2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
علت و راه درمان بیماری پوستی میلیا چیست

علت و راه درمان بیماری پوستی میلیا چیست

همه آنچه درباره میلیا یا دانه‌های سفید دور چشم باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -میلیا یا همان دانه‌های سفید دور چشم نوعی بیماری پوستی است که هرچند نباید به خاطر آن چندان نگران باشید اما حتما باید برای مداوا به پزشک مراجعه کنید.

 

میلیا چیست

میلیا نوعی کیست کوچک محکم، برجسته، بدون درد، سفید و پر از مایع است. این برجستگی حدود ۱ تا ۴ میلی متر قطر دارد و در سطح پوست ایجاد می شود.

 

میلیای اولیه به طور اتفاقی ایجاد می شود، یعنی هنگامی که کراتین ( پروتئینی که به سخت شدن لایه ی بیرونی پوست کمک می کند) در زیر پوست جمع می شود و کیسه ای پر از مایع را تشکیل می دهد.

 

میلیای ثانویه در نتیجه ضربه فیزیکی ناشی از حوادثی مانند درم ابریژن، آسیب بافتی، تاول و التهاب پوستی ایجاد می شود.

 

همچنین، ممکن است بر اثر عارضه جانبی برخی داروها بروز کند. نوعی بیماری به نام میلیای پلاک (Milia en plaque) موجب می شود قسمت هایی برجسته، قرمز، زبر، پوسته پوسته و خارش دار، پوست میلیا را در بر گیرد. این بیماری نادر است اما احتمال دارد به طور اتفاقی بر پوست سالم ظاهر شود.

 

 متخصصان هنوز دلیل آن را نمی دانند، اما فکر می کنند نشانه ای از «لوپوس اریتماتوز دیسکوئید» باشد. این بیماری سبب ایجاد زخم های ملتهب و جای زخم روی صورت، پوست سر و گوش ها می شود. بیشتر مبتلایان هیپوملانوز قطره ای، پوست روشن دارند و سال ها در معرض مداوم یا بیش از حد آفتاب بوده اند.

بیماری میلیا چه نشانه هایی دارد

نشانه‌های میلیا

برای تشخیص میلیا معمولا نیازی به نمونه برداری و آزمایش نیست.

 

این ضایعات به صورت گروه کوچکی از برجستگی‌های سفید کروی با سطح صاف دیده می‌شوند.

 

دردناک نیستند و خارش هم ندارند.

 

آن‌ها را نباید با ضایعه مشابهی به نام سیرینگوما اشتباه کرد. میلیا معمولا سفید‌تر و شفاف‌تر از سیرینگوماست. محل قرار گرفتن سیرینگوما نیز عمقی‌تر است.

 

میلیا در هر سنی از نوزادی گرفته تا بزرگسالی دیده می‌شود.

 

وجود آن روی صورت نوزادان موجب نگرانی بسیاری از والدین بی‌تجربه می‌گردد.

 

برخی والدین نیز میلیا را با آکنه نوزادی اشتباه می‌گیرند، در حالی که آکنه نوزادی معمولا قبل از دو هفتگی ایجاد نمی‌شود.

 

گاهی هم هیپرپلازی سباسه (بزرگ شدن غدد چربی) در نوزادان منظره‌ای ایجاد می‌کند که با میلیا اشتباه می‌شود. ضایعات هیپرپلازی سباسه کمی زرد‌تر بوده و به دلیل قرار گرفتن جنین در معرض هورمون اندروژن به وجود می‌آیند. البته «هیپرپلازی سباسه» هم پدیده‌ای خوش خیم است که خود بخود به مرور زمان از بین می‌رود.

 

نوعی از میلیا نیز در سقف دهان بیشتر نوزادان دیده می‌شود که آن هم نباید مایه نگرانی شود.

 

میلیا در زنان جوان بویژه در ناحیه پلک تحتانی شایع است و برخی آن را با تجمع چربی و کلسترول اشتباه می‌کنند.

میلیا چگونه درمان می شود

دلیل دانه‌های سفید دور چشم

خلیل صداقت پیشه  متخصص پوست، مو و زیبایی در خصوص دانه‌های سفید زیر چشم بیان کرد: این دانه‌های سفید مانند دیگر بیماری‌ها زمینه ژنتیکی دارند بعد از جراحی به بیمار توصیه می‌شود از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، تماس مستقیم با نور آفتاب و همچنین هنگام پخت غذا از قرار گرفتن در کنار "اجاق گاز" خودداری کنند چرا که بخار غذا یا کتری در هنگام برخورد با صورت فرد باعث افرایش تعداد دانه‌های سفید می‌شوند.

 

وی گفت: عامل دیگر، می‌توان به ضایعاتی به نام میلیا‌ اشاره کرد که در اثر تعریق و برخورد با اشعه‌ شدید نور خورشید دانه‌های سفید رنگ به وجود می‌آیند گاهی نیز زخم‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند اگر مراقبت نشوند بعد از بهبودی ممکن است در اطراف زخم میلیا تشکیل شود افرادی که میزان "چربی خون" بالایی دارند نیز ممکن است دانه‌هایی در اطراف چشمشان‌ به وجود آیند که اصطلاحا‌ "زان تلاسما" نام دارند و در واقع دانه‌های سفید مایل به زرد است.

 

روش درمان میلیا

دکتر صداقت پیشه  اظهار داشت: افرادی که چربی بالایی دارند برای بهبودی باید چربی خون را کاهش داده و با جراحی دانه‌ها برداشته شوند در این عارضه باید مانند هر بیماری پوستی دیگر بررسی‌های بیشتری انجام شود و اگر نیاز بود نمونه برداری انجام شود میلیا برجستگی‌های سختی بوده که حالت کیستی دارد و تعداد دانه‌های میلیا بر خلاف سیترنگوم‌ کمتر است.

 

 صداقت پیشه گفت: لایه‌ای از پوست که ضایعات میلیا را پوشش می‌دهد ضخیم است بنابراین بر عکس سیترنگوم‌ به راحتی پاره نمی شود این عارضه همراه با ورود، سوزش و خارش خود را نشان نمی‌دهد بله پزشکی با مشاهده و بررسی می‌تواند متوجه شود که کدام نوع است.

 

روش های درمانی تخریبی در این عارضه با کمک جراحی، لیزر یا سوزاندن انجام می‌شود.

 

 وی در پایان توصیه کرد: بهتر است از ضد آفتاب های مناسب، کرم دور چشم و کلاه مناسب برای جلوگیری از بیشتر شدن دانه‌های سفید زیر چشمی استفاده کرد.

 

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- ساعد نیوز- فرادید

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.