همان بازیگران سفارشی موردنظر تهیه‌کننده و کارگردان...

این هم هست. برخی کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند خیال‌شان راحت باشد و سراغ ریسک نمی‌روند تا کاراکتر جدیدی خلق شود، معمولاً با همان کاراکتری که تصویب شده در نقش قاتل، دزد و یا حتی کاراکترهای ارزشی، به‌سراغِ بازیگر دیگری نمی‌روند که او فرصت خلق کردن این موقعیت‌ها را پیدا کند، یا ترجیح می‌دهند با همان چند بازیگر محدود کار کنند یا از روی روابط انتخاب‌ می‌کنند. متأسفانه روش درستی نیست که بعضاً در جریان انتخاب بازیگران اتفاق می‌افتد.

 

بیشتر بخوانید: نقدی بر سریال زمین گرم؛ سریالی با مضمون اجتماعی و مذهبی

 

* مثلاً در سریال زمین گرم می‌بینیم نقش محوری و مهم «علیار» به بازیگری کم‌شناخته‌شده واگذار شده است؛ این خودش نوعی ریسک تلقی می‌شود...

بله، همین ریسک‌ها باعث شکوفایی استعدادها می‌شود، همان اتفاقی که در انتخاب بازیگر نقش علیار افتاده است. او تحصیل‌کرده این رشته و بازیگر باسواد و کاربلدی است و حقیقتاً از پَسِ نقش برآمده است.

 

سختی‌های نقش استوار

* وقتی فیلمنامه زمین گرم را خواندید به‌غیر از نقش "استوار" نقش دیگری ترغیب‌تان کرد؛ چون شنیده‌ام دیگر از نقش‌های منفی خسته شده‌اید؟

استوار نقش سختی است. من همیشه سرم درد می‌کند برای این نقش‌ها؛ نقش‌های سخت را دوست دارم اما مشکلم این است که از این به بعد می‌خواهم کاراکترهای بد را قبول نکنم، چون آرام آرام ممکن است به‌ضررم تمام شود. دوست ندارم فقط در نقش‌های منفی خلاصه شوم و اصطلاحاً در این نقش‌ها جا بیفتم. همه به من زنگ می‌زنند "آدم بدِ داستان ما را بازی کن!"، مردم تصورشان این است رفتار و کرداری که در فیلم و سریال ایفایش می‌کنم در واقعیت هم به همان صورتم! هر از گاهی از این نقش‌ها و کاراکترها فاصله بگیرم بد نیست.

 

بیشتر بخوانید: صادق برقعی: علیار تا آخر سریال تصمیم‌های عجیبی می‌گیرد

 

در مجموع نقش استوار پیچیده بود، دو موقعیت عجیب و غریب دیکتاتوری، اقتدار و ظلم در رفتار داشت و بعد از آن اتفاق، مجنون شد. باید از این کاراکترها فاصله بگیرم تا مُهر سیاهی نقش‌ها به پیشانی‌ام نخورد.

 

* این عقب‌نشینی از نقش‌های منفی به‌خاطر حرف و حدیث‌های کوچه و خیابان است؛ مردم ناراحتتان می‌کنند؟

بله. نتیجه این نقش‌ها همین است برخوردها جالب نیست، در واقعیت هم درست نیست بازیگری در یک‌سری نقش‌ها خلاصه شود، بلکه باید کاراکترهای متفاوت و متنوع را تجربه کند.

عکسی از سریال زمین گرم

آیا استوار واقعا دیوانه شده است؟

* حالت مجنون "استوار" در سریال زمین گرم ما را یاد فیلم "درخونگاه" هم می‌اندازد؛ آنجا هم نگاه و چهره‌تان همین‌طوری بود که اینجا هم از خودتان نشان دادید؛ چقدر از آن موقعیت استفاده کردید؟

آنجا (درخونگاه) جنون داشتم اما شخصیتی که بازی می‌کردم مظلوم بود، اینجا خودش ظلم کرده است و جنونش فضای متفاوتی دارد. گریم و حالت نگاه به آن نقش نزدیک شده است اما آنجا جنونِ خودخواسته و هوشیارانه بود اما اینجا، خودش ناخواسته مجنون ‌می‌شود. استوار در "زمین گرم" به‌خاطر تمام موقعیت‌هایی که از دست داده دیوانه شده است. بازتاب‌ها خوشحالم می‌کند که باور ندارند او واقعاً دیوانه شده و می‌گویند این دیوانگی‌اش مثل همان مُردنش دروغ است.

 

* سعید نعمت‌الله استاد غافلگیر کردن مخاطب است؛ آیا این حیرت‌زدگی‌ها را در "زمین گرم" هم شاهد خواهیم بود؟

به‌اندازه‌ای که تماشاگر تمام معادلاتش به هم بریزد، حیرت‌زدگی در قصه داریم، کما اینکه فکر می‌کرد "استوار" مُرده و حالا دیوانه است. پیام‌هایی در فضای مجازی به من می‌دهند که "استوار" خودش را به دیوانگی زده است و معلوم نیست در سرش چه می‌گذرد. این تعلیق‌های به‌وجودآمده همان چیزهایی است که باید بازیگر در شخصیت‌پردازی‌اش و فیلمنامه‌نویس و کارگردان در روند نوشتن و اجرا، به آن برسند. این‌که مخاطب شروع کرده به حدس زدن باز ما را خوشحال می‌کند، البته که احتمالاً رفته رفته، داستان "زمین گرم" بیننده را دچار شگفتی خواهد کرد. چند بار این اتفاق با گره‌های داستانی می‌افتد و در این راه نقش "استوار" هم اتفاقاتی قابل‌ توجه را در پی خواهد داشت.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.