2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
میلیا پوستی چیست و چگونه درمان می شود

میلیا پوستی چیست و چگونه درمان می شود

چه دلایلی باعث بروز میلیا می شود؟ چگونه می توان از آن پیشگیری کرد و راه درمان چیست؟

دوات آنلاین -میلیا اغلب با جوش های سرسفید اشتباه گرفته می شود،اما در واقعیت متشکل از کیست‌های کراتینی است. این کیست‌های کراتینی در قسمت زیرین پوست شکل می گیرد و در سطح پوست همچون برجستگی‌های سفید یا سفید مایل به زرد خود را نشان می‌دهد.

 

دلایل بروز میلیا

خراسان نوشت: عوامل مختلفی منجر به بروز «میلیا»، در رده سنی بزرگ سال می شود، اما به‌طور کلی «میلیا» به دلیل تجمع سلول‌های مرده و گیر افتادن آن‌ها در منافذ نزدیک به سطح پوست ایجاد خواهد شد. اگر این تجمع به صورت طبیعی برطرف نشود، قابلیت تبدیل به کیست‌های کوچکی را دارد که به این وضعیت «میلیای اولیه» گفته می شود.

 

نوع دیگر میلیا، «میلیای ثانویه» نام دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی سبب مسدود شدن مجاری عرق شود. این موضوع اغلب به واسطه نوعی ضربه پوستی، عفونت (مانند لیزر درمانی، لایه برداری شیمیایی و تبخال)  یا عوامل موثر در سبک زندگی از جمله کمبود خواب، استعمال دخانیات، رعایت  نکردن بهداشت شخصی، مصرف طولانی مدت استروئیدها و استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و بهداشتی با پایه روغنی رخ می دهد.

میلیا پوستی چه دلایل و درمان هایی دارد

راه‌ های درمان میلیا پوستی

پیش از هر چیز لازم است از فشردن دانه‌ها دست بردارید. این کار نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نخواهد کرد، بلکه منجر به تحریک و آسیب بافتی بیشتر می شود اما درمان اصولی «میلیا »، معمولا نیازمند مراجعه به متخصصان پوست و مو است.

 

درمان خانگی: جوش سر سیاه را چگونه از بین ببریم

 

از جمله دیگر روش های کلینیکی خلاص شدن از شر «میلیا»،  می توان به دستگاه کشش کمدون یا سوزن های تخلیه اشاره کرد.

 

پیشگیری از میلیا

رعایت بهداشت و مراقبت های پوستی

پاک سازی روزانه پوست چه برای خانم ها و چه آقایان یکی از مهم ترین گام های پیشگیری از میلیا به شمار می رود.

 

بدانید: جرم گوش را چگونه از بین ببریم

 

پرهیز از پاک کننده‌های آرایش چشم روغنی

به هیچ عنوان از پاک کننده‌های آرایش دور چشم با پایه چرب یا سرم های دوفازی که منجر به ایجاد بقایای چربی در نواحی زیر چشم ها می شود استفاده نکنید. به جای چنین محصولاتی می توانید میسلار واترهای مناسب دور چشم را امتحان کنید.

 

لایه برداری منظم

روش بعدی که در صورت تکرار منظم قادر به معجزه خواهد بود، چیزی نیست جز لایه برداری. دیده شده است که ترکیب گلیکولیک اسید 5 یا 10 درصد و سالیسیلیک اسید 2 درصد با تناوب دو تا سه بار در هفته و تمرکز روی نواحی مبتلا به میلیا، تاثیرات مطلوبی دارد.

 

از جمله دیگر گزینه‌های موثر برای پیشگیری می توان به تغییر سبک زندگی و پرهیز از مصرف غذاهای پر کلسترول، استفاده از مکمل ویتامین دی و انتخاب کرم دور چشم مناسب و ترجیحا دارای بافت سرمی اشاره کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.