2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آیا زونا واگیر دارد

آیا زونا واگیر دارد

زونا یک نوع بیماری ویروسی است که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بروز پیدا می کند، برای اینکه بدانید زونا چیست، چه کسانی به زونا مبتلا می شوند و آیا زونا واگیر دارد این مطلب را بخوانید

دوات آنلاینزونا بیماری پوستی است که به دلیل فعال شدن ویروس آبله مرغان در بدن بزرگسالان اتفاق می افتد. هرچند در ابتدا تصور می شد کسانی که در کودکی مبتلا به آبله مرغان شوند در بزرگسالی زونا نمی گیرند اما بررسی ها نشان داده 20 درصد از کسانی که آبله مرغان گرفته اند ممکن است به زونا مبتلا شوند.

 

واگیر‌دار بودن منطقی به نظر می‌رسد چون منشاء زونا، ویروس آبله مرغان است دارد. با این حال زونا بیماری واگیرداری نیست. زونا با ضایعات پوستی دردناک با خارش و سوزش همراه است و معمولا در ناحیه کمر و پهلوها ظاهر می‌شود و در افراد بالای 50 سال شایع است.

 

در تمام افرادی که به زونا مبتلا می‌شوند یک شباهت وجود دارد: ویروس آبله به دنبال ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

زونا چیست

آمارها نشان می‌دهد 20 درصد افرادی که آبله می‌گیرند به هر حال به زونا هم دچار می‌شوند. زونا خود بیماری واگیرداری نیست اما ممکن است ارتباط شخص با این بیمار باعث انتقال ویروس و بروز بیماری آبله مرغان شود، بنابراین در صورتی که تاکنون آبله مرغان نگرفته‌اید نباید به فردی که مبتلا به زوناست نزدیک شوید. ارتباط با فرد مبتلا به زونا برای کودکان و زنان باردار که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند خطرناک است.

 

اگر جزء کسانی هستید که در سنین جوانی و میانسالی به زونا مبتلا شده اید باید بدانید سیستم ایمنی بدن شما بسیار ضعیف است و نیاز به تقویت دارید. برای درک بهتر اینکه چه مساله ای باعث شده سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

زونای چشمی را جدی بگیرید

بهداشت نیوز نوشت: ویروس هر نقطه از بدن را ممکن است درگیر کند ولی زونای چشمی اهمیت زیادی دارد. زیرا گرفتاری این عصب باعث ایجاد مشکلاتی در دید می‌شود. بیماری معمولا با درمان‌های ضدویروسی و داروهای ضددرد کنترل می‌شود. در مواقع شدید مثل وقتی که چشم گرفتار است یا درد بسیار شدید است و نقاط زیادی از بدن نیز درگیر است، بیمار در بیمارستان بستری می‌شود. داروی موثر آسیکلوویر است که به مدت 10-7 روز تجویز می‌شود. در صورتی که گرفتاری چشمی وجود داشته باشد یا بیمار ضعف سیستم ایمنی داشته باشد، داروی آسیکلوویر به صورت وریدی تجویز می‌شود. البته داروهای جدیدی در سال‌های اخیر به بازار آمده که آنها نیز موثرهستند و بیشتر بیماران نیز با همین داروها بهبود می‌یابند.

تفاوت زونا با آبله مرغان

در صورت تداوم درد زونا چه باید کرد؟

 بعضی از بیماران ممکن است با درمان‌های دارویی بهبود پیدا نکنند و درد بعد از بهبود ضایعات تداوم یابد. این عارضه شایع‌ترین عارضه زوناست که در 10 تا 15 درصد مواقع دیده می‌شود. هر چه سن ابتلا بیمار به زونا بیشتر باشد، احتمال بروز این عارضه نیز بیشتر خواهد شد. شیوع این عارضه در افراد بیشتر از 60 سال حدود 50 درصد است. البته با گذشت زمان بسیاری از بیماران بهبود می‌یابند به‌طوری که در 1 ماه اول 60 درصد و در ماه سوم 24 درصد و در ماه ششم حدود 13 درصد از بیماران بهبود می‌یابند. گاهی درد بسیار شدید است و بعضی از بیماران برای تسکین درد از مواد مخدر استفاده می‌کنند. پزشکان نیز برای تسکین درد شدید، داروهای مخدر یا داروی گاباپنتین تجویز می‌کنند. تعداد کمی از بیماران به هیچ کدام از این درمان‌ها جواب نمی‌دهند. در این مواقع باید از متخصصان درد کمک گرفته شود. متخصصان درد معمولا عصب گرفتار را در اصطلاح بلوک می‌کنند. این کار درد بیمار را به مدت حدود 1 سال کنترل می‌کند.

 

زونا مسری نیست

زونا مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود و حتما فرد باید شرایطی مثل ضعف سیستم ایمنی و... را داشته باشد، ولی تماس با افراد مبتلا به زونا که قبلا دچار آبله‌مرغان نشده‌اند باعث ابتلای آنها به آبله‌مرغان خواهد شد. به همین دلیل اگر در خانواده فرد مبتلا به زونا وجود دارد و کودکی هم هست که تا به حال آبله‌مرغان نگرفته باید از تماس مستقیم کودک با فرد مبتلا به زونا جلوگیری شود. خانم‌های باردار نیز نباید با افراد مبتلا به زونا تماس داشته باشند زیرا ممکن است خانم بارداری که تا به حال آبله‌مرغان نگرفته به این بیماری مبتلا شود. آبله‌مرغان در خانم‌های باردار شدید است و ممکن است عوارض زیادی روی مادر و جنین ایجاد کند و حتی منجر به بستری شدن مادر در بیمارستان شود.

 

زونا واکسن دارد

برای جلوگیری از ابتلا به زونا واکسنی ساخته شده که با تزریق آن فرد به زونا مبتلا نمی‌شود. واکسن زونا در افرادی بالای زونا تزریق و باعث ایمنی آنها در برابر زونا می‌شود، اگر هم مبتلا شوند بسیار خفیف خواهد بود. این واکسن گران است و در ایران در دسترس نیست.

پیشگیری از زونا

مهم‌ترین محرک برای فعال شدن ویروس، ضعف سیستم ایمنی است

سیستم ایمنی با افزایش سن، ابتلای فرد به بیماری‌هایی مانند سرطان غدد لنفاوی و ایدز، مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی، ابتلا به بیماری‌های مزمن عفونی مثل سل، کم‌خونی و... پایین می‌آید. این روند منجر به بیدار شدن و از سرگیری مجدد فعالیت ویروس‌های آبله‌مرغان می‌شود. در این مرحله از بیماری، ویروس‌ها خود را به اعصاب حسی پوست می‌رسانند، ولی تفاوت زونا با آبله‌مرغان این است که ضایعات پراکنده و گسترده نیستند و فقط مسیر عصب درگیر می شود. عصب در هر جایی از بدن می‌تواند باشد.

 

عصب متورم می‌شود و تورم هم عمدتا در قسمت حسی است. معمولا بیماران در 3-2 روز اول و قبل از بروز علائم پوستی احساس می‌کنند قسمتی از پوست دردناک است و گزگز می‌کند. این علائم بسیار مشکوک هستند، مثلا اگر درد در ناحیه قفسه سینه باشد، ممکن است با سکته یا دردهای قلبی و اگر در صورت باشد، ممکن است با درد دندان اشتباه گرفته شود.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.