2022/09/28
۱۴۰۱ چهارشنبه ۶ مهر
سبزیجات را چه طور فریز کنیم که خاصیت آنها از بین نرود

سبزیجات را چه طور فریز کنیم که خاصیت آنها از بین نرود

اگر قصد فریز کردن و نگداری از سبزیجات را دارید حتما نکات کلیدی را که در این مطلب آمده است، رعایت کنید.

دوات آنلاین -گفته می‌شود که سبزیجات خام و پخته‌نشده، مغذی‌ترین شکل سبزیجات است ولی برای همه انواع سبزیجات به این صورت نیست. تحقیقات نشان می دهد خوشبختانه برای آن‌ها که عادت به خرید محصولات فریزشده از فروشگاه دارند، سبزیجات فریز شده به همان میزان سبزیجات تازه موادمغذی در خود دارند.دوست دارید بدانید که بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی در آن‌ها چیست؟ کافی است دما را پایین بیاورید ، مدت پخت را بیشتر کنید و میزان آب مورد استفاده خود را برای پخت سبزیجات حاوی ویتامین‌های B و C محدود کنید.

 

نکاتی برای آماده‌سازی و نگهداری سبزیجات

 موادغذایی سرشار از ویتامین‌های B و C بهتر است به صورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و این یعنی در مراحل فراوری از بین می‌روند. فلفل دلمه‌ای، مرکبات، کلم و توت‌ها از جمله این میوه‌ها و سبزیجات هستند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات فریزشده به همان اندازه سبزیجات تازه ویتامین و موادمغذی در خود دارند.

 

موادغذایی که بهتر است به صورت فریزشده مصرف شوند آن‌هایی هستند که سطح بالایی از ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، کاروتینوئید و ویتامین E در خود دارند زیرا این ویتامین‌ها حین فراوری موادغذایی (مثل فریزکردن) با ثبات‌تر هستند. هویج، سبزیجات برگدار و بروکلی از جمله این سبزیجات هستند.

 

آب‌پز و بخارپز کردن بعضی سبزیجات (مثل بروکلی و هویج) سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی مثل کاروتینوئید و پلی‌فنول را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

 

بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی در آن‌ها پایین‌ آوردن دما، افزایش زمان و محدود کردن آب مصرفی برای پخت است.میوه‌ها و سبزیجاتی که بهتر است به‌صورت فریز نگهداری شوند :

اسفناج را چگونه نگهداری کنیم

اسفناج را چه طور در فریزر نگهداری کنیم

اسفناج‌ها را با آب سرد بشویید و ساقه‌های اضافی آن را جدا کنید. بعد آن‌ها را در آب جوش بریزید و به مدت یک دقیقه با حرارت بالا بجوشانید. سپس بلافاصله آن‌ها را به مدت یک دقیقه زیر آب سرد بگیرید. آب اضافی را کاملا بگیرید. بعد آن‌ها را در یک سینی پهن کنید و به مدت30 دقیقه در فریزر قرار دهید .

 

اسفناج‌های یخ زده را در کیسه فریزر بگذارید و پس از درج نام و زمان شروع انجماد در فریزر قرار دهید و تا سه ماه با خیال راحت نگه دارید.

کلم را چگونه در فریزر نگهداری کنیم

روشی برای نگهداری کلم بروکلی و دیگر کلم‌ها

 کلم بروکلی را به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس آن‌ها را به مدت 3دقیقه در آب در حال جوش بریزید. کلم‌ها را آب کش کنید و یک دقیقه زیر آب سرد بگیرید. بعد آن‌ها را کاملا خشک کنید و در کیسه فریزر قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: رفع بوی سوختگی انواع غذاها با چند ترفند ساده و آسان

 

فراموش نکنید نام ماده غذایی و تاریخ شروع زمان انجماد را روی آن‌ها بنویسید. کلم‌های شما سه ماه بدون هیچ صدمه‌ای باقی خواهند ماند.

هویج را چگونه فریز کنیم

نحوه نگداری بلندمدت از هویج

سطح بیرونی هویج‌ها را با چاقوی تیز بتراشید و با آب سرد بشویید. بعد آن‌ها را داخل آب در حال جوش قرار دهید. این عمل باید برای هویج‌های حلقه‌حلقه شده 2دقیقه و برای هویج‌های کامل5دقیقه طول بکشد. آن‌ها را آبکش کنید و به مدت یک دقیقه زیر آب سرد بگیرید و هویج‌ها را خشک کنید.

 

بیشتر بخوانید: با گوجه و خیارهای درحال خراب شدن چه کنیم؟

 

سپس آن‌ها را در ظروف مخصوص یا کیسه فریزر قرار دهید و نام ماده غذایی و تاریخ شروع انجماد را روی آن بچسبانید. در این حالت هویج‌ها به مدت سه ماه بدون این‌که خواص خود را از دست بدهند سالم خواهند ماند.

 

می توان نخود فرنگی و ذرت را به همین روش فریز کرد.

لوبیا سبز را چه طور در فیزر بگذاریم

لوبیا سبز را چه طور فریز کنیم

لوبیا سبز‌ها را با آب سرد بشویید و سر و ته آن ها  را کوتاه کنید یا اگر مایل بودید آن‌ها را به طول2 سانتی متر قطعه قطعه کنید سپس به مدت 2دقیقه در آب جوش قرار دهید و یک دقیقه زیر آب سرد نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری انواع نان

 

آن‌ها را آبکش و با حوله تمیزی خشک کنید. سپس لوبیا سبزها را در کیسه فریزر قرار دهید و زمان آغاز انجماد را روی بسته‌بندی‌ها بنویسید. زمان نگهداری این سبزیجات سه ماه است.

 

منبع: روزنامه خراسان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.